مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی آذربایجان شرقی:

زلزله ۵.۹ ریشتری میانه را می‎توان به فعالیت سیستم گسلی تبریز مربوط دانست

عصر ساختمان-ارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی آذربایجان شرقی تاکید کرد: به طور کلی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری میانه و زلزله‌های روزهای گذشته در امتداد گسل تبریز را می‌توان به فعالیت سیستم گسلی تبریز مربوط دانست.

زلزله ۵.۹ ریشتری میانه را می‎توان به فعالیت سیستم گسلی تبریز مربوط دانست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، رامین الیاس‌زاده  با رفتار شناسی زلزله میانه بیان کرد: زلزله میانه در محل تقاطع گسل مورب لغز چپ بر شالقون-یلیمسی و گسل راندگی جنوب بزقوش اتفاق افتاده است.

    وی اضافه کرد: گسل جنوب بزقوش، شاخه فرعی جدا شده از گسل تبریز است که در شکل گیری رشته کوه بزقوش نقش دارد. گسل شالغون-یلیمسی دارای روند شمال شرقی- جنوب غربی بوده و رشته کوه بزقوش را به صورت عرضی قطع می‌کند.

    وی گفت: این گسل بعد از شکل گیری کوه بزقوش شکل گرفته و نسبت به گسل جنوب بزقوش، گسل ثانویه به حساب می‌آید، به این معنی که شکل گیری گسل شالقون- یلیمسی نتیجه فعالیت گسل جنوب بزقوش است.

    کارشناس تکتونیک سازمان زمین شناسی استان در پاسخ به اینکه آیا پیش بینی‌ها در خصوص تخلیه انرژی گسل میانه و بی خطر بودن آن درست است؟، گفت: این موضوع تا حدودی می‌تواند درست باشد، اگر فقط گسل شالقون-یلیمسی در نظر گرفته شود، می‌توان گفت تا حدودی انرژی در این بخش تخلیه شده است، اما با در نظر گرفتن کل منطقه باید گفت که انرژی نه تنها تخلیه نشده، بلکه انرژی بیشتری در دیگر بخش‌ها و در امتداد سایر گسل‌ها در حال انباشته شدن است.

    الیاس زاده اظهار کرد: گسل‌های بزرگی همچون گسل تبریز به صورت یک گسل واحد نیستند، بلکه از مجموعه‌ای از گسل‌ها تشکیل شده‌اند که در هر زمان، تنش در بخش‌های خاصی از آن  تمرکز پیدا می‌کند. به طور مثال در مورد زلزله 4.3 ریشتری 25 مرداد ماه سال جاری و زلزله 3.6 ریشتری 26 آذر ماه سال گذشته، تنش در محدوده مرکزی سیستم گسلی تبریز(گسل شمال تبریز) تمرکز داشت، در حالی که زلزله میانه مربوط به فعالیت قطعه جنوب شرقی سیستم گسل تبریز است.

    وی خاطرنشان کرد: همانطور که شواهد نشان می‌دهد تمرکز انرژی از سمت شمال غربی سیستم گسلی تبریز به سمت جنوب شرقی آن مهاجرت کرده است، بنابراین وقوع زلزله با بزرگای بالاتر از شش در محدوه شرقی و شمال شرقی میانه دور از انتظار نیست، اما به عقیده من این اتفاق حداقل تا شش ماه آینده رخ نمی‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار