مدیران خودروعصر اعتبار

اپل برای حل بحران مسکن کالیفرنیا ۲/۵ میلیارد دلار هزینه می‌کند

عصر ساختمان- با اینکه اپل از کمک ۲/۵ میلیارد دلاری برای حل بحران مسکن کالیفرنیا سخن گفته است؛ شماری از افراد آن را عملی ریاکارانه می‌نامند.

اپل برای حل بحران مسکن کالیفرنیا ۲/۵ میلیارد دلار هزینه می‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از زومیت ، دوشنبه چهارم نوامبر، اپل اعلام کرد 2/5 میلیارد دلار کمک مالی برای حل بحران مسکن در ایالت کالیفرنیا تخصیص می‌دهد. اگرچه به‌نظر می‌رسد این کار اپل انسان‌دوستانه است، افرادی نیز هستند که ادعا می‌کنند اپل ریاکارانه در حال فریب اذهان عمومی است؛ چراکه خود یکی از مسببان این بحران است. با زومیت همراه باشید تا بیشتر با ابعاد این قضیه آشنا شویم.

    در سالیان اخیر، ایالت کالیفرنیا، به‌ویژه منطقه‌ی سیلیکون‌ولی، به منطقه‌ای مهم درزمینه‌ی تکنولوژی تبدیل شده است؛ تا جایی‌که هجوم متخصصان و کارفرمایان و غول‌های تکنولوژی به این منطقه باعث شده است قیمت مسکن به‌طرز سرسام‌آوری رشد کند. این افزایش قیمت مشکلاتی برای طبقه‌ی متوسط و ضعیف جامعه به‌وجود آورده و بافت جمعیتی این ناحیه را تغییر داده است. کوپرتینویی‌ها در برنامه‌ای جامع با هدف کاهش تبعات این بحران، 2/5 میلیارد دلار برای کمک به مردم این منطقه تخصیص داده‌اند.

    تیم کوک، مدیرعامل اپل، پس از اعلام این خبر گفت:

        قبل از اینکه دنیا این منطقه را به نام سیلیکون‌ولی بشناسد و حتی قبل از آنکه تکنولوژی [گوشی اپل] را در جیب خود نگه‌ داریم، اپل اینجا را خانه‌ی خود می‌نامید. این مسئولیت مدنی را عمیقا احساس می‌کنیم تا مطمئن شویم این منطقه‌ی پرجنب‌و‌جوش منطقه‌ای باشد که مردم بتوانند در آن زندگی کنند و خانواده تشکیل دهند و در جامعه مشارکت کنند.

    گالوین نیوزوم، فرماندار کالیفرنیا، نیز با تقدیر از مشارکت اپل در حل بحران مسکن در این منطقه، ابراز امیدواری کرد سایر شرکت‌های فعال در منطقه نیز به حل این بحران کمک کنند.

    تعهدات اپل به ایالت کالیفرنیا عبارت‌اند از:

        یک‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری درزمینه‌ی مسکن ارزان‌قیمت و دسترس‌پذیر برای طبقه‌ی متوسط؛
        یک‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری درزمینه‌ی وام‌دهی به کارکنان خدمات اساسی و کارمندان مدرسه و کهنه‌سربازانی که اولین‌بار می‌خواهند صاحب خانه شوند؛
        واگذاری 300 میلیون دلار زمین متعلق به اپل در منطقه‌ی سن‌خوزه برای ساخت مسکن ارزان‌قیمت جدید؛
        تخصیص 200 میلیون دلار برای پشتیبانی از اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه.

     

    این برنامه‌ی اپل قرار است در پنج سال به‌طور کامل انجام شود. هفته‌ی پیش، فیسبوک و ژوئن امسال، گوگل هریک یک‌میلیارد دلار برای کمک به حل بحران مسکن در ایالت کالیفرنیا کمک کرده بودند؛ اما آیا این کمک‌ها می‌تواند راه‌حل قطعی بحران مسکن کالیفرنیا باشد؟

    دیوید شولمن، اقتصاددان ارشد دانشگاه کالیفرنیا، در‌همین‌باره گفت:

        مسلما در ایالت کالیفرنیا با بحران بزرگ مسکن مواجه هستیم؛ اما اگر بخواهیم فقط به ارائه‌ی کمک‌هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری درزمینه‌ی مسکن اکتفا کنیم، ممکن است تغییر چندانی حاصل نشود.

    شولمن درادامه گفت:

        زمینی به ارزش 300 میلیون دلار که اپل قول اهدای آن را داده است، کمک موثرتری برای کاهش قیمت مسکن است؛ چراکه بحران عظیم مسکن در ایالت به‌دلیل قیمت گران زمین در منطقه است. اگر اپل این زمین‌ها را به‌رایگان یا بسیار ارزان دردسترس قرار دهد می‌توان کاری کرد.

    اندرو پادووانی، اقتصاددان دانشگاه کالیفرنیا، نیز معتقد است تنها انگیزه‌های بشردوستانه نیست که شرکت‌های بزرگ را به ارائه‌ی این کمک‌های مالی تشویق می‌کند؛ بلکه آن‌ها واقعا اثرهای این بحران را احساس می‌کنند؛ چراکه برای استخدام کارگران و کارمندان جدید مجبورند حقوق بسیار بیشتری به آن‌ها پیشنهاد دهند تا حاضر باشند در این منطقه زندگی کنند.

    در‌این‌بین، کسانی نیز هستند که معتقدند این کار اپل فقط برای فریب اذهان عمومی انجام شده است. یکی از این افراد برنی سندرز، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. به‌اعتقاد وی، شرکت‌هایی مانند اپل نه راه‌حل، بلکه خود قسمتی از مشکل‌اند.

    سندرز پس از انتشار خبر کمک مالی اپل به ایالت کالیفرنیا، آن را اقدامی ریاکارانه خواند و در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت:

        اعلام اپل مبنی‌بر ورود به صنعت مسکن، تلاشی برای انحراف اذهان عمومی از این واقعیت است که خود اپل به این بحران کمک کرده است.

    وی درادامه افزود:

        اپل با استفاده از 800 میلیون دلار یارانه‌ی مالیات‌دهندگان، 250 میلیارد دلار سود خود را در حساب‌های خارج کشور نگه‌داری می‌کند که بابت آن مالیاتی پرداخت نمی‌کند. نمی‌توانیم به فرارکنندگان مالیاتی برای حل بحران مسکن کالیفرنیا اعتماد کنیم. اپل می‌خواهد ورود خود به تجارت مسکن را عملی انسان‌دوستانه به‌تصویر بکشد.

    سال 2013، سنای آمریکا درباره‌ی 103 میلیارد دلار سود اپل تحقیقاتی کرد که در حساب‌های خارج از خاک آمریکا نگه‌داری می‌شد. همچنین در سپتامبر گذشته، اپل و اتحادیه‌ی اروپا وارد جنگی حقوقی شدند تا تکلیف 16 میلیارد دلار مالیات این شرکت از سال 2016 مشخص شود.

    درمجموع، به‌نظر می‌رسد بحران مسکن در کالیفرنیا فقط با کمک‌های مالی غول‌های تکنولوژی حل نمی‌شود؛ بلکه این شرکت‌ها باید تعهد واقعی خود را به جامعه نشان دهند. شرکت‌های مذکور در مدتی کوتاه به موفقیتی عظیم دست یافتند؛ اما بهای این موفقیت از جیب مردم عادی ایالت کالیفرنیا هزینه شد و امروز که اثرهای این اقدام در حال بازگشت به خودشان است، با کمک‌های مالی ناچیز قصد فریب مردم را دارند.

    همچنین، بحران مسکن در کالیفرنیا درس‌های زیادی برای کشورهای دیگر دارد تا متوجه باشند تنها پیشرفت و توسعه هدف نیست؛ بلکه هدف واقعی رفاه و آسایش مردم جامعه است. هرگونه برنامه‌ی توسعه باید در ابتدا برپایه‌ی رفاه و آسایش مردم قرار بگیرد؛ وگرنه در آینده می‌تواند مشکلات بسیار بزرگ‌تری ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار