مدیران خودروعصر اعتبار

۶۰ درصد از معاملات مسکن مربوط به خانه‌های قدیمی است

عصر ساختمان- در آمارهای مراکز رسمی واحدهای کمتر از ۴۰ متر مربع با رد قیمتی معادل ۷۵ درصد، بالاترین میزان تورم را در بازار مسکن شهر تهران داشت. میانگین قیمت مسکن در شهریور سال ۹۸ با افزایشی خیره‌کننده به ۱۲ میلیون و ۶۶۷ هزار تومان در هر متر مربع رسید.

۶۰ درصد از معاملات مسکن مربوط به خانه‌های قدیمی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اعتماد،  بررسی آمارهای ارایه شده از معاملات نشان می‌دهد که واحدهای با متراژ کمتر از 40 متر بیشترین رشد قیمت را به میزان 75.4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌ است. این در حالی است که میانگین رشد قیمت در شهر تهران نسبت به ماه مشابه سال گذشته 57 درصد گزارش شده است.

    گزارش‌های میدانی صحت این موضوع را تایید می‌کند که آپارتمان‌های کمتر از 40 متر مربع سهم چندانی از بازار را در اختیار ندارند و در مقابل سایر متراژها بسیار کم هستند به همین دلیل زودتر به فروش می‌رسند. این مساله نشات گرفته از این موضوع است که افزایش 200 درصدی قیمت مسکن نه تنها قدرت خرید افراد را تحت‌تاثیر قرار داده بلکه متراژ‌های کوچک را برای متقاضیان خرید مسکن جذاب‌تر کرده است.

    حتی مشاهده شده در برخی مناطق مالکانی که آپارتمان‌های با متراژ بالا دارند برای فروش آن، قیمت را تا 30 درصد کاهش دادند. این در حالی است که کاهش قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های 40 تا 50 متر، اندک بوده و معمولا مالکان این واحدها کمتر تخفیف می‌دهند. براساس گزارش‌های بانک مرکزی، در 5 سال اخیر‌، واحدهای 60 تا 70 متری همواره بیشترین سهم را از تعداد معاملات مسکن در تهران به خود اختصاص دادند.

    اما آذر سال گذشته ورق در بازار مسکن برگشت و برای اولین‌بار رتبه نخست در معاملات مسکن به آپارتمان‌های 50 تا 60 متری اختصاص یافت. روند تقاضا برای خانه‌های با متراژ پایین ادامه داشت تا در شهریور سال جاری واحدهای 50 تا 60 متری توانستند 15.7 درصد از کل معاملات را از آن خود کنند. بر اساس شاخص دفتر اقتصاد مسکن در شرایط فعلی گروه متراژی 40 تا 60 متر مربع با سهم 27.2درصد بالاترین میزان معاملات را دارد. شهریورماه 1397 و 1396 این رتبه از آن واحدهای 60 تا 80 متر مربع بود. بیش از نیمی از معاملات معادل 53 درصد در واحدهای مسکونی با زیربنای بین 40 تا 80 متر مربع صورت گرفته است.

    همچنین نرخ رشد قیمت خانه‌های دارای متراژ کمتر از 40 متر مربع، بیشتر از دیگر گروه‌های متراژی بوده است. شهریورماه 1398 تورم واحدهای کمتر از 40 متر مربع 75 درصد بود که بالاترین میزان رشد در بازه‌های متراژی محسوب می‌شد. از سوی دیگر بررسی واحدهای مسکونی معامله‌شده در تهران بر حسب قیمت هر متر مربع نشان می‌دهد که بیشترین سهم معامله را واحدهایی با قیمت بیش از 12 میلیون تومان در اختیار دارند. سهم این گروه از معاملات 48 درصد است.

    با نوسانات شدید در بازار مسکن و افزایش 200 درصدی قیمت خانه در تهران، خریداران به تدریج به واحدهای قدیمی‌تر روی آورده‌اند؛ به‌گونه‌ای‌که فروش آپارتمان‌های با عمر شش سال به بالا طی پنج سال گذشته از 45 درصد به 60 درصد افزایش یافته است. در مهرماه 1397 نیز سهم آپارتمان‌های شش سال به بالا از کل مبایعه‌نامه‌های شهر تهران 55.5 درصد شد. شهریورماه 1398 خانه‌های شش سال و بیشتر 59.2 درصد از کل معاملات پایتخت را به خود اختصاص دادند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار