مدیران خودروعصر اعتبار

احمد مسجد جامعی:

مساجد نوساز در امتداد معماری و هنر گذشته نیست

عصر ساختمان:عضو شورای شهر تهران گفت: از دوران گذشته تاکنون مساجد مسلمانان دارای معماری مشخص و ویژه‌ای بوده اما بسیاری از این مساجد نوساز، در امتداد معماری با هنرها و خصوصیات گذشته نیست.

مساجد نوساز در امتداد معماری و هنر گذشته نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران به بهانه دهه تکریم و غبارروبی مساجد با شعار «مساجد را با جوانانمان بسازیم» درباره اهمیت بحث معماری در ساخت مساجد کشور گفت: یکی از نکات مهم در جذابیت بخشی به مساجد و حضور جوانان و نوجوانان در مساجد توجه به معماری مساجد است، همانطور که از دوران گذشته تاکنون مساجد مسلمانان دارای معماری مشخص و ویژه‌ای بوده است.
    وی در ادامه افزود: باید توجه کنیم که معماری مساجد ما تا حدود زیادی در تمام ایران ویژه و خاص بوده است، مساجد بزرگی مثل مسجد جامع، مساجد شهرهای بزرگ کاشان، اصفهان، قزوین، سمنان و مساجد محلی و بازارها هر یک احکام شرعی خاص خود را دارند مثلا در مساجد جامع می‌توان اعتکاف کرد یا مساجد دیگر حکم خاصی دارند در نهایت این مساجد به بزرگ، متوسط تا کوچک تقسیم می‌شوند.
    مسجد جامعی با بیان اینکه مساجد محلات دارای معماری و فضای هنری خاصی است، توضیح داد: انواع وسایل عبادی،‌ خنک کننده و تهویه در این مساجد تعبیه می‌شود تا در تابستان خنک و در زمستان گرم باشند. در برخی شهرهای کوچک معماری مناره‌ها و گنبدهای مساجد به نوع خاصی است و در برخی دیگر شهرها یا مسجد جامع‌ها معماری ، محراب و نوع ساختمان سازی خاص مساجد متفاوت است. در حال حاضر از هیچ نوع معماری مشخصی برای ساخت مسجد تبعیت نمی‌شود و  هر کس آنطور که خودش دوست دارد، مهندسی می‌کند.

    وی با اشاره به اینکه در برخی مساجد حتی ظرافت و زیبایی خاصی نیز در مساجد حاکم نیست، گفت: بنابراین بسیاری از این مساجد امروز ساخت، در امتداد معماری با هنرها و خصوصیات گذشته نیست.
    مسجدجامعی معماری و هنر ساخت مساجد را یکی از ملموس ترین و اجتماعی ترین بخش مساجد به شمار آورد و گفت: متأسفانه امروز هیچ انسجامی بین مساجد با هم نمی‌بینیم. فرض کنید ما در ترکیه تمام مساجد را از دوران عثمانی‌ها تا به امروز دارای یک معماری ویژه و خاص می‌بینیم تمام گنبدها و مناره‌ها شکل هم هستند و این زیبایی تمدنی و معماری ما را اکنون نمی‌رساند.

    وی در خصوص در نظر نگرفتن مسجد در مهندسی محلات جدید ساز اظهار داشت: این دیگر به طراحی و شهرسازی مربوط می‌شود ساخت مساجد در قدیم در کم و کیف محلات در نظر گرفته می‌شد و چارچوب خاصی داشت اما الان معمولا در طراحی کلان شهرها کمتر این اتفاق می‌افتد که مهندسی ها مشخص شود همینطور می‌شود که یک مرتبه یک نفر مکانی را تبدیل به مسجد می‌کند که به لحاظ فضایی و موقعیت مکانی شهرسازی محل مناسبی برای ساخت مسجد نیست، اینها باید در نظر گرفته شود. همینطور در برخی مناطق جدیدساز کمتر می‌بینیم که داخل هر محله‌ای مسجدی تعبیه شده باشد این نکته نیز باید مدنظر قرار بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو