مدیران خودروعصر اعتبار

تجاری سازی خصوصا در شهرهای بزرگ ریسک بیشتری دارد

عصر ساختمان- مدیرعامل هلدینگ ایرانیان اطلس گفت: پتانسیل استفاده از نقدینگی موجود در اختیار مردم در صنعت ساختمان وجود دارد اما بایستی سایر بازارها را درمقایسه با جذابیت بازار ساختمان بررسی کرد.

تجاری سازی خصوصا در شهرهای بزرگ ریسک بیشتری دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، منصور کتانباف، مدیرعامل هلدینگ ایرانیان اطلس گفت: وضعیت بازار مسکن تابع فاکتورهای کلان اقتصاد کشور اعم از وضعیت درآمد و مخارج دولت، حجم نقدینگی، توان پس‌انداز مردم، نرخ بهره، تغییرات ارز و... است.

    وی افزود: آخرین آمارهای منتشر شده از حجم نقدینگی نزدیک به عدد دو هزار میلیارد تومان است. لذا پتانسیل استفاده از نقدینگی موجود در دست مردم در صنعت ساختمان وجود دارد اما بایستی سایر بازارها را در مقایسه با جذابیت بازار ساختمان بررسی کرد. درحال حاضر باتوجه به فضای پر ریسک در سایر بازارها مانند بورس، سکه، طلا، ارز و... تحلیل کمی سخت است.

    کتانباف تصریح کرد: از سوی دیگر باتوجه به انفجار قیمتی که اواخر سال 96 و در سال 97 وجود داشته است و ماندگاری این قیمت‌ها در بازار به نظر می‌رسد که بازار مسکن جذابیت کمتری از سایر بازارها دارد و این موضوع با تحلیل داده ها در دوره و سال های گذشته به دست آمده است.

    مدیرعامل هلدینگ ایرانیان اطلس اظهار داشت: باتوجه به تحرکات بازار ساختمان در حوزه تجاری، اداری و مسکونی به ترتیب گفته شده، اوضاع با اندکی تغییر بهتر می شود. بدین معنی که تجاری سازی مخصوصا در شهرهای بزرگ ریسک بیشتری درمقایسه با اداری و مسکونی دارد.

    وی اضافه کرد: هرچند که ساختمان های مسکونی نیز به دلیل افت شدید حجم معاملات و خروج تقاضاهای سرمایه گذاری،  با رکود مواجه خواهند شد و به واسطه شرایط اقتصادی کشور، تجاری‌ها هم توان مدیریت بلندمدت خود را نخواهند داشت. لذا تمایل از خرید به سمت اجاره خواهد رفت.

    کتانباف گفت: زمانی که واحدهای تجاری نتوانند گردش مالی مناسبی داشته باشند، سرمایه گذاران پول خود را بلوکه نخواهند کرد و این کاهش حجم معاملات تا نزدیک شدن توان عرضه و تقاضا ادامه خواهد داشت.

    وی افزود: بعید است در حوزه مسکن با کاهش قابل لمسی در قیمت‌ها رو‌به‌رو باشیم اما درمقایسه با میزان تورم سالانه، رشد حوزه مسکن کمتر خواهد بود و در حوزه تجاری علیرغم اینکه افزایش قیمت زیادی را تاکنون تجربه نکرده است، قیمت ها کاهشی خواهند بود و دلیل آن ضعف اقتصاد کلان کشور است.

    مدیرعامل هلدینگ ایرانیان اطلس بیان کرد: مشکل صنعت ساختمان سازی کشور، تاثیرپذیری شدی این بازار از فاکتورهای اقتصاد کلان کشور است. مشکلات این صنعت درونی نیست و به سایر تصمیمات دولت در حوزه های دیگر اقتصاد و سیاست باز می‌گردد.

    کتانباف اظهار داشت: رکود در بازار ساختمان در بخش تقاضا و عرضه وجود دارد. در بخش تقاضا تابع بازارهای سرمایه، حجم نقدینگی و توان پس‌انداز مردم است اما در بخش عرضه دولت ها می توانند حمایت لازم را انجام دهند.

    وی تصریح کرد: این حمایت می‌تواند به صورت افزایش تسهیلات برای سازندگان و آسان‌تر کردن شرایط برای آنها نمایان شود و از سوی دیگر شهرداری ها نیز می‌توانند با کاهش عوارض ساخت‌و‌ساز به خروج بخش عرضه از رکود کمک کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار