مدیران خودروعصر اعتبار

دلایل کاهش درآمد تهران از محل شهرسازی

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی دلایل کاهش درآمدهای شهرداری از محل شهرسازی را تشریح کرد.

دلایل کاهش درآمد تهران از محل شهرسازی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی درخصوص چرایی کاهش 40 درصدی درآمدهای شهرداری از محل شهرسازی گفت: پیگیری‌هایی که مدیریت شهری انجام داده و سختگیری‌هایی که از سوی کمیسیون معماری و شهرسازی انجام شده و صدها نامه‌نگاری که ما با شهرداری تهران درخصوص تصمیمات شورای معماری مناطق داشته‌ایم، سبب شد 70 درصد تخلفات در حوزه صدور پروانه کاهش پیدا کند؛ تخلفاتی که عمدتا معطوف به اضافه طبقات، تغییر کاربری و... بود.

    وی ادامه داد: طی دهه‌های گذشته درآمد شهرداری تهران مبتنی بر شهرسازی و معماری بوده یعنی مبتنی بر دور زدن مقررات در این حوزه، شهرفروشی، فروش طرح تفصیلی، انحراف از طرح تفصیلی، امضاها و تصمیم‌های طلایی و رویکردهای متخلفانه در کمیسیون ماده 5 که عمدتا معطوف به درآمدزایی صرف و عدم‌توجه به سایر پیوست‌های مطالعاتی بوده، باعث شد به اینجا برسیم. حالا که می‌خواهیم دوباره حوزه شهرسازی را به ریل خود نزدیک کنیم و اصول شهرسازی و معماری در تهران رعایت شود و طرح تفصیلی بدون دور زدن، اجرایی شود، درآمد شهرداری به‌شدت کاهش پیدا کرده است. متاسفانه شهردار تهران و همکارانش نیز در این مدت نتوانستند درآمدهای جایگزین برای حوزه شهرسازی ایجاد کنند. به نظر من، شهردار تهران باید رویکرد جدی در حوزه مدیران سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار‌و‌تامین منابع درآمدی از حوزه‌هایی به‌جز شهرفروشی داشته باشد. این نقطه ضعف شهرداری تهران است و کاملا نیز مشهود است که هنوز در حوزه سرمایه‌گذاری نتوانسته عملکرد قابل‌توجهی داشته باشد. شهر تهران مجموعه قابل‌توجهی از منابع درآمدی دارد، همچنین ظرفیت‌های گسترده‌ای نیز برای درآمدزایی در آن وجود دارد که می‌توانیم بدون آنکه شهر را بفروشیم، کسب درآمد کنیم. توقع ما این است که این رویکرد جدی‌تر گرفته شود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری و شورا در حال‌حاضر در این پارادوکس هستند که با وجود عدم شهرفروشی و محدودیت‌های جدی که در این حوزه وجود داشته و سبب فساد و رانت می‌شده، محل درآمد جدیدی نیز ایجاد نشده است. حتی گاهی ما متهم می‌شویم که شهر را قفل کرده‌ایم درحالی‌که شهر قفل نشده، ما تلاش می‌کنیم حوزه شهرسازی را به ریل خود بازگردانیم که هنوز هم به ریل اصلی خود بازنگشته است. اداره شهر باید بر مدار قانون باشد. وی در واکنش به این اظهارنظر که پیش از این نیز محدودیت‌های جدی درخصوص کسب درآمد از محل تخلفات شهرسازی به‌وجود آمد، اما چندی بعد سختگیری‌ها به پایان رسید، گفت: ما نیز چنین نگرانی‌هایی داریم. با توجه به هزینه‌های زیادی که اداره شهر تهران دارد، نیاز به حمایت همه‌جانبه مردم، رسانه‌ها و دیده‌بان‌های شهری داریم که همچنان نسبت به شهرفروشی، حساسیت‌های لازم را داشته باشند. ما تلاش کردیم در این مدت شهرسازی را به مدار اصلی خود بازگردانیم. به نظر می‌رسد شهرداری نیز باید تیم‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیری در حوزه درآمدزایی ایجاد کند تا بتواند به‌جز حوزه شهرسازی، منابع درآمدی دیگر را نیز تقویت کند. مشکل اصلی تهران نیز همین است و باید تلاش کرد که منابع درآمدی جدیدی ایجاد شود. سالاری تاکید کرد: برای آنکه ناچار به بازگشت وضعیت گذشته نباشیم، اعتقاد دارم اگر در تهران تنها به امور روزمره مانند نگهداشت و پرداخت حقوق و مزایا پرداخته شود و پروژه عمرانی انجام ندهیم، باز هم بهتر است که دوباره برای انجام پروژه‌های عمرانی، شهرفروشی کنیم و قطعا مردم این را از ما می‌پذیرند که برای حفظ هویت شهر، این رویکرد را در پیش بگیریم. وی تاکید کرد: پایان شهرفروشی، یک رویکرد تدریجی است زیرا سال‌ها ذی‌نفعان قابل‌توجهی در تمام سطوح، از این رویکرد بهره برده‌اند و تغییر در آن دشوار است به‌خصوص در این مقطع که منابع درآمدی، محدود و املاک و اراضی ارزشمند نیز از دست رفته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار