مدیران خودروعصر اعتبار

اعطا خبرداد؛

خانه‌های قدیمی بستر مناسبی برای شکل گیری اقتصاد مبتنی بر فرهنگ هستند

عصر ساختمان- سخنگوی شورای شهر تهران گفت: خانه‌های قدیمی که ارزش ثبت ملی ندارند بستر مناسبی برای شکل گیری اقتصاد مبتنی بر فرهنگ هستند.

خانه‌های قدیمی بستر مناسبی برای شکل گیری اقتصاد مبتنی بر فرهنگ هستند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به ویژگی‌های بنا‌هایی که مستلزم حفظ صیانت می‌شوند، گفت: برخی از این بنا‌ها به واسطه ارزش‌های کالبدی و معماری و ارزش‌های هنری نیازمند ثبت در آثار ملی می‌شوند و طبق قانون باید از آن‌ها حفظ و صیانت کرد.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: دسته دیگر از این بنا‌ها به لحاظ ارزش‌های تاریخی و رویداد‌هایی که در آن‌جا به وقوع پیوسته مورد توجه قرار می‌گیرند که برای مثال ممکن است یک بنا دارای ارزش معماری خاصی نباشد، اما ممکن است رویداد‌هایی که در آن‌جا رخ داده آن‌جا را دارای ارزش کند و لذا دو ارزش تاریخی و معماری از مهمترین عوامل حفظ یک بنا هستند.

    او با بیان اینکه ممکن است برخی افراد تمایل داشته باشند که از یک بنا حفاظت کنند، اظهار کرد: به طور طبیعی هر ساختمانی یک عمر طبیعی دارد و در ایران هم عمر مفید ساختمان‌ها به خاطر نوع مصالحی که به کار می‌رود پایین است و از آن‌جایی که اقتصاد ساختمان به گونه‌ای بوده که وقتی تراکم ساختمان بالا می‌رود، سازندگان هم ترجیح می‌دهند که پیش از سن فرسودگی اقدام به تخریب و نوسازی کنند لذا عمر ساختمان‌ها بیشتر از حد معمول کاهش می‌یابد.

    اعطا افزود: در این شرایط مواردی را شاهدیم که برخی افراد ساختمان‌های قدیمی را حفظ کرده و در آن ارزش افزوده ایجاد کرده‌اند.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه اخیرا بازار جدیدی ایجاد شده که برخی بنا‌های قدیمی که ارزش ثبت ملی ندارند توسط یک سرمایه گذار با فعالیت جدیدی بهره برداری می‌شوند، گفت: در این موارد یک سرمایه گذار کاربری جدیدی را در آن خانه ایجاد می‌کند که ضمن نفع اقتصادی مانع تخریب و نوسازی آن هم می‌شود و از سویی دیگر هم با کارآفرینی یک اقتصاد مبتنی بر فرهنگ را ایجاد می‌کند.

    سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شهرداری در ساختمان‌های مسکونی با سهولت بیشتری رفتار می‌کند تا امکان فعالیت فرهنگی در آن‌جا فراهم شود و لذا ما هم در شورا در حال بررسی هستیم که در جهت حفظ این ساختمان‌ها که به نوعی دارای ارزش هستند شاهد تخریب و نوسازی نباشیم ضمن اینکه این ساختمان‌ها سیما و منظر عمومی شهر را هم شکل می‌دهند.

    او با اشاره به اینکه ساختمان‌های دارای ارزش تاریخی مواردی هستند که دیگر تکرار نمی‌شوند، گفت: این ساختمان‌ها باید در اولویت حفظ قرار بگیرد.

    اعطا با بیان اینکه شهرداری در دهه اخیر برای حفظ این موارد خوب عمل کرده است، گفت: شهرداری توانسته مواردی از خانه‌های مشاهیر را تملک کند چنان چه در شهر‌های توسعه یافته هم به این موارد توجه ویژه‌ای می‌شود، زیرا از نقاط مهم هویتی هر شخص به شمار می‌روند که شخصیت‌های اصلی هر شهر در حوزه فرهنگی، مذهبی و سیاسی در آ‌ن حضور داشته‌اند و حالا مناظرشان تبدیل به خانه موزه می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار