مدیران خودروعصر اعتبار

دمیدن روح تازه در کالبد شهرستان زلزله‌زده سرپل‌ذهاب

عصر ساختمان- امروز۲ سال از زلزله غرب کرمانشاه می‌گذرد که با وجود خسارت‌های بسیار زیاد مادی و جانی در سرپل‌ذهاب، باتلاش و همت دولتمردان و بسیج همه امکانات و عزم دوباره زلزله‌زدگان، روح تازه‌ای در کالبد این شهر دمیده شده و شاهد تحولی بزرگ در بازسازی آن هستیم.

دمیدن روح تازه در کالبد شهرستان زلزله‌زده سرپل‌ذهاب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، شامگاه 21 آبان 96 شاهد لرزش بی رحمانه زمین بودیم، لرزشی که برای چندین ثانیه صدها تن را به کام مرگ فرو برد و باعث مصدوم شدن هزاران تن شد و سقف منازل بی شماری از ساکنان دیار سال های حماسه و ایثار را فرو ریخت.

    زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد.
    107 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این مناطق در این زلزله مهیب آسیب کلی و جزئی دید و طبق اعلام هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، 2 زلزله بزرگ 7.3 ریشتری آبان سال 96 و 6.4 ریشتری آذر سال 97 در مجموع 15 هزار میلیارد ریال به زیرساخت های استان خسارت زد.

    حکایت خسارت وارد شده در اثر زلزله به سرپل ذهاب از دیگر مناطق زلزله زده متفاوت است و آن عمق فاجعه در این شهرستان بود به طوری که ساکنان زلزله زده شهرستان های همجوار با وجود اینکه خود زخم خورده لرزش زمین بودند اما به یاری و مساعدت زلزله زدگان سرپل ذهاب آمدند.

    زلزله زدگان سرپل ذهابی با وجود از دست دادن عزیزانشان در این حادثه مرگبار بار دیگر باصلابت ایستادند و تسلیم نشدند و دوباره برای ساختن شهرشان و سرپناهشان اقدام کردند.

    چهره این روزهای سرپل ذهاب با چهره 2 سال پیش بسیار تغییر کرده و سرپل ذهاب اینک بار دیگر به روزهای طلایی خود برگشته است و طبق اعلام مسئولان این شهرستان تعداد خانوارهایی که در شرایط اسکان موقت به سر می برند نیز از 700 خانوار تجاوز نمی کند و اینها نیز کسانی هستند که یا مستاجر کم درآمد و یا افرادی هستند که در حال تکمیل منازلشان هستند.                                                        

    اتمام بازسازی واحدهای تعمیری در شهرستان سرپل ذهاب

    فرماندار سرپل ذهاب  گفت: در زلزله آبان سال 96 در مجموع 36 هزار واحد مسکونی دچار آسیب کلی و جزیی شد که از مجموع این واحدها 18 هزار و 500 واحد مسکونی تعمیری است.

    محبت جمالی افزود: تمامی واحدهای تعمیری شهر و روستا شامل 13 هزار و 500 واحد شهری و پنج هزار و 500 واحد مسکونی روستایی عملیات تعمیراتشان پایان یافته و مالکان در این واحدها استقرار یافته اند.

    بازسازی واحدهای مسکونی در روستاها پایان یافته است

    نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: بازسازی واحدهای مسکونی تخریبی زلزله در تمامی 204 روستای این شهرستان پایان یافته است و در مجموع هفت هزار و 900 واحد مسکونی در روستاها به بهره برداری رسیده است.

    جمالی نیا گفت: 20 درصد شاهد افزایش ساخت و ساز واحدهای مسکونی در سطح روستاها هستیم و اکنون 2 هزار و 143 واحد مسکونی در روستاهای این شهرستان نسبت به زمان قبل از زلزله اضافه ساخت داشتیم که این فرصت سازی از قبل زلزله در روستاهای این منطقه ایجاد شده است.

    ساخت پنج هزار و 500 واحد مسکونی شهری

    فرماندار سرپل ذهاب گفت: از مجموع 10 هزار و 400 واحد مسکونی احداثی در شهر سرپل ذهاب، پنج هزار و 500 واحد تکمیل شده و مابقی نیز با میانگین 50 درصد در دست اقدام است.

    وی ادامه داد: در شهر سرپل ذهاب شاهد فرصت سازی از قبل زلزله در تراکم طبقات هستیم که از یک و 2 دهم طبقه اکنون واحدها به سه و هشت دهم طبقه رسیده اند.                                                        

    اختصاص تسهیلات 12 میلیون تومانی برای تکمیل واحدهای نیمه کاره 

    فرماندار سرپل ذهاب گفت: با توجه به تورم و گرانی مصالح به منظور حمایت از زلزله زدگان با مساعدت ها و پیگیری های استاندار کرمانشاه و بنیاد مسکن تسهیلات مکمل 12 میلیون تومانی برای واحدهای نیمه کاره اختصاص یافته است که تاکنون یک هزار و 200 مالک به بانک های عامل معرفی شده و از این تسهیلات برخوردار شده اند.

    وی اضافه کرد: بیش از یک سوم ظرفیت شهرستان برای دریافت تسهیلات مکمل به بانک های عامل معرفی شده اند که یک سوم معرفی شدگان به بانک توانسته اند تسهیلات تکمیلی 12 میلیون تومانی را دریافت کنند.

    محبت جمالی نیا افزود: 80 درصد از موانع و مشکلات پیش روی پرداخت تسهیلات تکمیلی ساخت و ساز رفع شده و با پیگیری های استانی مابقی مشکلات نیز مرتفع می شود.

    وی اظهارداشت: بنیاد مسکن و بانک های عامل تمام توان خود را به کار گرفته اند تا طبق تقویم زمانبندی تسهیلات تکمیلی را به واجدین شرایط پرداخت کنند.

    تا پایان آبانماه تسهیلات مکمل به 12 هزار و 260 واحد شرایط پرداخت می شود

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت:با همکاری بانک ها و همت بنیاد مسکن حداکثر تا پایان آبان ماه امسال 152 میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات مکمل به 12 هزار و 260 تن از واجدان شرایط زلزله زده پرداخت می شود.

    جلیل بالایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پیرو تصمیماتی که در استان کرمانشاه پیرامون پرداخت وام 12 میلیون تومانی قرض الحسنه به واحدهای احداثی تکمیل نشده زلزله زدگان اتخاذ شده به منظور تسریع در روند پرداخت این تسهیلات و در دسترس بودن بانک اطلاعات مالکان احداثی در بنیاد مسکن این روند به بنیاد مسکن سپرده شده است.

    وی اظهارداشت: فهرست 9 هزار تن از مالکان واجد شرایط دریافت تسهیلات در قالب یک برنامه 12 روزه توسط بنیاد مسکن تنظیم و به بانک های عامل ارسال می شود که متناسب با ظرفیت روزانه از طریق بنیاد مسکن شهرستان سرپل ذهاب افراد به بانک های عامل معرفی و موفق به اخذ تسهیلات می شوند.

    وی تصریح کرد: نگرانی که شهروندان سرپل ذهابی دارند این است که تسهیلات معیشتی که بعد از زلزله معوق شده باید بازپرداخت کنند که قرار است تعداد اقساط معوق از اصل تسهیلات کم شده و مابقی آن به مالکان پرداخت شود.

    مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: ضمانت تسهیلات 12 میلیونی برای واحدهای احداثی به صورت زنجیره ای است و افراد می توانند با معرفی یک ضامن تسهیلات دریافت کنند.

    امهال دوباره تسهیلات زلزله زدگان نیازمند مصوبه مجلس شورای اسلامی است

    بالایی اظهار داشت: امهال دوباره تسهیلات به موجب قانون، باید مجلس شورای اسلامی مصوب کند و به دلیل اینکه بار مالی دارد نیازمند لایحه است از این رو باید منتظر تصمیم مجلس باشیم که البته نیازمند این است که دولت این لایحه را به مجلس ببرد و در این رابطه تصمیم گیری کند.

    او گفت: از طرف استاندار کرمانشاه برای این مطالبه مردمی، مذاکره صورت گرفته و باید منتظر تصمیم صحن علنی مجلس باشیم                                                                           

    تکمیل 21 بلوک مسکن مهر شهید شیروردی

    فرماندار سرپل ذهاب گفت: از مجموع 24 بلوک واحدهای مسکن مهر این شهرستان در زلزله آبان سال 96 غرب کرمانشاه، 21 بلوک دچار خسارت و سه بلوک نیز به طور کامل تخریب شد.

    وی اظهارداشت: 21 بلوک تعمیراتشان به طور کامل پایان یافته و 9 بلوک آن به بهره برداری رسیده که 12 بلوک آن نیز آماده واگذاری به مالکان این واحدها است و رفته رفته خانوارها در این منازل مستقر می شوند.

    جمالی نیا در خصوص پیشرفت فیزیکی سه بلوک تخریبی مسکن مهر گفت: از این  سه بلوک تخریبی، بازسازی تعداد 2 بلوک آن در مرحله نصب سقف سوم و یک بلوک دیگر نیز در مرحله سقف گذاری است که بازسازی بلوک های احداثی 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    او ادامه داد: عملیات بازسازی و نوسازی  بلوک های تعمیری و احداثی طبق آیین نامه 2800 انجام شده که زیرنظر مرکز تحقیقات ساختمان مسکن کشور است.                                                                

    جمع آوری کانکس ها از معابر و خیابان های شهر سرپل ذهاب

    فرماندار سرپل ذهاب گفت: تمامی کانکس های سطح خیابان ها و معابر و پارک ها جمع آوری شده و از ورودی تا خروجی شهر هیچ کانکسی نداریم و اکنون بازسازی معابر و خیابان ها و پارک ها در دست اقدام است.

    وی ادامه داد: پرونده تمامی مستاجران واحدهای تخریبی نیز در بنیاد مسکن موجود است و هم اکنون تعدادی مستاجران در کانکس ها به سر می برند و عده ای نیز منازل اجاره کرده اند که استاندار کرمانشاه نیز در حال پیگیری برای مناسب سازی وضعیت این افراد است.

    مقاوم سازی بیمارستان شهدای سرپل ذهاب

    رئیس شبکه بهداشت و درمان سرپل ذهاب نیز گفت: بیمارستان شهدای شهرستان سرپل ذهاب که براثر زلزله آبان ماه سال گذشته تخریب شد با اعتبار 20 میلیارد تومان مقاوم سازی و تجهیز شد و مرحله دوم بیمارستان نیز در مساحت 6 هزار مترمربع در 81 تختخواب توسط خیران کاشان در دست ساخت است و 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    مازیار طهماسبی افزود: از مجموع 23 خانه بهداشت تخریبی روستایی 19 خانه بهداشت به بهره برداری رسیده و چهار واحد آن با پیشرفت فیزیکی 80 درصد در حال ساخت است.

    وی اظهار داشت: 22 خانه بهداشت روستایی در زمره تعمیری قرار گرفت که با اعتبار 350 میلیون تومان عملیات تعمیرآن ها به پایان رسید.
    ساخت 57 مدرسه درسرپل ذهاب

    روح اله عباسیان رئیس آموزش و پرورش سرپل ذهاب نیز  گفت: در جریان زلزله 7.3 دهم ریشتری آبان سال 96 در شهرستان سرپل ذهاب 32 باب مدرسه تخریب شد که با همت خیران و دولت حوزه بازسازی توسعه یافت و امروز 57 مدرسه در دست احداث قرار گرفت که بخشی تکمیل و به چرخه آموزشیب بازگشته و تعدادی نیز در دست ساخت هستند.

    زلزله 102 باب مسجد شهری و روستایی در سرپل ذهاب خسارت زد

    رئیس اداره تبلیغات اسلامی سرپل ذهاب در ادامه گفت: در جریان زلزله آبان سال 96 در مجموع 102 باب مسجد دچار آسیب کلی و جزیی شد که از این تعداد 46 مسجد روستایی و یک باب شهری تخریب و 47 باب مسجد روستایی و هفت مسجد شهری تعمیری شناخته شد.

    حجت الاسلام علی اکبری افزود: تعدادی از مساجد ساخته شده و یا در دست ساخت هستند و بازسازی و مقاوم سازی دیگر مساجد شهری و روستایی در دست جذب بودجه و اقدام است.                                              

    در جریان زلزله سال 96 تعداد زیادی از مردم ایران اسلامی برای همدردی با عزیزان سرپل ذهابی و دیگر مناطق زلزله زده راهی این دیار شدند که اگر امروز بازهم میهمان این شهر شوند به طور یقین خواهند دید که تلاش های دولتمردان و تمامی کسانی که به یارای زلزله زدگان آمدند در این 2 سال به بار نشسته و شاهد لبخند کودکان زلزله زده ای هستیم که 2 سال پیش در چنین روزی خانه های آرزویشان را در چادرهای اسکان موقت بر روی کاغذها نقاشی می کردند و اکنون این آرزویشان تحقق یافته و در کنار خانواده هایشان زندگی شادی را در منازل نوساز واقعی از سرگرفته اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو