مدیران خودروعصر اعتبار

استاندار تهران:

دولت بیش از هزار میلیارد تومان به مترو پایتخت اختصاص داد

عصر ساختمان- استاندار تهران با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌های متولی باید برای رفع مشکل آلودگی هوای پایتخت کمک کنند، به تخصیص اعتبار بیش از هزار میلیارد تومانی دولت اشاره کرد که برای سرعت بخشی به روند احداث متروی این کلانشهر در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

دولت بیش از هزار میلیارد تومان به مترو پایتخت اختصاص داد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز شنبه در حاشیه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان تهران در جمع خبرنگاران افزود: طی هفته گذشته نه فقط پایتخت که همه کلانشهرها و شهرهای صنعتی دچار معضل آلودگی شدید هوا شده اند که با پایداری و سکون هوا همراه بود، به گونه ای که دیروز (جمعه) سرعت باد در استان تهران به چهار متر در ثانیه می رسید، یعنی حتی نمی توانست یک برگ را تکان دهد.

    محسنی بندپی اظهارداشت: متاسفانه انباشت ذرات آلاینده به حدی بود که بارندگی هم نتوانست یک حالت پاکی را به هوا برگرداند و وقتی بعد از ظهر جمعه هوا پایدار شد، شاهد تشدید آلودگی بودیم.

    استاندار تهران به تجربه پاکی هوا در عصر روز جاری اشاره کرد و گفت: با وزش باد با سرعت 25 تا 30 متر بر ثانیه، کاهش حجم تردد وسایل نقلیه، تعطیلی مدارس، دانشگاه ها، معادن، اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل و ممنوعیت تردد کامیونت ها شاهد کاهش آلودگی هوا بودیم.

    وی خاطرنشان کرد: این کاهش در حالی بود که حتی انتظار نمی رود که وزش باد از سمت غرب بتواند کل آلاینده ها را از سطح شهر خارج کند.

    همه دستگاه‌های متولی به مسئولیت خود عمل می کنند

    محسنی بندپی با اشاره به اقدامات انجام شده دستگاه های متولی در حوزه آلودگی هوا، اضافه کرد: همه کارها مانند تعطیل کردن معادن، یا جلوگیری از تردد خودروها که به عهده شهرداری نیست؛ در این زمینه صنعت، معدن و تجارت، پلیس راهداری و وزارت بهداشت با پایش لحظه به لحظه وضعیت و اعلام آماده باش به نیروهای اورژانس فعالیت داشته اند.

    اقدامات قبل از وقوع بحران آلودگی

    استاندار تهران در ادامه به اقدامات انجام شده پیش از آغاز جریان آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات ملزم سازی نیروگاه های اطراف استان به استفاده از سوخت گاز به جای مازوت یا هر نوع سوخت آلاینده دیگر بود.

    وی ادامه داد: جدی گرفتن و نظارت مستمر بر معاینه فنی خودروها نیز از دیگر اقدامات در این زمینه محسوب می شود.

    وقتی اقدامات پیشگیرانه جواب نمی دهد

    محسنی بندپی تصریح کرد: با وجود همه اقدامات، وقتی چهار میلیون موتورسیکلت و نزدیک پنج میلیون خودرو در تهران تردد می کنند و با آن وضعیتی که موتور این خودروها دارند خود به خود شاهد این وضعیت آلودگی در استان خواهیم بود.

    استاندار تهران تاکید کرد: چند کار باید توامان صورت بگیرد، یکی آنکه نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، سرعت بخشی به احداث مترو به منظور انتقال ترافیک از سطح خیابان به زیر زمین، جدی گرفتن معاینه‌های فنی خودروها و استاندارد کردن وسایل نقلیه باید در دستور کار جدی و مستمر مسئولان باشد.

    وی اعلام کرد: باید موتور خودروهای تولید داخل استاندارد شود؛ چگونه خودروهای اروپایی در هر 100 کیلومتر چهار تا پنج لیتر بنزین مصرف می کنند اما همچنان میزان مصرف خودروهای ایرانی در سطح هفت تا هشت لیتر مانده‌ است.

    اعتبار بیش از هزار میلیارد تومانی دولت برای پایتخت

    محسنی بندپی به تخصیص اعتبار بیش از یک هزار میلیارد تومانی سازمان برنامه و بودجه برای سرعت بخشی به روند احداث متروی پایتخت اشاره کرد و گفت که این رقم در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است.

    استاندار تهران گفت: دولت در بدترین شرایط مالی برای سرعت بخشی به روند احداث خطوط متروی تهران چنین کمکی می کند.

    وی افزود: در صورتی که بتوان با وارد کردن سه هزار دستگاه ناوگان اتوبوس رانی به تهران، اقدامی مانند مترو انجام داد می توان شاهد تاثیر آن در کاهش آلودگی هوای پایتخت بود.

    نمی توان به پیش بینی هواشناسی برای اعلام تعطیلی ها اعتماد کرد

    محسنی بندپی یادآورشد: تجربه امروز نشان داد که چندان نمی توان بر روی پیش بینی‌های هواشناسی به علت تغییرات اقلیمی حساب باز کرد.

    استاندار تهران گفت: باید اعتماد مردم را حفظ کنیم و خیلی ها پیام داده اند که چرا با آنکه هوای تهران سالم شد، اما فردا را تعطیل اعلام کرده اید، در حالی که این موضوع به علت اصرار مردم برای اعلان زودهنگام تعطیلی مدارس بود و هواشناسی نیز تا آن زمان گزارش می داد که همچنان شاهد تداوم انباشت آلاینده ها هستیم.

    وی اضافه کرد: عیبی ندارد، اگر لازم باشد از مردم عذرخواهی هم می کنیم، اما اجازه بدهند وقتی به اطمینان رسیدیم تصمیم برای تعطیلی‌ها را اعلام کنیم که اگر شرایطی است که دانش آموزان می توانند به مدرسه بروند از برنامه درسی عقب نمانند.

    حمایت دولت از شهرداری تهران

    محسنی بندپی به نامه ارسال شده دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره کرد و گفت: این سازمان طی این نامه اعلام کرده است که تسهیلات بسیار خوبی را در اختیار شهرداری تهران و چند شهرداری دیگر فقط برای توسعه حمل و نقل عمومی و احداث مترو قرار داده است.

    استاندار تهران گفت: این بودجه علاوه بر سه هزار و 500 میلیارد تومان عوارض مالیات بر ارزش سالانه ای است که دولت در اختیار شهرداری پایتخت قرار می دهد.

    وی به افزایش عوارض دریافتی شهرداری از سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع یعنی یک درآمد پایداری را برای شهردار تهران فراهم کرده ایم تا بتواند در ارائه خدمات شهری، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اجرای طرح های در دست احداث تلاش کند.

    محسنی بندپی تاکید کرد: شهرداری تهران باید یک مقدار در هزینه های جاری تجدید نظر کند تا بیشتر اعتبارات به سمت کارهای عمرانی تخصیص یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار