مدیران خودروعصر اعتبار

پادگان ۰۶ ، پارک ۳۵ هکتاری شمال شرق

عصر ساختمان- درست در شمال‌شرقی تهران، انتهای خیابان پاسداران، در زمینی به وسعت حدود ۵۰هکتار یکی از تاریخی‌ترین و خاطره‌انگیز‌ترین مکان‌های تهران واقع شده است. محدوده‌ای نظامی که امروز به نام پادگان۰۶ می‌شناسیم، ولی از دوره قاجار دارای روایت‌های بی‌شماری است و اهالی قدیم تهران در این مکان دوران سربازی خود را گذرانده‌اند و از آن خاطرات بی‌شماری دارند.

پادگان ۰۶ ، پارک ۳۵ هکتاری شمال شرق
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، نکته جالب توجه این است که محدوده پادگان برخلاف بسیاری از نقاط تهران که دچار آسیب‌های ساخت‌وساز است، هنوز به‌صورت بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. درون پادگان06 تنها چند بنای قدیمی مربوط به دوره قاجار و پهلوی وجود دارد. اغلب آن را باغی با درختان کهن میراثی پوشانده که به‌نظر می‌رسد یکجور رها شده‌اند؛ هرچند درختان این محدوده به‌علت قدمت و تاریخی بودن دارای شناسنامه هستند. آنچه مسلم است 06 امروز یکی از معدود گلوگاه‌های تنفسی شهر تهران است.

    تبدیل تفرجگاه به محدوده نظامی
    پادگان06 از شمال به خیابان مقام، از جنوب به پاسداران، از شرق به خیابان صیادشیرازی و از غرب به خیابان گلستان دهم می‌رسد. در دوره قاجار محدوده پادگان06 خارج از شهر تهران قرار داشت و محل تفریح شاهان قاجار به‌شمار می‌رفت. طوری که ناصرالدین‌شاه کاخ سلطنتی عشرت‌آباد خود را بالای محدوده 06 ساخت؛ کاخی که مکان برگزاری مراسم عروسی و تفریحات شاه بود و محدوده به عیش‌آباد شهرت پیدا کرد. با روی کار آمدن رضاشاه فکر توسعه محدوده‌های نظامی در شهر شکل گرفت و رضاشاه در 4نقطه خارج از شهر تهران شمال، جنوب، شرق و غرب محدوده‌های نظامی را ایجاد کرد که در شمال پادگان06، جنوب قلعه‌مرغی، غرب پادگان جی و شرق دوشان‌تپه به‌وجود آمدند. پادگان06 در دوره پهلوی اول پادگان نظامی بود و از دهه30 صنایع دفاع در آن شکل گرفت و کارخانه مهمات‌سازی‌ شد. بعدها به پادگان آموزشی جوادالائمه تغییر نام داد.

    35هکتار پارک عمومی می‌شود
    از زمان تصویب طرح جامع ساماندهی شهر تهران در سال٧٢ بحث انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر مطرح شد و در اجرای قانون، طرح انتقال پادگان06 نیز در دستور کار قرار گرفت. هرچند طی دهه‌80 و اوایل دهه‌90 این طرح به‌صورت رهاشده باقی ماند و توافقاتی برای بارگذاری در این محدوده و ایجاد واحدهای تجاری مطرح شد که با توجه به ساختار محدوده و تراکم ساختمان‌ها و ترافیک به‌نظر غیرمنطقی می‌آمد. در مدیریت شهری جدید پیروز حناچی، شهردار تهران اعلام کرد براساس آخرین توافقات با ارتش، میزان بارگذاری به‌شدت کم شده است؛ امیدوارم در آینده نزدیک در خیابان پاسداران، پارک ٣5هکتاری که تقریبا به اندازه پارک ملت است را به مردم تهران هدیه کنیم. محمدرضا آراسته، معاون شهرسازی و معماری منطقه‌4 در این‌باره می‌گوید: «قرار است 70درصد از محدوده یعنی 35هکتار به پارک عمومی تبدیل شود که در آن فضاهای اقامتی و خدماتی مانند رستوران، موزه، نگارخانه، کتابخانه، خانه فرهنگ، سینما، پارکینگ و... ایجاد می‌شود. 30درصد باقیمانده متعلق به ارتش است که در آن ساختمان‌های قدیمی و واجد شرایط میراثی احیا و بخشی هم فضای تجاری خواهد شد که مسلما ساخت و سازهای جدید با مجوز میراث فرهنگی اتفاق می‌افتد.» محمدرضا آراسته در پایان می‌گوید: «این طرح هم‌اکنون در مرحله تصویب شورای‌عالی استان‌ها قرار دارد.»

    مراقب فضای تجاری باشیم

    بافت محدوده 06 اکنون از معضل ترافیک و آلودگی هوا رنج می‌برد. به‌طور قطع ساخت فضاهای تجاری در 30درصد باقیمانده آن باید با توجه به‌وجود این معضل و هرچه کمرنگ‌تر کردن آن اتفاق بیفتد. با این توصیف که 06یکی از معدود گلوگاه‌های تنفسی شرق تهران است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار