مدیران خودروعصر اعتبار

مطالعات طرح مدیریت پسماند تهران در نیمه راه است

عصر ساختمان- رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران می‌گوید که کار مطالعاتی طرح مدیریت پسماند پایتخت حدود ۶ ماهی است شروع شده و تا میانه سال ۹۹ طول می‌کشد.

مطالعات طرح مدیریت پسماند تهران در نیمه راه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، محمدحسین بوچانی روز یکشنبه اظهار داشت: ماموریت تدوین طرح جامع مدیریت پسماند را قانونگذار به مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران محول کرده و به همین منظور مهندس مشاور و یک تیم راهبردی برای آن در نظر گرفته شده است.

    وی افزود: مدیریت پسماند در نظر دارد به بهترین شکل و اثر بخشی در این طرح زباله را کاهش دهد و در این راه می خواهد مردم را دعوت به مشارکت کند چون هیچ طرحی بدون حضور مردم عملیاتی نخواهد شد.

    بوچانی با بیان اینکه 5 دهه است بدون مشارکت مردم در مدیریت پسماند برنامه ریزی کردیم تاکید کرد: در این 5 دهه به موفقیت هایی دست نیافتیم که هیچ بلکه شاهد هستیم که زباله به بدترین شکل ممکن جمع آوری می شود و اکثر شهروندان از شکل جمع آوری زباله و وضعیت عمومی پسماند راضی نیستند.

    وی با بیان اینکه ما بدنبال برنامه عملیاتی برای اجرایی کردن طرح مدیریت پسماند هستیم تاکید کرد: در این برنامه با مانیتورینگ لحظه به لحظه کل فرایند مدیریت پسماند، درباره روش های اجرایی کاهش زباله اقداماتی انجام خواهیم داد و این که چگونه می توانیم با استفاده از اپلیکیشن ها و روش های نوآورانه و با مشارکت خود مردم تفکیک از مبدا را به عنوان یک رویکرد کلیدی پیگیری کنیم.

    رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران خاطرنشان کرد:‌ 5 نوع پسماند خانگی، ساختمانی، پزشکی، صنعتی و کشاورزی داریم که پسماندهای خانگی پاشنه آشیل مدیریت شهری است.

    وی با بیان اینکه تهران 223 سال پایتخت بوده اما تاکنون مدلی برای مدیریت پسماند در شهرداری تهران استارت نخورده اظهار داشت: اولویت اول پسماندهای خانگی با محوریت تفکیک از مبدا و همچنین استفاده از روش های نوآورانه و خلاقانه به ویژه با استفاده از اپلیکیشن ها و کارهای جدید که کار مطالعاتی آن حدود 6 ماه است انجام شده و تا میانه سال 99 نیز ادامه خواهد داشت.

    بوچانی تصریح کرد: در این طرح ما بدنبال اصلاح فرآیندها هستیم و مثلا در همین بخش پسماند خانگی سال ها است در شهرهای کشور برای خدمات پسماند هزینه ای توسط شهروندان پرداخت نمی شود که در این بخش داریم اصلاح فرآیند می کنیم و به عنوان مثال فردی باغات را از بین می برد و برج می ساخت و انبوهی زباله تولید می کرد اما بهای آن را پرداخت نمی کرد و بسیاری از موارد دیگر که شامل 300 طرح در مدیریت پسماند است بدنبال اصلاح فرآیندها هستیم.

    به گفته رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در دنیا بدلیل پیشرفت، جمعیت و ساخت و سازهای گسترده طرح جامع پسماند هر 5 سال یک بار تدوین می شود این درحالی است که در کلانشهر تهران تاکنون چنین اقدامی صورت نگرفته و تلاش می کنیم فرآیندها را در تولید و جمع آوری زباله های خانگی، بیمارستانی و ساختمانی تغییر دهیم.

    امسال 7 رویکرد پژوهشی با شهردار تهران توافق کردیم

    وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات پژوهشی این مرکز اظهار داشت: امسال 7 رویکرد پژوهشی را در بخش های مختلف به ویژه حمل و نقل، ترافیک، آلودگی هوا، مدیریت پسماند و ... با شهردار تهران به توافق رسیدیم که در این کار مطالعاتی ما بدنبال پژوهش های خیلی بنیادی نیستیم بلکه بدنبال کار مطالعاتی کاربردی هستیم و هیچ مطالعه‌ای شروع نمی‌شود مگر اینکه از ابتدا کاربست و بهره‌بردار آن مشخص شود و بهره‌بردار در نظارت نقش داشته باشد.

    بوچانی تاکید کرد: هیچ مطالعه‌ای شروع نمی‌شود مگر اینکه دوره زمانی آن کمتر از هشت ماه باشد و منبعث از تکلیف حقوقی باشد و به همین منظور مطالعه صرفا برای مطالعه نیست.   

    به گفته وی، ما مطالعاتی شروع می کنیم که در شورا و یا برنامه پنج ساله به ما تکلیف شده باشد و همچنین در مناطق مختلف شهرداران در بحث های مطالعاتی و در اختیار گذاشتن اطلاعات مورد نظر به ما کمک می کنند و به نوعی شهرداران به عنوان ناظر پروژه های مطالعاتی در مناطق خودشان هستند.

    رییس مرکز مطالعات شهر تهران با بیان اینکه موضوعات مناطق 22 گانه بسیار متفاوت و راه حل های آنها نیز متفاوت است خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در موضوع ساماندهی صنایع و مشاغل منطقه 22 با منطقه 5 کاملا متفاوت است و همچنین در موضوع فضای سبز و حفظ باغات مثلا در مناطق مرکزی حتی یک باغ کوچک هم حفظ شود خیلی مهم است چرا که سرانه فضای سبز در این مناطق پایین است.

    وی با بیان اینکه در اتاق بسته نمی توانیم دیگر مشکلات شهر تهران را حل کنیم تاکید کرد: دستورالعمل های عملیات پژوهشی به مناطق 22 گانه ارسال شده و شهرداران را مکلف کردیم که اعضای کمیته مطالعاتی را معرفی کنند که تاکنون در 15 منطقه این کار انجام شده است و همچنین حدود 500 عنوان موضوع مطالعاتی در 14 منطقه تهران شروع شده است.

    بوچانی یادآور شد: در این طرح می خواهیم ابتدا مشکلات مشخص و راه کارهایی برای حل آن تدوین و با ارائه راهکارها در جلسات بدنبال رفع آن می رویم.

    بخش زیادی از فضاهای تهران در حال خصوصی شدن است

    وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه وقتی به مصادیق و شاخص های متعدد شهر تهران نگاه می کنیم متوجه می شویم که بخش عمده فضاهای شهری در حال خصوصی شدن هستند افزود: هر چقدر بزرگراه و معبر بزرگ کنید این اماکن در دسترس گروه هایی که صرفا خودرو سوار هستند قرار می گیرد در حالی باید پروژه هایی اجرا کنیم که بخش زیادی از شهروندان از آن استفاده کنند به همین منظور بخش عمده فضاهای شهری به واسطه توسعه بزرگراه ها و معابر در حال انحصار و خصوصی شدن هستند.

    بوچانی با بیان اینکه تهران شهری برای همه مورد تاکید مدیریت شهری پایتخت است و تلاش می کنیم با اجرای پروژه های مختلف حجم زیادی از شهروندان از آن استفاده کنند.

    وی خاطرنشان کرد: تهران شهری برای همه یعنی اینکه هر چقدر استفاده کنندگان از یک نوع فضای شهری بیشتر شود بهره وری افزایش پیدا می کند و آن فضا از انحصاری بودن خارج می شود گفت: تهران شهری برای همه یعنی فکر کنیم که فضاهای عمومی را تولید و گسترش دهیم و در حوزه های مختلف به ویژه حمل و نقل و ترافیک از جیب مردم بزرگراه نسازید تا تبدیل به کارگزار شرکت های تولید کننده خودرو نشوید و مردم را دعوت به سوار شدن به خودرو کنید.

    رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه در این شرایط هویت اجتماعی شکل نمی گیرد و انزوای اجتماعی معضل جدی می شود گفت: در این شرایط منابع ملی در بزرگراه ها و معابر شهر تهران به لحاظ ترافیک سنگین سوخته می شود و شهر از طرف انسانگرایی به سمت خودرو محوری می رود و همچنین سلامت جامعه تهدید می شود و سیاست جامعه به سمت خودرو سواری پیش می رود.

    به گفته وی، در این شرایط باید سرمایه ها در حوزه سلامت و حمل و نقل بجای اتوبان سازی به سمت دسترس کردن معابر برای همه پیش رود و همچنین در حوزه ایمنی و مدیریت بحران نیز چنین رویکردی دنبال می کنیم و مثلا فقط ساخت ایستگاه آتش نشانی و سوله مدیریت بحران مدنظر نیست بلکه این سوله و ایستگاه آتش نشانی که ساخته می شود در مشارکت شهروندان اثر گذار باشیم.

    بوچانی تاکید کرد: بدلایل متعدد و رویکرد نوین مدیریت شهری بر این الگو استوار است که شهرها بدون مشارکت مردم شکوفا نخواهند شد و در حوزه های مختلف از جمله مدیریت پسماند بدون مشارکت مردم نمی توانیم مسائل و مشکلات را حل و فصل کنیم و در دهه های اخیر در این حوزه کلی هزینه کردیم اما این موضوع تبدیل به کانون آلایندگی فضاهای شهری شده و همچنین در بخش های کودکان، زنان، جوانان و سالمندان نیز با مشارکت این افراد به موفقیت دست پیدا می کنیم.

    وی با بیان اینکه با ورود علم و تکنولوژی روش های حل و فصل مشکلات مدیریت شهری تغییر پیدا کرده افزود: به عنوان مثال در چند سال اخیر برای پرداخت قبوض باید ساعت ها در صف بانکی می ماندیم تا قبضی پرداخت کنیم که اکنون با ورود فناوری و تکنولوژی این اقدام در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

    رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران خاطرنشان کرد: ما حداقل 4 دهه است که هایپرمال داریم می سازیم و مثلا بدلیل ساخت مجتمع تجاری کوروش در منطقه 5 چند اتوبان قفل می شود و کلی سوخت و انرژی و هزینه به لحاظ ساخت این مجتمع تجاری از مردم گرفته می شود و همچنین در دراز مدت می بینیم به لحاظ ساخت این مجتمع ها منابع شهر را بلعیده است.

    به گفته وی، ما اجازه نداریم فضاهایی تولید کنیم که منابع شهر و شهروندان را ببلعد و مثلا زمانی بوستان ولایت شکوفا می شود که حداقل مترو در آن محدوده وجود داشته باشد تا مشکلات زیست محیطی و مزاحمت های شهری به وجود نیاورد و به همین منظور باید خدمات و ساخت پارک ها را در مقیاس کوچک اما با استفاده بیشتر مردم باید دید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار