مدیران خودروعصر اعتبار

شرایط جدید خرید و فروش ویلا در شمال کشور

عصر ساختمان- رکود بازار مسکن در تهران و شهرهای بزرگ، بازار ویلا در شمال کشور را کساد کرد.

شرایط جدید خرید و فروش ویلا در شمال کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از خبرآنلاین، خرید و فروش مسکن در شهرهای بزرگ در حالی با کاهشی قابل توجه مواجه شده است که سال گذشته سال انفجار قیمت ها در این بازار بود.

    افزایش شدید قیمت مسکن، سیل ورود سرمایه های سرگردان به این بازار را سبب شد و همین وضعیت زمینه را برای رونق بازار ملک در مناطق پرطرفدار و ویلایی چون شمال ایران فراهم آورد.

    رشد قیمت‌ها در سال گذشته سبب شد در دوره‌ای حتی حذف قیمت‌ها از سایت‌های اینترنتی اتفاق بیفتد چرا که وضعیت بازار ملک زمینه را برای تغییرات مداوم قیمت ها فراهم می‌کرد.

    حالا اما رکود بازار مسکن  سبب شده است قیمت‌ها در این بازار روندی کاهشی را تجربه کنند.  هر چند به شکل سنتی نیمه دوم سال نیمه رکود بازار خرید و فروش ویلا در شمال است اما ترس از ریزش بیشتر قیمت‌ها، شمار فروشندگان در این بازار را امسال بیش از انتظار با افزایش روبرو کرده است.

    گزارش‌های رسیده از بازار ملک در شمال کشور، خصوصا مازندران نشان می دهد بخش عمده ای از کسانی که به قصد سرمایه گذاری وارد این بازار شده بودند، حالا به فروشندگان بالقوه در بازار تبدیل شده‌اند. بررسی‌ها نشان می دهد واحدهای ویلایی متوسط که غالبا خریدارانی با قدرت مالی متوسط را داراست، در شرایط کنونی با کاهش قابل توجه قیمت روبرو شده‌اند.

    واحدهایی که تا سال گذشته در محدوده قیمتی 400 تا 500 میلیون تومان فایل می‌شدند، در حال حاضر با نرخ‌هایی بین 250 تا 350 میلیون تومان فروخته می‌شوند و رکود بازار سبب شده است، پیشنهادات فروشندگان در شرایط کنونی انعطاف بسیار بالاتری را نسبت به گذشته دارا باشد.

    بسیاری از مشاوران املاک در شرایط کنونی می‌گویند مالکان حاضرند واحدهای فایل شده را با دریافت یک سوم پیش پرداخت و دو سوم به صورت اقساط به خریداران واگذار کنند چرا که افزایش قابل توجه فروشندگان، بازار را به بازار مطلوب برای مشتریان تبدیل کرده است.

    بازار یک سره فروشنده است
    یکی از فعالان بازار ملک در منطقه چمستان در پاسخ به سئوالی درباره فایل‌های متعدد اعلامی جهت فروش در این منطقه گفت: از نیمه خرداد ماه، آگهی های فروش به تدریج افزایش یافت و قیمت‌ها نیز روندی کاهشی را تجربه کردند اما با فرا رسیدن نیمه دوم سال پیشنهادات فروشندگان جذاب‌تر از قبل شده است و بسیاری از فروشندگان حتی حاضرند ویلای خود را با خودرو یا ملکی در تهران معاوضه کنند اما فعلا کسی خریدار نیست.

    وی با اشاره به اینکه افزایش شدید قیمت روند ویلاسازی در این منطقه و مناطق اطراف را به شدت افزایش داد، گفت: البته بسیاری از این ویلاها دارای سند ملکی نیستند و منظور مالکان از سند تک برگ نیز سندهای شورایی است که نشان می‌دهد سهم این زمین از زمین مادر چقدر است یا اینکه شوراهای روستایی این اسناد را برای مشخص شدن حدود مالکیت تایید کرده اند.

    وی با اشاره به اینکه اغلب مشتریان در سال گذشته نیز خریدار ویلاهایی بین 300 تا 500 میلیون تومان بودند، گفت: همان ویلاها امسال حداقل کاهش قیمتی در حدود صد میلیون تومان را شاهد هستند.

    به گفته وی بسیاری از این ساختمان‌ها پایان کار و اسناد مرتبط با ساخت و ساز را ندارد و همین امر در شرایط کنونی که بازار با کسادی روبروست زمینه را برای کاهش بیشتر قیمت فراهم می کند.

    بر اساس اعلام فعالان این بازار در سال گذشته اغلب مالگان تنها با دریافت بیش از 70 درصد از قیمت ملک، پای معامله حاضر می شدند اما در سال جاری بسیاری از مالکان حتی به صورت قسطی نسبت به فروش اقدام می‌کنند.

    بررسی فایل‌ها نشان می دهد بخش مهمی از ویلاها در مناطق پرطرفداری چون مازندران بین 100 تا 200 میلیون تومان پیش می‌گیرند و تسویه نیز غالبا بین 6 ماه تا یک سال تعیین می‌شود. 

    وضعیت بازار ویلاهای لاکچری
    هر چند ویلاهایی با قیمت نیم میلیارد تومان بیشتری کاهش قیمت را در حال حاضر تجربه کرده‌اند اما بررسی ها نشان می دهد تقاضا برای فروش ویلای لاکچری در شرایط کنونی بسیار کمتر از ویلاهای متوسط است.

    مبینی، فعال بازار مسکن در شمال کشور می گوید بازار ملک لاکچری، وضعیتی مختص به خود را داراست، بسیاری از این واحدها ممکن است حتی با اقساطی برابر با 160 میلیون تا دویست میلیون تومان در ماه نیز فروخته شوند از این رو نمی توان در مورد میزان کاهش قیمت آنها صحبتی دقیق داشت. وی گفت: این ویلاها اغلب به صورت توافقی فروخته می‌شوند و چون مشتریان خاصی دارند، بازاری منحصر به خودشان را دارا هستند که چندان با جریان عمومی بازار هماهنگ نیست.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار