مدیران خودروعصر اعتبار

دولت باید سیستم بانکی را موظف به پرداخت تسهیلات ارزان به بخش مسکن کند

عصر ساختمان- یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ها، تأمین نیاز‌های اساسی مردم است؛ بنابراین، هر دولتی که بر سر کار می آید، باید بیش از هر چیز، این موضوع را سرلوحه امور خود قرار دهد.

دولت باید سیستم بانکی را موظف به پرداخت تسهیلات ارزان به بخش مسکن کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از تابناک آنلاین، از آنجا که مسکن و تأمین مسکن برای مردم، یکی از مهم‌ترین نیاز‌های اساسی به شمار می‌رود، دولت‌ها باید توجه خاصی به آن داشته باشند. موضوعی که در شش سال دولت روحانی مغفول مانده و به جز قدم‌های کوچکی که برای تکمیل برخی پروژه‌های کوچک و یا نیمه کار برداشته شده، هیچ کار درخور دیگری انجام نشده است.

    بررسی آمار‌های حوزه مسکن در سال 1397 نشان می‌دهد، 26 درصد از خانوار‌های شهری و 5 درصد از خانوار‌های روستایی اجاره نشین بوده اند، حال آنکه در سال 1396، این درصد‌ها به ترتیب 25 درصد و 4.7 درصد بوده است. این نشان می‌دهد، در یک سال در شهر‌ها و روستا‌ها اجاره نشینی بیشتر شده است.

    همچنین در حالی که در سال 1396 حدود 33 درصد از کل هزینه‌های خانوار‌ها مربوط به هزینه‌های مسکن بوده، این درصد در سال 1397 به 34 درصد رشد پیدا کرده است.

    به علاوه گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران در مهر ماه 1398 نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به 12.7 میلیون تومان رسیده که این رقم در مقایسه با ماه و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 0.4 و 47.7 درصد افزایش یافته است. البته رشد متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در مهرماه سال جاری در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته 131 درصد بوده است.

    بنا بر این گزارش، دولت در زمستان سال گذشته با افزایش قیمت مسکن، طرح مسکن ملی را مطرح کرد. این طرح شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی بود که مقرر شد ساخت 200 هزار واحد آن در شهر‌های جدید و با مشارکت بخش خصوصی، 100 هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و 100 هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشد.

    باید گفت، در برخی شهر‌ها و استان‌های کشور، کار کلید خورده است، ولی برخی مسئولان و نمایندگان مجلس، دورنمایی موفقی از آن ندارند. به اعتقاد آنان، زمان آغاز این پروژه بسیار دیرهنگام بوده و به احتمال زیاد در زمان این دولت به نتیجه نخواهد رسید و از سوی دیگر، سرعت تولید مسکن در کشور نسبت به تورم موجود پایین است و همین باعث بالا رفتن هزینه‌های ساخت شده و ممکن است طرح قبل از رسیدن به سرانجام شکست بخورد.

    اما برخی نیز این اقدام را گام رو به جلویی توصیف می‌کنند و اعتقاد دارند شاید این کار بتواند بخشی از بار گرانی را که امروز بر دوش مردم است، سبک تر کند.

    حبیب‌الله دهمرده، نماینده زابل در مجلس دهم در خصوص تأثیر «طرح ملی مسکن» در قیمت‌های آینده مسکن گفت: یکی از موضوعات اساسی که در معیشت مردم فوق‌العاده تأثیر دارد، مسکن است. اجاره و قیمت خرید مسکن در تهران و برخی نقاط دیگر کشور چندین برابر شده، حا ل آنکه حقوق و درآمد افراد به این اندازه رشد نداشته است؛ این یعنی تهیه مسکن برای مردم به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است.

    عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: قیمت مسکن به مانند بسیاری از کالا‌ها به عرضه و تقاضا برمی‌گردد. وقتی عرضه مسکن کم و تقاضا زیاد باشد، مطمئناً تعادل از بین می‌رود و با رشد قیمت‌ها مواجه می‌شویم و همین موضوع نشان می‌دهد، ورود دولت به این بازار برای تعادل‌بخشی به قیمت‌ها ضروری است و این ورود هم، به معنی ورود جدی وزارت مسکن به موضوع است و هم، ورود بخش خصوصی و حمایت دولت از آن‌هاست.

    وی تصریح کرد: در دولت قبل از آقای روحانی، «طرح مسکن مهر» کلید خورد و دیدیم که مردم با وجود مشکلات و انتقاداتی که توسط برخی مطرح شد با چند میلیون صاحب خانه شدند. پس واضح است که افزایش عرضه، راه اساسی برای حل این بحران است و چه این دولت و چه دولت‌های بعد باید این موضوع را جدی در دستور کار خود داشته باشند.

    دهمرده اظهار داشت: ورود بخش خصوصی به موضوع تولید مسکن بسیار اساسی است؛ اما باید توجه داشت که بدون حمایت دولت، این روند شکل درستی به خود نخواهد گرفت. دولت باید سیستم بانکی را موظف به پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به سازندگان کند تا آن‌ها توان تولید مسکن را پیدا کنند.

    نماینده زابل عنوان کرد: دولت در محدوده شهر‌ها به اندازه کافی زمین دارد و می‌تواند با عرضه صحیح آن به بخش خصوصی، فضای آشفته کنونی بازار مسکن را عوض کند. در این صورت، تولید مسکن بیشتر می‌شود و حتی افرادی که دارای مسکن بودند، اما حاضر به فروش مسکن خود به قیمت معقول نبودند، نیز قیمت‌های مدنظر خود را تعدیل خواهند کرد.

    دهمرده با اشاره به کاهش قیمت مسکن در هفته‌های اخیر گفت: همین که «طرح مسکن ملی» مطرح شد تا حدودی قیمت مسکن در اقصی نقاط کشور پایین آمد و چه بهتر که دولت برای ادامه این وضع، دخالت خود را در این بازار 10 تا 15 درصد افزایش دهد، زیرا با همین میزان هم می‌توان فضای حاکم بر بازار مسکن را به شرایط متعادلی رساند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار