مدیران خودروعصر اعتبار

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور نیازمند احیاو نوسازی است

عصر ساختمان- - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بیش از ۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری وجود دارد که باید با مشارکت مردم نوسازی و احیا شود.

۱۴۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور نیازمند احیاو نوسازی است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به قزوین برای بازدید از بافت ناکارآمد در خصوص کند شدن روند احیای بافت های فرسوده اظهارداشت: تمرکز کردن روی اعتبارات دولتی با توجه به تنگناها و محدودیت های اعتباری و نیز  وسعت کار شرایط را سخت کرده و اگر  مکانیزم ها را تقویت کنیم و مشارکت مردم افزایش یابد می تواند روند کار را سرعت دهد.

    وی افزود: در این وضعیت باید سرمایه گذاران هم وارد میدان شوند و از ظرفیت محلات به نفع خود مردم استفاده شود تا کارساده شود به همین دلیل به نظر می رسد اگر نگاه ما فقط ملی باشد و به منابع مرکز اتکا کنیم با توجه به شرایط کشور و تعهدات چند هزار  میلیارد تومانی که کشور دارد نمی شود این پروژه را تکمیل کرد.

    140 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور

    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سراسر کشور بیش از 1490 هزار هکتار بافت فرسوده در 2700 محله داریم که بیش از 5 میلیون خانوار در آنها زندگی می کنند.

    پژمان یادآورشد: در محدوده بافت های فرسوده بیش از 5 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی وجود دارد که جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر  در آنها سکونت دارند. 

    وی اظهارداشت: تاکنون حدود 500 تا 600 هزار واحد در بافت های فرسوده و ناکارآمد نوسازی شده و مابقی نیازمند در دست اقدام است.

     

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: تا امروز یک خطایی داشته ایم که در نوسازی بافت های شهری به وضعیت بومی هر منطقه مانند جمعیت، موقعیت جغرافیایی، نیازها و سلیقه مردم، بافت شهری و وسعت محله توجه نکردیم و این که با نگاه ملی در تهران برای استانها تصمیم بگیریم و یک بافت فرسوده را در همه نقاط یکسان بازسازی کنیم منطقی نیست و باید به مدیریت های بومی توجه کرد.

    وی اضافه کرد: کمک های ملی نمی تواند طرح را به سرانجام برساند و باید به سمت مکانیزم های استان ها رفت و با مطالعات دقیق طرح را جلو برد زیرا در طرح های توسعه شهری انطباق با شرایط اقتصادی و اجتماعی گروه های هدف دیده نمی شود.

    پژمان اظهارداشت: در تامین سرانه ها، استانداردهای بالایی گرفته اند و هزینه تراشی های زیادی شده که لازم است با مطالعه این هزینه ها کاهش یابد و برای ارتقا محلات و منزلت برای ثروت آفرینی اقدام شود و بهتر است مدیریت شهری را ساده کنیم تا مردم راحت تر مشارکت کنند و ثروتی که ایجاد می شود بخشی از هزینه های زیرساختی را تامین کند و این روش مداخله در بافت ها چون در استانها اختیارات کافی ندارند بیشتر در مقیاس ملی در ستاد مرکز مطرح شده است.

     

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: به نظر می رسد فاصله زیادی بین تصمیمات و اجرا داریم و با اعتبارات هزینه شده طرح خروجی نداشته و روند کار بسیار کند شده که با آسیب شناسی بابت فاصله تصمیم و اجرا می بینیم که مصالح گم شده است لذا با تشکیل هیئت های اجرایی در استانها امیدواریم کارشناسان دلسوزانه تر وارد کار شوند.

    پژمان افزود: کار بازسازی بافت فرسوده یک کار دلی است و مسئولین استان بیشتر در جریان مشکلات مردم هستند لذا این اختیارات را تفویض خواهیم کرد در استانها تا چند میلیارد ثروت ملی که متوقف شده به جریان افتاده و مردم سودش را ببرند.

    وی گفت: این تغییر رویکردها در روند تصمیم گیری برای بازآفرینی با راهکارهای محلی و رویکرد ملی با این تفویض اختیارات جواب روشنی در مدت زمان کوتاه برای مردم محلات خواهد داشت.

    100 هزار واحد در بافت فرسوده نوسازی می شود

    معاون وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: چندین پروژه را در کشور استارت زده ایم و 100 هزار فقره تسهیلات یارانه ای دولت پیش بینی شده که در یک سال حداقل 100 هزار نفر با کمک خودشان خانه هایشان را نوسازی می کنند.

     

    وی اظهارداشت: دو هزار پروژه با چند هزار میلیارد تامین منابع از سوی دولت در حوزه های زیربنایی و روبنایی در جریان است تا بتوان این وضعیت را بهبود بخشید هرچند این مقدار منابع و این شتابی که در حال حاضر داریم با این اندازه و ابعاد تناسب ندارد و از مدیران استانی و شهری انتظار داریم به میدان بیایند و شتاب را بیشتر کنند.

    پژمان اظهارامیدواری کرد با احیای بافت های فرسوده زمینه زندگی بهتری برای ساکنان این مناطق مهیا شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار