مدیران خودروعصر اعتبار

وقتی مراتع سرسبز به ویلاهای آن چنانی تبدیل می شود!

عصر ساختمان:ویلاسازی و سودجویی برخی افراد در چند سال اخیر باعث نابودی بسیاری از زمین های کشاورزی و پوشش گیاهی منطقه شمیرانات و تغییر کاربری غیرمجاز آن ها شده است.

وقتی مراتع سرسبز به ویلاهای آن چنانی تبدیل می شود!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه رودخانه ها ، جنگل ها و مراتع به معضلی بزرگ برای شهرهای بزرگ و کوچک تبدیل شده است.
    در همین راستا سود جویی و منفعت طلبی برخی از افراد منجر شده تا به راحتی، بسیاری از مناطق خوش آب و هوا تغییر کاربری دهند و به جایی برای سبز شدن ساختمان های لوکس و بعضاً ویلاهای گران قیمت تبدیل شوند.
    تغییر کاربری غیر مجاز زمین های حاصل خیز در حاشیه رودخانه ها به خصوص در مناطق خوش آب و هوایی مانند شمیرانات که به دلیل داشتن پتانسیل خوب پوشش گیاهی و اقلیمی، روزگاری به عنوان کمربند سبز و منبع هوای سالم برای شهر شلوغ و آلوده ی کلان شهر تهران محسوب می شد اما این روزها این شهر پرهیاهو را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

    *** برج های سر به فلک کشیده و باغ های نابود شده
    ویلاسازی و سر به فلک کشیدن برج های آسمان خراش در چند سال اخیر باعث نابودی بسیاری از باغ ها و پوشش گیاهی نادر در مناطق جنگلی و تخریب اراضی ملی شده است.

    به طوری که دیگر با افزایش روند ساختمان سازی در مناطق مختلف حتی برخی از بومیان ساکن این مناطق نیز به راحتی زمین های زراعی و باغ های خود را به مسکونی و تجاری تغییر کاربری دادند .
    یکی از این مکان ها ،حاشیه رودخانه ها است که به علت داشتن فضای جغرافیایی مناسب و منابع آبی در دسترس به جایی برای اسکان سرمایه داران و افرادی که از توان مالی خوبی برخوردار و قادر به خرید زمین های گران قیمت در این مناطق هستند تبدیل شده به طوری که در اغلب موارد هتل ها، رستوران ها و سفره خانه های متعددی در نزدیکی این مناطق احداث می شود که بهره اقتصادی را برای آن ها به همراه دارد .

    با گسترش روند ساخت و ساز در مناطق مختلف شمیرانات و حاشیه رودخانه ها قیمت زمین های این منطقه روز به روز افزایش یافته و بر ارزش این زمین ها افزوده است تا جایی که قیمت های نجومی و میلیاردی این زمین ها باعث شده تا صاحبان آن ها برای کسب سود و منفعت هر چه بیشتر، طمع کرده و زمین های خود را به قیمت های کلان بفروشند و یا ساختمان های چند طبقه احداث کنند.
    در این میان به اصطلاح بساز و بفروش هایی که در شهر، کاسبی خوبی را در حوزه املاک به راه انداخته اند، به این مناطق هجوم آورده و برای زمین های خوش آب و هوای شمیرانات که از لحاظ گردشگری ، بافت گیاهی و تفرجگاهی شرایط مناسبی را دارد، تور خود را پهن کرده و بازار خوبی را برای خود در این مناطق دست و پا کرده اند.

    تصرف زمین های دولتی و اراضی ملی و کشاورزی مانند کوه خواری ،زمین خواری ها و جاده خواری ها یکی از موضوعات و چالش های بحث برانگیز در یک دهه اخیر است که روزانه بر این اساس پرونده های بسیاری مبنی بر تغییر کاربری این زمین ها مشاهده می شود.
    این چالش بزرگ که دامن گیر بسیاری از شهرهای کشور شده به علت عدم نظارت مسئولان در چند سال گذشته است که منابع طبیعی و مراتع موجود را دستخوش تغییرات قابل توجه کرده و منجر به نابودی بافت گیاهی و فرسایش خاک حاصلخیز در این نواحی شده است .

    این دسته از افراد با دادن رشوه های کلان به طور غیر قانونی جواز ساخت منزل مسکونی و تغییر کاربری این زمین ها را گرفته و یا به طور مخفیانه و البته یک شبه به تخریب زمین و ساخت و ساز اقدام کرده اند.
    *** دریافت پول های کلان به قیمت نابودی منابع طبیعی

    متأسفانه در بعضی مواقع رد پای برخی از مقامات دولتی و مسئولان در ارتکاب این قبیل جرایم و ناهنجاری ها دیده می شود که با دریافت پول های کلان زمینه ساخت و سازغیر مجاز در این مناطق را برای سودجویان مهیا می کنند.
    براساس سخنان و تأکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و حل مشکلات زیست محیطی مانند کوه خواری، زمین خواری، تخریب جنگل ها و مراتع سرسبز و زمین های کشاورزی باید تمامی نهاد ها و ارگان های مسئول بر این امر اهتمام ورزند تا از گسترش ، پیش روی و دستبرد افراد سودجو به منابع طبیعی ارزشمند هر چه سریعتر جلوگیری به عمل آید.

    پدیده زمین خواری و کوه خواری و ساخت و سازهای بی رویه و غیر قانونی در ارتفاعات و نواحی خوش آب و هوا از جمله مسائل ناخوشایند ی است که طبق بیانات رهبر معظم انقلاب باید در قانون، این گونه اقدامات جرم تلقی شود و افراد سودجو بی هیچ اغماضی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند و حتی در صورت کوتاهی هر یک از دستگاه های قضایی و ارگان های مسئول در این زمینه با آن ها نیز به شدت برخورد شود.
    حال با توجه به ضرورت حفظ منابع طبیعی و به منظور صیانت از مواهب الهی در سطح منطقه شمیرانات ، به همت فرمانداری این منطقه در راستای اجرای احکام قضایی مربوط به ساخت و سازهای غیر مجاز و تصرفات غیر قانونی حریم رودخانه جاجرود واقع در بخش رودبار قصران، با اهتمام دستگاه های اجرایی ، اداره امور آب و جهاد کشاورزی شهرستان شمیرانات و نیروی انتظامی اقدامات قانونی انجام گرفته و احکام لازم برای رفع تصرف زمین های این منطقه اجرایی شد.

    عزت الله خانمحمدی فرماندار شمیرانات در این باره گفت: با اجرای این احکام نزدیک به 20هزار متر مربع از اراضی این منطقه رفع تصرف شد و بدین وسیله بخشی از اراضی دولتی که درحریم رودخانه ها بود و ارزش ریالی آن ها حدود 30میلیارد تومان برآورد شده است به بیت المال بازگردانده شد.
    با این تفاسیر امیدواریم که با پیگیری و اهتمام ویژه همه نهاد های مسئول برای جلوگیری از تخریب محیط زیست و منابع طبیعی در شهرهای مختلف و به خصوص شهرستان لواسانات اقدامات مناسب و مداومی انجام گیرد تا شاهد نابودی پوشش گیاهی و خاک حاصلخیز در چرخه اکوسیستم نباشیم و دست سودجویان را از قلع و قمع این منابع نادر و حیاتی کوتاه کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار