مدیران خودروعصر اعتبار

حمایت شورای شهر از تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت تا چهار سال آینده

عصر ساختمان- اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه حمایت از شرکت آب و فاضلاب برای تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت را تصویب کردند.

حمایت شورای شهر از تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت تا چهار سال آینده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، صبح امروز لایحه حمایت از اجرای شبکه فاضلاب تهران روی میز بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت و بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت در توضیح این لایحه گفت: با توجه به تخفیفی که این شرکت از شهرداری تهران گرفته عنوان کرده مایل است که 50 درصد هزینه‌ها در قالب تهاتر رخ دهد که هم کمکی به این شرکت کند و هم جلوی ضرر و زیان شهرداری گرفته شود.

    وی با بیان اینکه شهرداری تهران به دلیل تخریب آسفالت و بازسازی مجدد آن و همچنین هزینه‌هایی که به دلیل احداث شبکه فاضلاب ایجاد می‌شود مبلغی را از همه مشترکین دریافت می‌کند، گفت: در سال گذشته این مبلغ به روزرسانی شد و حالا شرکت آب و فاضلاب درخواست دارد که تخفیف 50 درصدی در محاسبه هزینه‌ها به آنها داده شود؛ اما پیشنهاد ما این است که 50 درصد مبلغ دریافتی به صورت نقد و 50 درصد در قالب تهاتر با شرکت آب و فاضلاب باشد و این در واقع بدین معنا است که تخفیفی در نظر گرفته نمی‌شود و هم برای شهرداری و هم برای شرکت آب و فاضلاب این اتفاق خوبی است.

    در ادامه زهرا صدر اعظم نوری با بیان اینکه شرکت آبفا مدعی است در سه دهه، 65 درصد از شبکه آب و فاضلاب را احداث کرده و می‌تواند تا چهار سال دیگر به شرط کمک شهرداری آن را تکمیل کند، گفت: پایتخت از نظر محیط زیستی به گونه‌ای است که شرایطش متناسب با پایتخت کشور نیست و شبکه فاضلابش هنوز بعد از چند دهه تکمیل نشده است.

    وی با بیان اینکه مسئولان آب و فاضلاب مدعی هستند که اگر تسهیلاتی بابت عوارض حفاری پرداخت کنیم قادر هستند تا سال 1404 این شبکه‌ای که 200 کیلومترش باقی مانده است را تکمیل کنند، گفت: تا پایان سال 96 عوارض حفاری پرداختی به شهرداری 59.5 میلیارد تومان بوده است. در حالیکه کل هزینه شرکت آبفا برای احداث شبکه 827 میلیارد تومان بوده یعنی بابت پرداخت سهم عوارض حفاری کمتر از هفت درصد را به شهرداری‌ها داده است که این مبلغ زیادی نیست.

    وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود مجوزهای حفاری شرکت آب و فاضلاب بدون تبادل مالی نقد صادر شود و ارقام در حساب‌های فیمابین شهرداری و آبفا به صورت غیر نقد لحاظ شود، گفت: شهرداری به آب و فاضلاب خیلی کمک کرده است و این کمک‌ها نیز ادامه می‌یابد اما آنها نیز باید به تعهداتشان عمل کنند.

    به گزارش ایسنا، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی در مخالفت با این لایحه گفت: جای شائبه است که در این شرایط سخت مالی که ما در تمام جلساتمان دغدغه‌های مالی‌مان را مطرح می‌کنیم چرا باید به آب و فاضلاب تخفیف 50 درصدی بدهیم و این در حالیست که تکمیل شبکه آبفا در حوزه اختیارات دولت و نه شهرداری است و حالا باید ببینیم که شورای پنجم به کجا رسیده است که درخواست تخفیف 50 درصدی می‌دهند و باید بدانیم که مبدع این پیشنهاد چه کسی بوده است.

    وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب انصافا اقدامات خوبی انجام داده و شبکه فاضلاب را که بزرگترین پروژه زیست محیطی تهران است را تکمیل می‌کند، گفت: در معادلات فیمابین شهرداری و آب و فاضلاب مقرر شده بود که پساب فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده شود و در ازای تکمیل تصفیه خانه توسط شهرداری این موضوع تهاتر شود؛ اما می‌بینیم که به جای آنکه این پساب را رایگان در اختیارمان قرار دهند به گونه‌ای محاسبه می‌کنند که حتی از آب شرب هم گرانتر می‌شود و در نهایت هیچ انگیزه‌ای برای کمک باقی نمی‌ماند.

    وی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنیم که این کمک‌های شهرداری به عنوان سهم شهرداری در تکمیل پروژه‌های آب و فاضلاب محاسبه شود گفت: باید تبصره‌های محکمی در این لایحه ایجاد شود تا در آینده بتوانیم به استناد آن مشکلات را حل کنیم.

    در ادامه حسن رسولی به عنوان موافق این لایحه با بیان اینکه درست است که تکمیل شبکه فاضلاب جزء اختیارات دولت است اما مردم تهران نیز برای تکمیل پروژه کمک می‌کنند، گفت: پیشنهاد می‌شود که تخفیف 50 درصدی ندهیم اما این 50 درصد را به صورت تهاتر در حساب‌های فیمابین محاسبه کنید.

    در ادامه مسجدجامعی به عنوان مخالف این لایحه با بیان اینکه این پروژه فاضلاب باید چندین سال قبل تمام می‌شد، گفت: پروژه تکمیل فاضلاب مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است و در برخی مناطق همچون شهر ری و عباس آباد هنگامی که بارندگی رخ می‌دهد فاضلاب به درون خانه مردم بر می‌گردد و موجبات نارضایتی مردم شده است.

    وی با بیان اینکه از پول شهروندان تهرانی صرف تکمیل شبکه فاضلاب می‌کنیم در حالیکه وظیفه دولت است، گفت: بهتر است که مسیر فاضلاب را از قبل به همگان اعلام کنند تا مردم یک شبه تحت تاثیر مشکلات ناشی از حفاری و ... قرار نگیرند.

    در ادامه میرلوحی به عنوان موافق این لایحه تصریح کرد: تصفیه خانه شماره 6 برای تکمیل نیازمند 550 میلیارد تومان است اما امسال تنها 14 میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر گرفته شده است.

    وی با بیان اینکه اگر می‌خواهید سفره فاضلاب تا 10 سال دیگر جمع نشود نباید به آن بودجه اختصاص دهیم، گفت: تنها 200 کیلومتر از حفر شبکه فاضلاب باقیمانده است و بهتر است برای حل این مشکل به آنها کمک کنیم.

    وی با بیان اینکه این پروژه ویژگی‌های زیادی دارد، تصریح کرد: تکمیل شبکه فاضلاب می‌تواند به مسئله توقف فرونشست زمین کمک کند و از سویی دیگر شبکه فاضلاب پایتخت در صورت کمک شهرداری پس از چندین سال تکمیل می‌شود که این دستاورد بزرگی است.

    در ادامه صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در توضیح این لایحه گفت: موضوع تخفیف با توجه به فضای شورا منتفی است و بر همین اساس پیشنهاد می‌شود که موضوع 50 درصد تهاتر بررسی شود اما مسئولان آب و فاضلاب عنوان کردند که سالانه می‌توانند 500 کیلومتر شبکه فاضلاب احداث کنند و اگر شهرداری به آن کمک کند چهار سال دیگر این پروژه بسته می‌شود و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود شهرداری به آنها کمک کند تا ببینیم در سال اول آیا می‌توانند به قول خودشان یعنی حفر 500 کیلومتر شبکه فاضلاب عمل کنند یا نه؟ و اگر توانستند که کمک‌ها می‌تواند ادامه پیدا کند و اگر نتوانستند می‌توانیم همه خود به خود عوارض را به صورت کامل محاسبه کنیم. این به نوعی تخفیف مشروط است.

     نهایتا اعضای شورای شهر تهران کلیات لایحه حمایت از شرکت آب و فاضلاب برای تکمیل شبکه فاضلاب را به تصویب رساندند اما به دلیل اتمام زمان قانونی جلسه شورای شهر، بررسی مفاد و پیشنهادات به جلسه بعدی موکول شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار