مدیران خودروعصر اعتبار

رشد نامتعارف قیمت مسکن متوقف شد

عصر ساختمان-نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به توقف رشد نا متعارف قیمت مسکن گفت:با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن فروشندگان قیمت‌ها را کاهش داده تا بتوانند ملک خود با توجه به شرایط بازار به فروش برسانند.

رشد نامتعارف قیمت مسکن متوقف شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از میزان، حسام عقبایی در خصوص آخرین وضعیت بازار مسکن بیان کرد: قیمت مسکن طی دو سال اخیر با رشد 120 درصدی روبرو شده که این امر موجب کاهش قدرت خرید مردم و ایجاد رکود تورمی در بخش مسکن شده است.

    وی در ادامه افزود: معاملات بخش مسکن در تابستان سال جاری با کاهش 80 درصدی روبرو شده که این اُفت خرید و فروش طی 25 سال اخیر بی سابقه بوده که علت اصلی آن رشد نامتعارف نرخ در سال گذشته بوده است.

    نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه سرمایه گذاران از بازار مسکن خارج شده اند، اظهار کرد: واحد‌های متراژ بالا تا 40 درصد و متراژ کوچک تا 30 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند که پیش بینی می‌شود روند نزولی قیمت‌ها تا پایان سال تداوم داشته باشد.

    عقبایی در توضیح شرایط بازار اجاره گفت: بازار اجاره نسبت به پاییز و زمستان سال‌های گذشته رونق چندانی ندارد و ه نظرمی رسد در بخشی از مناطق شاهد کاهش نرخ اجاره بها نیز باشیم که این روند بر نرخ اجاره بها در سال آینده نیز تاثیر گذار خواهد بود.

    وی با اشاره به اینکه نرخ تورم و شاخص‌های اقتصادی تاثیر مستقیمی بر نرخ‌های بازار مسکن دارند، تصریح کرد: نرخ تورم و شاخص‌های اقتصادی دو عامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت مسکن هستند و با کاهش نرخ تورم و به تعادل رسیدن شاخص‌های اقتصادی قیمت مسکن نیز طی ماه‌های پیش رو به تعادل می‌رسد.

    نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن فروشندگان قیمت‌ها را کاهش داده تا بتوانند ملک خود با توجه به شرایط بازار به فروش برسانند.

    عقبایی با بیان لزوم ارائه تسهیلات ارزان به متقاضیان بخش مسکن اظهار کرد: تسهیلات بانکی باید متناسب با شرایط بازار مسکن به متقاضیان پرداخت شود به گونه‌ای که میزان نرخ سود آن زیر 7 درصد باشد.

    وی با بیان اینکه اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی باید هرچه سریعتر در دستور کار دولت قرار بگیرد، گفت: چندی پیش پیشنهادی مبنی‌بر پرداخت تسهیلات مسکن از سوی تمامی بانک‌ها مطرح شد، اما به نظر می‌رسد که اجرایی شدن چنین طرح‌هایی نه تنها کمکی به بازار مسکن نمی‌کند بلکه زمینه ساز ایجاد نوسان در این بازار نیز می‌شود.

    نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن با همان نرخ سود و مدت زمان بازگشت هیچ کمکی بر بهبود روند معاملات مسکن نمی‌کند، گفت: در صورتی که تسهیلات مسکن با سقف 500 میلیون تومان و نرخ بازپرداخت 20 درصد به متقاضیان پرداخت شود، نه تنها استقبالی از آن نمی‌شود بلکه به دلیل سود‌های نجومی بانکی شرایط بازار مسکن را دچار نوسان بیشتری می‌کند.

    عقبایی به اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی و لزوم خروج مافیا از حوزه تسهیلات مسکن اشاره کرد و گفت: اصلاح این سیاست‌ها می‌تواند نجات‌بخش بازار مسکن باشد، وجود مافیای قدرتی حوزه مسکن باعث شده که تسهیلات در این بازار نتواند پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد.

    وی خاطر نشان کرد: نظارت بر سیاست‌های مالی و بانک‌ها و افزایش بانک‌های توسعه‌ای که می‌تواند راهگشای بهبود وضعیت بازار مسکن باشد، باید از مهمترین برنامه دولت در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار