مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت ونوس شیشه در گفتگو با «عصر ساختمان»:

تعریف کدینگ برای صنعت ساختمان بسیاری از مشکلات این صنعت را بر طرف می کند

عصر ساختمان- طبیعی است که رکود بازار مسکن روی کار ما هم تاثیر گذاشته و به همین دلیل امسال میزان سفارشات نسبت به سال گذشته ۲۰درصد کاهش یافته است.

تعریف کدینگ برای صنعت ساختمان بسیاری از مشکلات این صنعت را بر طرف می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰:۰۰

    محمد حسن نوروزی مدیرعامل شرکت ونوس شیشه در گفتگو با خبرنگار «عصر ساختمان» از رکود بازار شیشه ساختمانی خبر داد و گفت: طبیعی است که رکود بازار مسکن روی کار ما هم تاثیر گذاشته و به همین دلیل امسال میزان سفارشات نسبت به سال گذشته 20درصد کاهش یافته است.
    نوروزی افزود: بازار شیشه بازار بزرگی است که هنوز مراحل ابتدایی خود را در کشور طی می کند و جای توسعه بسیار دارد. مصرف شیشه در ایران به طور میانگین در مقایسه با کشورهایی نظیر ترکیه و یونان بسیار پایین است. شیشه در صنعت ساختمان مسیر طولانی برای توسعه و پیشرفت دارد.
    وی در پاسخ به این که گفته می شود به دلیل رکود حاکم بر این بازار،برخی کارخانه ها برای این که مجبور نشوند کوره های خود را خاموش کنند شیشه های خود را دوباره خرد کرده و در کوره آب می کنند؛صحت دارد یا خیر،اظهار داشت:چنین چیزی امکان ندارد .این غیر ممکن است که کارخانه ای تولید کند و محصول خود را تبدیل به ضایعات کند و دوباره از آن محصول جدیدی بسازد.
    وی در خصوص صادرات شیشه ساختمان به کشورهای دیگر گفت: میزان صادرات به دلیل شرایط سیاسی و مشکلات بانکی کشور بسیار پایین است و صادرات عمدتا به کشورهای همسایه انجام می شود.اکنون سیستم بانکی کشور ایزوله است؛ سوئیفت قطع است؛ امکان گشایش اعتبار وجود ندارد واین بزرگترین مشکل ماست.
    نوروزی با اشاره به میزان واردات اظهار داشت: واردات در کشور اندک است اما در مناطق آزاد مانند قشم و کیش انجام می شود.بر خلاف بسیاری با واردات موافقم زیرا باعث ایجاد رقابت می شود.به نظر من تولید کننده های داخل توان رقابت در سطح بین المللی را دارند اما همان طور که گفتم به دلیل وجود تحریم ها و مشکلات اساسی فعلا از عرصه رقابت دور مانده اند.
    نوروزی با اشاره به این که همواره مخالف کمک دولت به صنایع بوده ام؛اظهار داشت:هیچ گاه به دنبال استفاده از کمک دولت نبوده ام اما مهم ترین کمکی که دولت می تواند انجام دهد؛تهیه و تنظیم بخشنامه های متناسب با شرایط محیطی کشور از جمله زلزله خیز بودن و کاهش مصرف انرژی و اجباری کردن اجرای ان است.برای مثال  دولت باید استفاده از برچسب انرژی در صنعت ساختمان را اجباری کند.این کار باید توسط وزارت مسکن تدوین و توسط شهرداری اجرایی شود.
    مدیرعامل شرکت ونوس شیشه در پاسخ به این که مصوبه کاهش استفاده از شیشه در نمای ساختمان ضرر بزرگی به این صنعت وارد کرد؛گفت:کماکان این محدودیت ها ادامه دارد و هنوز دلیل آن مشخص نیست. البته بهانه اشان این است که استفاده از نمای شیشه ایی هنگام زلزله میزان خطر و آسیب رسانی را چند برابر می کند اما در این صورت نمای ساختمان های توکیو، ازاکا و جاکارتا که هر روز می لرزند؛ باید آجری باشد.
    وی  ادامه داد: این که گفته می شود شیشه انرژی بر است هم نظریه درستی نیست. زیرا کشورهایی که اکنون از نمای شیشه ای استفاده می کنند به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی این کار را انجام می دهند.به نظر من نمای ساختمان ها باید شیشه باشد و مردم در خانه و محل کار از فضای دلباز بهره برند و در انتخاب نمای ساختمان خود آزاد باشند.با توجه به کوچک شدن آپارتمان ها باید پنجره ها بزرگ و شیشه ای باشد و دیگر کسی به دنبال پنجره های کوچک نیست.
    نوروزی ادامه داد: باید مشخصات شیشه مناسب ساختمان و اقلیم تعریف شود.شهر کوچکی مانند دوبی دارای سیستم کدینگ است و بر حسب شرایط اقلیمی اشان کدینگ آن ها متفاوت است.برای مثال کدینگ شهرداری اردبیل قطعا با کدینگ شهرداری اهواز متفاوت خواهد بود.
    مدیرعامل شرکت ونوس شیشه با بیان این که هنوز تحریم ها رفع نشده است؛ تصریح کرد: قرار است از ژانویه تحریم ها برداشته شود و امیدوارم بعد از برداشته شدن تحریم ها شرایط به نفع تولید کنندگان ما تغییر کند. البته باید واقع بین باشیم و قطعا مشکلات با رفع تحریم ها  یک شبه از بین نمی روند.همان طور که حدود 6 سال طول کشید تا همه درک کنند تحریم چه تاثیری برزندگی آن ها دارد؛ چند سال هم طول می کشد تا آثاررفع تحریم ها در زندگی مردم نمود پیدا کند.
    وی در پاسخ به این که آیا در زمینه حمل و نقل، زیرساختارهای لازم برای صادرات شیشه وجود دارد یا خیر،عنوان کرد: اصولا زیرساخت های حمل و نقلی کشور ضعیف است.جاده های مناسب نداریم. کامیون ها قدیمی اند و یک کالای شکننده مانند شیشه در معرض ریسک و آسیب پذیری است.در زمینه حمل و نقل ریلی وضعیت به مراتب بدتر است. زیرا سرمایه گذاری کمی در این حوزه انجام شده است و به شبکه حمل و نقل ریلی کشورهای همسایه وصل نشده ایم.در مجموع حمل و نقل ریلی سهم پایینی در این صنعت دارد .
    وی با تاکید بر این که اقتصاد چیزی نیست که یک شبه و یک ساله درست شود؛گفت:ساخت و اصلاح آسیب های اقتصادی ممکن است تا 10 سال طول بکشد؛ بنابراین باید صبر و حوصله به خرج دهیم و با دولت همکاری کنیم.به نظرم من از سال 96 می توان منتظر تغییرات مثبت در عرصه اقتصاد باشیم.
    نوروزی اضافه کرد:یکی از مشکلات این است که افراد غیر متخصص به طمع سودهای آنچنانی وارد بازار می شوند و به دلیل نداشتن تجربه و علم مورد نیاز، قطعا ضرر می کنند و وضعیت بازار را بهم می ریزند.
    شرکت ونوس شیشه علاوه بر تولید شیشه ساختمانی، شیشه خودرو نیز تولید می کند.نوروزی در این باره گفت: شرکت ونوس شیشه کار خود را با تولید شیشه 206 آغاز کرد و اکنون شیشه 405 و سمند هم تولید می کند.
    وی ادامه داد: به جای این که نهادهای مسوول در صنعت ساختمان مردم را به استفاده از نوع خاصی از مواد در نمای ساختمان مجبور کنند باید کدینگ تعریف کنند.باید میزان عایق بودن شیشه ها مشخص شود .تجربه ثابت کرده که شیشه از بقیه نماها موفق تر بوده است. اما متاسفانه در کشور ما ممکن است یک نفر به یک نتیجه ای برسد و آن را قانون می کند.باید بیشتر از گذشته به این موارد توجه کنیم تا صنعت شیشه ساختمان بتواند در مسیر پیشرفت و توسعه گام بر دارد.

    پورسعیدخلیلی