مدیران خودروعصر اعتبار

ایستگاه راه‌آهن تهران، محور توسعه شهری نبوده است

عصر ساختمان- شهردار تهران گفت: درحالی‌که لندن و پاریس حول ایستگاه راه‌آهن توسعه یافته‌اند اما هیچ‌گاه ایستگاه راه‌آهن تهران محور توسعه شهری نبوده است.

ایستگاه راه‌آهن تهران، محور توسعه شهری نبوده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، پیروز حناچی، گفت: کلانشهرها از عارضه عرصه کوچک و جمعیت بالا در محدوده‌های محدود رنج می‌برند و در برنامه‌ریزی‌های‌ شهری تلاش می‌شود که این عرصه بازتر شود.

    هر چه شهرهای اقماری نزدیک کلانشهر تهران و حتی سیاست توسعه شهرهای جدید برای افزایش این عرصه بیشتر دنبال شود، گستره جمعیتی بیشتری را می‌توانیم از کلانشهر مادر به شهرهای اقماری منتقل کنیم. وی افزود: آنچه در اولویت اتصال شهرهای اقماری به کلانشهر مادر قرار دارد، ارتباطات و اتصال آنها است که ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع حمل و نقل میان شهرهای اقماری و کلانشهرها، حمل و نقل ریلی است که حداقل بارگذاری خودرو و ترافیک را در کلانشهر مادر در پی دارند. شهردار تهران با بیان اینکه ایجاد عرصه متعادل جمعیت و فعالیت شهری در کلان‌شهر تهران هدف ماست، گفت: اگرچه حمل و نقل ریلی در کشور ما سابقه بالایی دارد، اما نتوانسته در توسعه حمل ریلی مسافر و درون‌شهری موثر باشد، چرا که هسته اصلی ما در ساخت ریل در ایران بر اساس بار بود نه مسافر؛ چون وقتی راه‌آهن ساخته می‌شد، نقش ریل در ایران برای شتاب‌دهی و پشتیبانی از جنگ جهانی دوم و حمل ملزومات جنگ بود. حناچی با تاکید بر اینکه جهات توسعه شهرهای ما در ایران بر اساس ایستگاه‌های راه‌آهن نبوده است، یادآور شد: در شهرهای تهران، تبریز، مشهد و دیگر شهرهایی که سابقه قدیمی احداث ایستگاه راه‌آهن دارند، شهرها در اطراف ایستگاه راه‌آهن توسعه نیافته‌اند. در تهران نیز همچنان ایستگاه راه‌آهن در دل شهر قرار نگرفته است درحالی‌که در لندن، میلان و پاریس، ایستگاه راه‌آهن به‌عنوان محور توسعه شهر بوده، چرا که رفت و برگشت‌ها برای انتقال مسافران از مرکز شهر به شهرهای اقماری، به ایستگاه راه‌آهن ختم شده است.

    وی به موضوع ارزش معماری ایستگاه‌های راه‌آهن ایران اشاره کرد و افزود: در کشور ما به این موضوع کمتر توجه شده است؛ ایستگاه‌های راه‌آهن ما ویژگی معمارانه و واجد ارزش‌های الگویی در مقیاس ثبت جهانی را دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار