مدیران خودروعصر اعتبار

افزایش سرسام‌آور قیمت زمین و مسکن در هیدج

عصر ساختمان- افزایش قیمت زمین و مسکن به یکی از دغدغه‌های جوانان در هیدج تبدیل شده است.

افزایش سرسام‌آور قیمت زمین و مسکن در هیدج
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، هیدج شهری در 75 کیلومتری زنجان است شهری با مردم خون‌گرم و اهل علم و ادب که آوازه آنان به‌واسطه وجود نخبگان و فضلای برجسته چون حکیم هیدجی، واحدهای تولید کفش و وجود واحدهای بوجاری مطرح در کل جهان پیچیده است.

    این روزها جوانان هیدجی مانند سایر جوانان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی که حل آن از مسیر اقداماتی که مسئولان انجام خواهند داد، می‌گذرد.

    هیدج نیز مانند سایر نقاط کشور از افزایش قیمت زمین و مسکن بی‌بهره نمانده اما روند افزایش قیمت علی‌رغم سایر نقاط در این شهر هنوز متوقف نشده است.

    در گفت‌وگوی میدانی که با صاحبان املاک و مردم این شهر صورت گرفت، اغلب مردم مهم‌ترین دلیل این مشکل را کم بودن محدوده شهری، فعالیت دلالان در بازار مسکن و سوق یافتن سرمایه‌ها به این حوزه با توجه به سود کم بانکی اعلام می‌کنند؛ برخی نیز بزرگ بودن متراژ زمین‌های مسکونی را یکی از دلایل گرانی مسکن در این شهر کوچک می‌دانند.

    در کنار مشکلاتی که در حوزه ازدواج با رواج آداب و رسوم غلط و چشم و هم‌چشمی گریبان‌گیر جوانان هیدجی شده است، کمبود مسکن نیز گره کوری بر مشکلات آنان زده است؛ تا جایی‌که یک جوان هیدجی باید برای خرید زمین در برخی از نقاط شهر حداقل متری دو میلیون تومان هزینه کند و با توجه به این‌که اکثر این زمین‌ها در قواره‌های 200 الی 300 متری هستند، خرید یک زمین 200 متری حداقل 400 میلیون تومان برای یک جوان هیدجی آب می‌خورد که تامین این مبلغ عملا برای بسیاری از خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست.

    قیمت آپارتمان‌ها نیز از گزند افزایش قیمت مسکن در امان نمانده و آپارتمان‌های 70 الی 85 متری در هیدج ما بین 190 الی250 میلیون معامله می‌شود.

    مشکل دیگر که در حوزه مسکن این شهر وجود دارد، پیشه گرفتن تقاضا بر عرضه است تا جایی‌که کمبود مسکن در برخی نقاط شهر جوانان را آواره بنگاه‌های املاک کرده است.

    بنا به اذعان اکثر بنگاه‌های املاک و مشاهدات میدانی قیمت مسکن و زمین در ابهر و خرم‌دره به مراتب پایین‌تر از هیدج بوده و این امر در حالی است که این دو شهر، مرکز شهرستان بوده و بالطبع دارای امکانات بیشتری هستند.

    در همین رابطه عضو شورا شهر هیدج  می‌گوید: شرایط اراضی موجود در هیدج و همچنین وضعیت محدوده قانونی این شهر شرایطی به‌وجود آورده که اراضی با کاربری مسکونی در هیدج بسیار گران و به یک دغدغه جدی برای جوانان به ویژه اقشار ضعیف جامعه تبدیل شده است.

    قربان‌علی نقی‌لو ادامه می‌دهد: با توجه به سیاست دولت برای پویا کردن بخش مسکن در کشور، باید برنامه‌ریزی جدی برای افزایش ساخت مسکن در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.

    این مسئول با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته حدود 500 واحد آپارتمان مسکونی در هیدج ساخته شده است، ادامه می‌دهد: این واحدها برای حل مشکلات مسکن در هیدج تاکافی است، لذا افزایش سهم هیدج از طرح اقدام ملی مسکن نیز می‌تواند در حل بخشی از مشکلات راه‌گشا باشد.

    وی با بیان این‌که قسمت عمده اراضی شهر هیدج در ضلع جنوبی شهر قرار دارند، بیان کرد: انتظار داریم برای به‌سازی معابر در ضلع جنوبی شهر اعتباراتی از محل ستاد بازآفرینی شهری اختصاص یافته و همچنین تسهیلات با شرایط آسان‌تری در اختیار افرادی که امکان بهسازی و نوسازی واحدها را ندارند قرار گیرد.

    وی می‌گوید: با توجه به وجود صنعت کفش و بوجاری در هیدج و با توجه به این‌که بخش عمده شاغلان در این واحدها فاقد مسکن هستند، حدود 300 واحد آپارتمانی در هیدج نیاز است که زمین آن از طریق راه و شهرسازی و بنیاد مسکن در اختیار گروه‌های هدف قرار گیرد.

    وجود زمین‌های مازاد حداقل به متراژ یک هکتار که در اختیار برخی از ادارات قرار دارد از موضوعاتی است که می‌تواند در تامین زمین برای واحدهای مسکونی مثمر ثمر باشد که در همین رابطه استاندار زنجان نیز در جلسه‌ شورای اداری که در شهر هیدج برگزار شد بر ضرورت تعیین تکلیف این زمین‌ها طبق مصوبه جلسه کمیته‌برنامه‌ریزی استان تاکید کرد.

    همچنین از سوی مدیر کل بنیاد مسکن استان زنجان، سهم هیدج نیز از طرح اقدام ملی مسکن 70 واحد عنوان شد، اما با توجه به این‌که متقاضی بیشتری در این حوزه وجود دارد افزایش این میزان می‌تواند دست جوانان هیدجی را بگیرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو