مدیران خودروعصر اعتبار

موجودی سدهای ایران چقدر است؟

عصر ساختمان- با وجودی که بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ مهرماه در مقایسه با بارش سال آبی گذشته حدود ۳۹ درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود ۱۴ درصد کاهش یافته، اما آمارها حاکی است که موجودی آب مخازن سدهای ایران در تاریخ ۳۰ مهرماه سال جاری معادل۲۶.۳۱میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته در تاریخ مشابه ۳۹ درصد افزایش داشته است.

موجودی سدهای ایران چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، سال آبی 1397 - 1398 از حیث بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت یعنی مدت 50 ساله، 43 درصد افزایش بارش و نسبت به سال گذشته آبی (1396- 1397) نیز تا اواسط خردادماه، 103 درصد افزایش داشت و مخازن نسبت به سال گذشته، بیش از 15 میلیارد متر مکعب از آب بیش‌تری برخوردار شدند.

    هم‌چنین میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز 28 مهرماه به حدود 6 میلی‌متر رسیده است که این رقم در مقایسه با بارش 10 میلیمتری سال آبی گذشته حدود 39 درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود 14 درصد کاهش یافته است. این میزان بارندگی در میان بارش‌های نیم قرن اخیر در همین بازه زمانی رتبه نوزدهم را به خود اختصاص داده است.

    آخرین وضعیت سدهای ایران

    بر اساس این گزارش، مقادیر ورودی به سدها از ابتدای سال آبی تا 30 مهرماه سال جاری، معادل 1.75 میلیارد مترمکعب است که نسبت به سال گذشته در بازه زمانی مشابه 87 درصد  افزایش داشته است. هم‌چنین مقادیر خروجی از سدها از ابتدای سال آبی 30 مهرماه سال جاری، معادل 4.15 میلیارد مترمکعب است که این میزان نسبه به مدت مشابه سال گذشته صددرصد  افزایش نشان می‌دهد.

    موجودی آب مخازن سدهای ایران در تاریخ 30 مهرماه سال جاری، معادل26.31 میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته در تاریخ مشابه، 39 درصدافزایش داشته است. البته موجودی مخازن کشور نسبت به هفته گذشته، 420 میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.

    درصد پرشدگی مخازن سدها در تاریخ 30 مهر سال 1398، حدود 52 درصد است. تعداد سدهایی که بیش از 90 درصد پرشدگی دارند، 16سد و تعداد سدهایی که کمتر از 40 درصد پرشدگی دارند، 71 سد است. به طور کلی تعداد سدهای مهم در حال بهره‌برداری کشور، 193 نیز سد است که ظرفیتی معادل 50.6 میلیاردمترمکعب دارند.

    آخرین وضعیت سدهای تهران

    همچنین طبق آخرین آمار وزارت نیرو، میزان ورودی سد امیرکبیر، 5 متر مکعب در ثانیه و میزان خروجی 13.5 متر مکعب در ثانیه است. میزان ورودی و خروجی سد لتیان، به ترتیب 12 و 21 متر مکعب در ثانیه است. میزان ورودی سد لار، 4.7 متر مکعب در ثانیه و میزان خروجی این سد 24 متر مکعب در ثانیه است.

    میزان ورودی و خروجی سد طالقان به ترتیب 1.5 متر مکعب در ثانیه و 5 متر مکعب در ثانیه بوده و میزان ورودی و خروجی سد ماملو نیز به ترتیب 15.5 متر مکعب و 11.5 متر مکعب در ثانیه است.

    حجم کل مخازن سدهای پنج گانه تهران 817 میلیون متر مکعب است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 579 میلیون متر مکعب بوده است 239 میلیون متر مکعب بیشتر است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو