مدیران خودروعصر اعتبار

۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور مقاوم‌سازی شده است

عصر ساختمان- رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: از حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن روستایی کشور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد با تسهیلات پرداختی این بنیاد مقاوم سازی شده است.

۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در کشور مقاوم‌سازی شده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، علیرضا تابش، یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه عمده خانه های تخریب و ویران شده در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی ساختمان های بنایی و از نوع خشت و گلی بود، اظهار داشت: واحدهای بهسازی و مقاوم سازی شده در این مناطق آسیب ندیده و حتی ترک نیز برنداشته اند.

    وی با اشاره به اینکه هم اکنون 75 درصد خانه های مسکونی روستایی کشور به لحاظ سازه ای و مصالح بکار رفته مقاوم هستند، اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال 95 بیش از 48 درصد خانه های روستایی کشور مقاوم سازی شده و حدود 42 درصد خانه ها دارای سازه بوده و براساس اصول مهندسی ساخته شده اند.

    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: اگر هر سال 200 هزار واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شود تا سال 1405 علاوه بر مقاوم سازی تمامی خانه های روستایی کمبود مسکن ناشی از ازدواج های جدید پوشش داده می شود، تقاضای رشد جمعیت و فرسودگی خانه ها رفع می شود.

    تابش، ادامه داد: امسال 80 هزار میلیارد ریال اعتبار برای مقاوم سازی مسکن روستایی تامین شده و از 200 هزار سهمیه مقاوم سازی سال جاری 100 هزار واحد با بانک های عامل معرفی و 60 هزار واحد نیز منجر به عقد قرارداد با بانک ها شده است.

    وی گفت: برای برخی خانوارها نیز که از طرح مقاوم سازی مسکن روستایی استقبال نمی کنند علاوه بر تسهیلات کم بهره بانکی این طرح برای ایجاد انگیزه در آن ها 80 میلیون ریال از حساب 100 امام کمک بلاعوض به آن ها پرداخت می شود.

    اعتبار اجاره بها یا اسکان کوتاه مدت یک هزار و 40 سرپرست خانواده مناطق زلزله زده تامین شده است

    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه زلزله ای 5.9 ریشتری آذربایجان شرقی بیش از 100 روستای این استان را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: هم اکنون بعد از مرحله اسکان اضطراری زلزله زدگان در چادر، اسکان موقت آن ها به 2 شیوه تقاضای دریافت اجاره بها یا اسکان کوتاه مدت و احداث اتاقک های پیش ساخته در مرحله پایانی بوده و تاکنون اعتبار اجاره بهای یک هزار و 40 سرپرست خانواده که متقاضی دیرافت اجاره بها هستند از سوی این بنیاد تامین شده است.

    تابش، با تاکید بر اینکه تلاش می شود دوره اسکان موقت را خیلی کوتاه و آن را در سریع‌ترین زمان به اسکان دائم وصل کرد، ادامه داد: در شیوه پرداخت اجاره بها به‌ ازای هر واحد مسکونی تخریب شده مبلغ 100 میلیون ریال در 2 مرحله اجاره‌ بها پرداخت می شود.

    وی شیوه دوم اسکان کوتاه مدت را ساخت اتاقک های 12 متر مربعی برای متقاضیان اعلام و یادآوری کرد: ساخت این اتاقک ها در مرحله پایانی قرار داشته و تاکنون 233 اتاقک پیش ساخته در مناطق زلزله زده نصب شده است.

    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: اگر کسی در روزهای آینده مجدا تقاضای خود را تغییر دهد و درخواست اجاره بها یا نصب اتاقک کند این بنیاد به تقاضای آن ها عمل می کند و مصالح لازم برای نصب اتاقک ها به مناطق زلزله زده حمل شده است.

    800 تا 900 واحد تخریب شده در مناطق زلزله زده آواربرداری شده است

    تابش، با اشاره به روزهای پایانی مرحله آواربرداری خانه های تخریب شده در مناطقه زلزله زده، افزود: هم اکنون 200 دستگاه ماشین آلات سنگین این بنیاد در حال آواربرداری در این مناطق بوده و تاکنون 800 تا 900 واحد مسکونی تخریب شده در شهرستان های میانه و سراب آواربرداری شده است.

    وی اظهار داشت: پس از آواربرداری از طریق ماشین آلات این بنیاد به صورت رایگان خاک ها و آوارهای واحدهای مسکونی به محل دیگری منتقل می شود و از آن ها همچنین در عملیات پی کنی و اجرای فنداسیون خانه ها استفاده می شود.

    اعتبار ساخت 3 هزار واحد اسکان دایم در مناطق زلزله زده تامین شده است

    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هم اکنون اعتبار مورد نیاز برای ساخت 3 هزار واحد اسکان دائم و 2 هزار واحد دامی در مناطق زلزله زده تامین شده و پی کنی 30 واحد مسکونی آغاز شده و در مرحله اجرای فنداسیون است.

    تابش با بیان اینکه زلزله زدگان در اجرای واحدهای اسکان دایم می توانند از روش های مختلف استفاده کنند، افزود: اجرای واحدهای دارای اسکلت های پیچ و مهره‌ای با سقف شیروانی و عایق رطوبتی و حرارتی یا سازه بتنی و کلافی از جمله این روش های مختلف سازه و عملیات ساختمانی در این مناطق است که صاحبان خانه ها می توانند به صورت اختیاری و با انتخاب پیمانکار با استفاده از تسهیلات این بنیاد اجرا کنند.

    وی یادآوری کرد: 400 میلیون ریال وام مسکن روستایی، 150 میلیون ریال وام معیشتی، 150 میلیون ریال وام تعمیری، 100 میلیون ریال بلاعوض برای اجاره‌ بها، 50 میلیون ریال بلاعوض تعمیری، 50 میلیون ریال بلاعوض معیشتی و 50 میلیون ریال ایجاد فضای دامی به زلزله زدگان اعطا می‌شود که در مجموع برای هر واحد احداثی 800 میلیون ریال به هر خانوار به صورت نقدی پرداخت می شود.

    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در مجموع 2 هزار و 170 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و یک هزار و 110 میلیارد ریال بلاعوض برای ساخت یا تعمیر واحدهای مسکونی و دامی مناطق زلزله زده تامین شده است.

    تابش، ادامه داد: 50 درصد از مبلغ بلاعوض فردای همان روز زلزله از سوی برنامه و بودجه کشور تخصیص یافته و 50 درصد نیز بر حسب شرایط کار به واحدهای آسیب دیده پرداخت می شود.

    وی یادآوری کرد: تلاش می شود ساخت واحدهای اسکان دایم تا تیرماه سال آینده تمام شود.

    حافظ باباپور، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات لازم برای تسهیل در امور زلزله زدگان برای دریافت تسهیلات بانکی و استقرار واحدهای ذیربط و نمایندگان بانک ها در روستای صومعه اولیای میانه، افزود: در زلزله آذربایجان شرقی 2 هزار واحد در میانه و یک هزار واحد در سراب آسیب دیده یا تخریب شده است.

    به گزارش ایرنا، زلزله‌ای به بزرگی 5.9 دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت 2 و 17 دقیقه و 3 ثانیه بامداد جمعه 17 آبان حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو