مدیران خودروعصر اعتبار

یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با عصر ساختمان :

افزایش میزان معاملات مسکن ، نشانه خروج بازار از رکود نیست

عصر ساختمان- بعد از چند سال رکود، نیازهای ته مانده ای وجود دارد که تبدیل به تقاضای موثر می شود. این افزایش خرید از این دست بوده است.

افزایش میزان معاملات مسکن ، نشانه خروج بازار از رکود نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۰۰

    براساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران، در اردیبهشت 95، نسبت به ماه مشابه سال قبل 2/ 8 درصد افزایش نشان می‌دهد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک ،این افزایش  را به معنای خروج بازار از رکود می داند اما عباس زینعلی کارشناس بازار مسکن دراین باره نظر متفاوتی دارد.وی در گفت و گو با خبرنگار «عصر ساختمان» با بیان این که افزایش میزان معاملات املاک در اردیبهشت به معنای خروج بازار از رکود نیست؛ اظهار داشت: بعد از چند سال رکود، نیازهای ته مانده ای وجود دارد که تبدیل به تقاضای موثر می شود. این افزایش خرید از این دست بوده است.
    وی با تاکید بر این که افزایش میزان معاملات املاک نشانه ایی برای خروج بازار از رکود نیست؛ تصریح کرد: به عنوان یک تولید کننده مسکن نه تنها شاهد نشانه هایی از رونق نیستیم بلکه رکود هولناکی در این زمینه وجود دارد.
    این کارشناس بازار مسکن با اشاره به میانگین قیمت فروش گفت: طبق آمار بانک مرکزی در اردیبهشت ماه 95 متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مفید واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران معادل 4 میلیون و 10 هزار تومان بوده است که این میزان افزایش بیانگر عدم رونق بازار مسکن است. در زمان خروج از رکود اولین متغیری که خود را نشان می دهد، افزایش قیمت است.علاوه براین مدیریتی هم در بازار وجود ندارد و خود بازار تعیین کننده قیمت است.
    این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: افزیش 7/1 درصدی قیمت مسکن نسبی است و در بازار مسکن نشانه رونق نیست.
    زینعلی در پاسخ به این که بازارمسکن در تابستان چه شرایطی خواهد داشت؛ گفت: مسکن نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارد و قطعا در تابستان با افزایش تولید مسکن مواجه خواهیم شد.زیرا سازندگان نمی توانند بیکار بمانند و آرام آرام شروع به ساخت و ساز می کنند.این امر پاسخگوی بخش کوچکی از نیازهای جدید به وجود آمده را می دهد؛اما رونقی که از آن صحبت می شود؛ تا پایان سال هم اتفاق نمی افتد.
    زینعلی با اشاره به این که شرایط رکود بدتر از این نمی شود و به همین نحو ادامه پیدا می کند؛ اظهار داشت: تا شرایط تغییر نکند نمی توان انتظار تغییر در بازار را داشت فقط به دلیل طولانی شدن انتظار ممکن است برخی این انتظار را بشکنند و وارد بازار تولید شوند ولی عدد قابل ملاحظه ایی نخواهد بود. مگر این که دوباره سود تسهیلات کاهش پیدا کرده و دولت تسهیلات جدیدی به سازندگان و متقاضیان ارایه کند.
    وی درباره چگونگی رونق بازار مسکن نیز گفت: چنانچه فعالیت های عمومی در اقتصاد کشور رشد کند و در همه حوزه ها طرح ها و پروژه های بزرگ و کوچک مسکن و غیر مسکنی پیشرفت کنند آن زمان است که رونق اقتصادی به وجود می آید.امیدواریم تا با اتخاذ سیاست های موثر و سریع دولت بخش های عمومی اقتصاد به گردش در آید تا متعاقب آن بازار مسکن نیز روندی رو به رشد را طی کند.

    خبرنگار:آزاده کاری

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو