مدیران خودروعصر اعتبار

میزگرد بررسی چالش‌های مسکن مهر

تکمیل مسکن مهر نیازمند تصمیم حاکمیتی است

تعلل‌ها؛ به زیان مردم به نفع سازندگان/ وام ساخت پرند و پردیس افزایش یابد

عصر ساختمان:مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس گفت: طولانی شدن زمان ساخت مسکن مهر به نفع‌ سازنده‌هاست. متاسفانه هزینه این تاخیر نهایتا به مردم تحمیل می‌شود و به خاطر همین سازنده‌ها خیلی دنبال این نیستند که واحدها تکمیل شوند.

تکمیل مسکن مهر نیازمند تصمیم حاکمیتی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری فارس، میزگردی با حضور «علیرضا خسروی» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و «مهدی هدایت» مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس به بررسی مسائل و مشکلات مسکن مهربرگزار گردید.

    هدف از برگزاری این میزگرد که بخش اول آن در پی می‌آید، بررسی موانع و مشکلات قبلی و فعلی مسکن مهر، بحث پایه پولی، مشکلات مکان‌یابی‌ها، موضوع معوقات بانکی، بررسی راهکارهای حل مشکلات مسکن مهر به ویژه در دو شهر جدید و بزرگ پرند و پردیس، جولان دلال‌ها در بازار کم متقاضی مسکن مهر، بدهی دولت به شرکت‌های تعاونی، پیشنهاد فرمول اقساطی تحویل واحدها و وعده اتمام مسکن مهر در سال 96 و ....است.

    مشروح اظهارات مهدی هدایت در این میزگرد بدین شرح است:

    نیاز به مسکن در دولت قبل ملموس بود

    «مهدی هدایت» مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس در خصوص مشکلات قبلی و فعلی مسکن مهر با تأکید بر اینکه مسکن مهر یک شبه تولید نشد، گفت: مسکن مهر براساس قانون حمایت از عرضه و تولید مسکن که تمام جزئیات نیز در آن قانون لحاظ شده بود، برنامه‌ریزی شد.

    وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری درباره موضوع مسکن و اشتغال به عنوان دو دغدغه خود یاد کرده‌اند، افزود: در مقطعی که دولت آقای احمدی نژاد روی کار آمد نیاز به مسکن بسیار ملموس بود و بخشی از مردم به دلیل موضوع مسکن مهر به دکتر احمدی نژاد رای دادند.

    قیمت پایین مسکن مهر تدبیری نیک بود

    مدیر عامل سابق شرکت عمران پردیس قیمت پایین مسکن مهر را از مزیت‌های آن برشمرد و اظهار داشت: یکی از مزایای مسکن مهر این بود که هزینه زمین از قیمت تمام شده ساخت مسکن حذف شد و از سوی دیگر دولت به نحوی برنامه‌ریزی کرد که هزینه‌های تمام شده از جمله هزینه نظام مهندسی، شهرداری‌ها، ثبت و انشعابات کاهش یابد، در واقع تمامی این موارد با یک تدبیر خوب که عموماً در سطح کلان برنامه‌ریزی و به عنوان مصوبه به دولت ابلاغ شد، قیمت تمام شده مسکن مهر را بسیار پایین آورد.

    پیمانکاران بی‌تمایل سود حاصل کردند

    وی به اوایل کار مسکن مهر اشاره کرد که وزارت راه و شهرسازی قیمت تمام شده واحدها را 300 هزار تومان مقطوع اعلام کرده بود و گفت: در آن زمان بسیاری از پیمانکارانی که با سودهای آنچنانی کار کرده بودند علاقه‌مند نبودند در این پروژه‌ها کار کنند ولی بعد از مدتی که تعدادی از پیمانکاران در این پروژه‌ها کار کردند، بعضا سود هم حاصل کردند.

    مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس با بیان اینکه تعداد واحدهای مسکن مهر در دنیا بی‌نظیر است، افزود که در این مقیاس در کشور ما مسکن روستایی و شهری ساخته نشده بود.

    رشد حاشیه‌نشینی کلانشهرها با مسکن مهر افزایش یافت

    وی با بیان اینکه در آن مقطع شاهد کمترین رشد حاشیه‌نشینی بودیم، اظهار داشت: منتقدان مسکن مهر هم بر این باورند که مسکن مهر باعث شد رشد حاشیه نشینی و سکونت در حاشیه‌نشینی در آن مقطع به کلانشهر برسد. از سوی دیگر مسکن مهر زمان انتظار برای خانه‌دار شدن و توان پذیری خانواده‌ها را پایین آورد.

    هدایت با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا شاخص توان پذیری پنج سال است ولی در ایران به 12 سال رسیده است، گفت: این بدین معناست که 12 سال طول می‌کشد تا شرایط اولیه تامین باشد که فرد بتواند صاحبخانه شود.

    دولت بانک‌ها را پای کار آورد

    وی اتخاذ تدابیر خوب در بخش تسهیلات مسکن مهر را از دیگر مزایای آن برشمرد و افزود: دولت انصافاً خوب از این بخش حمایت کرد و بانک‌ها را واقعا پای کار آورد و به خاطر دارم که بعد از دو سه سال، اولین وامی که در استان سیستان و بلوچستان پرداخته شد به شکل وسیعی در رسانه‌ها منعکس شد زیرا چند سال طول کشید که بانک‌ها پای کار بیایند و بحث تسهیلات را تامین کنند.

    ظرفیت‌سازی که مسکن مهر ایجاد کرد

    مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس با بیان اینکه مسکن مهر در ایجاد اشتغال بسیار موثر بود، خاطرنشان کرد: در کنار بحث مسکن مهر 200 نوع شغل مرتبط و غیرمرتبط ایجاد شد بنابراین من معتقدم که مسکن مهر در ایجاد اشتغال هم بسیار موثر بود و دیگر مزایایی که داشت این بود که ما ظرفیت سازی کردیم و در مقطعی هیچ کس باور نمی‌کرد که از سازنده‌های بومی خودمان بتوانیم چند میلیون واحد را در یک مقطع زمانی کم بسازیم و این یعنی اینکه ما به صنعت سازی روی آوردیم و از توان بعضی کشورها بعضا در مقیاس کوچک شرکتهای خارجی استفاده کرده و این صنعتی سازی را وارد کشورمان کردیم و واقعاً اثبات شد که می‌شود این تعداد واحد را در کشورمان ساخت.

    به گفته مدیرعامل سابق پردیس پیش از شروع کار مسکن مهر پیمانکاران در کل دوره پیمانکاری‌ خود حدودا 100 تا 200 تا واحد در طی چند سال می‌ساختند و به آن افتخار می‌کردند اما با این پروژه یک سازنده برای مسکن مهر 300-400 واحد را طی مدت کوتاهتری تکمیل کرد و این ظرفیت سازی به گونه‌ای پیش رفت که برخی از سازنده‌هایی که در پردیس کار می‌کردند بعدها در عراق و ونزوئلا مشغول ساختمان سازی شدند.

    مکان‌یابی برخی استان‌ها خوب نبود

    وی با اشاره به بحث مکان‌یابی‌ پروژه‌های مسکن مهر که از آن به عنوان یکی از معایب یاد می‌شود، گفت: مکان یابی در تمام طرح‌ها صورت گرفت، آنهایی که داخل محدوده بودند طبق طرح تفصیلی شهر دقیقا در آن کاربری‌ها ساخته شدند، بعضا که نیاز بود در شورای عالی معماری و شهرسازی نیز برود هم مصوبه گرفته شد، تمامی وزارتخانه‌های دخیل در امر ساخت مسکن و امر شهرسازی همگی در این شورا نماینده‌ای دارند که نمایندگان آنها این طرح‌ها را امضا کردند.

    هدایت مثال زد که وقتی نماینده وزارت نیرو در شورای عالی معماری و شهرسازی است، با امضای این طرح‌ها بحث تامین آب را طبق قانون تعهد می‌کنند و در استان‌ها نیز اینطور است، بنابراین اینکه ما چند استان را ببینیم و بگوییم مکان‌یابی‌ها درست نبوده صحیح نیست، شاید مکان‌یابی در استانی که فاقد زمین دولتی بوده امکانپذیر نبوده است، ما هم نمی‌گوییم تمام مکان‌یابی‌ها درست است ولی همه مسکن مهر هم که آنجا ساخته نشده است.

    ساخت و ساز در این مقیاس در بافت فرسوده امکانپذیر نیست

    وی توضیح داد که بخشی از مسکن مهر خودمالکی بوده یعنی خودمالکین از امتیازات مسکن مهر از جمله وام مسکن مهر بهره‌مند شدند، بخشی هم در بافت فرسوده و شهرهای جدید ساخته شده است. اینکه ما بگوییم تمام برنامه‌های ساخت مسکن را در بافت‌های فرسوده خواهیم برد امکان پذیر نیست زیرا با مشکلات اجتماعی و منابع اعتباری ممکن نبود که 2 میلیون واحد مسکن را در بافت‌های فرسوده بسازیم.

    مدیرعامل سابق پردیس یادآور شد: شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی به دنبال این هستند که در بافت فرسوده به این مقیاس یا مقیاس کمتر ساخت و ساز انجام دهند اما هنوز محقق نشده است، بحث این است که در این مقیاس نمی‌توان در بافت‌های فرسوده مسکن ساخت.

    عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌های خدمات‌رسان از مشکلات مسکن مهر است/خدمات زیربنایی و روبنایی بر عهده وزارت راه و شهرسازی نبود/وزارت نیرو کم آورد

    هدایت، عدم هماهنگی بین وزارتخانه‌های خدمات‌رسان را از معایب مسکن مهر عنوان کرد و گفت: تعدادی از وزارتخانه‌های خدمات‌رسان طبق قانون وظیفه داشتند که خدمات زیربنایی و روبنایی را تامین کنند و این وظیفه بر عهده وزارت راه و شهرسازی نبود، متاسفانه آنها معتقدند که سرعت ساخت واحدها و کاری که وزارت راه و شهرسازی انجام داد بسیار بیشتر از وزارتخانه‌هایی چون نیرو بود که اینها متاسفانه کم آوردند و عموما هم بحث‌شان این بود که منابع اعتباری تامین نیست.

    همتی که در وزارت راه بود در سایر وزارتخانه‌ها نبود/مساعدت‌ها از محل یارانه‌ها انجام شد

    وی افزود: من معقتدم که منابع اعتباری هم تامین می‌شد و مساعدت‌ها از محل یارانه‌هایی که در اختیار بود کمک می‌شد اما متاسفانه همتی که در وزارت راه و شهرسازی بود در سایر وزارتخانه‌ها دیده نمی‌شد و این باعث شد که مقداری از این غافله عقب بیفتیم.

    مصوبه‌ای که کمک کننده بود

    هدایت به مصوباتی اشاره کرد که وزارت راه و شهرسازی مجبور شد در پی این عقب‌افتادگی کارها پیگیری کند و گفت: وزارت راه و شهرسازی در مقطعی می‌توانست از محل فروش زمین‌های خود در پروژه‌های مسکن مهر خدمات زیربنایی و روبنایی را تامین کند، دولت این مصوبات را دارد و تاریخ‌های آن هم موجود است زیرا وزارت شهرسازی متوجه شد که وزارت نیرو نمی‌تواند کار خود را انجام دهد، نوسازی مدارس نمی‌تواند مدارس را بسازد یا اینکه کلانتری‌ها و مراکز درمانی ساخته شود.

    وزارتخانه‌ها طبق قانون عمل نکردند، به مسکن مهر ایراد گرفتند

    مدیرعامل سابق پردیس یادآور شد: در زمانی که من در پردیس حضور داشتم 20 مدرسه ساخته شد لذا اگر تمامی وزارتخانه‌ها طبق قانون به وظایف خودشان عمل می‌کردند مطمئنا این ایرادی که به مسکن مهر می‌گیرند و می‌گویند که خدمات کامل نشده مطرح نمی‌شد و می‌توان گفت که آن منابع نتوانست به طور کامل تامین شود و این باعث شد که اکنون عنوان شود خدمات زیربنایی و روبنایی کامل نشده است.

    هزینه‌ انشعابات پرداخت شد، وزارت نیرو به وعده‌‌اش عمل نکرد

    وی در خصوص اینکه آیا مشخصا منظور وی وزارت نیرو است؟ گفت: هر جا که پروژه مسکن مهر شروع می‌شد وزارت نیرو طبق قانون وظیفه داشت که خدمات آب و برق ارائه دهد و ما فقط هزینه انشعابات را واریز می‌کردیم که به عنوان مثال در پردیس تمامی هزینه انشعابات همان موقعی که پروژه‌ها در مرحله 30 و 40 درصد بودند واریز شد و مستندات آن هم موجود است و این برای آن بود که کمک شود تا بخش زیرساخت‌ها تامین شود بنابراین وزارت نیرو باید فقط انشعابات را می‌گرفت و خدمات را تامین می‌کرد.

    همت وزارت نفت در پروژه‌ مسکن مهر ستودنی است/مشکل ما با وزارت نیرو بود

    هدایت همکاری مساعد وزارت نفت در پروژه مسکن مهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما در بخش گاز مشکلی نداشتیم حال اینکه من معتقدم که یا منابع اعتباری‌شان کامل بود یا اینکه همت‌شان بیشتر بود، زمانی که در تمامی سایت‌ها آماده‌سازی زیربناها را شروع می‌کردیم انصافا شرکت گاز هم در کنار ما بود و بخش تامین خدماتشان را انجام می‌دادند ولی بیشتر مشکل ما با وزارت نیرو بود آن هم بیشتر در بخش آب و فاضلاب و این یکی از ایرادات طرح بود.

    حضور تعاونی‌ها تجربه‌ای ناموفق بود

    وی خاطرنشان کرد: وقتی پروژه‌ای در این مقیاس می‌خواهد در کشور اجرا شود طبیعتا یکسری ایرادات هم دارد و ما اصلا نمی‌توانیم بگوییم که مسکن مهر هیچ ایرادی نداشت و به نظرم حضور تعاونی‌ها تجربه‌ای ناموفق در ایران بود و علی‌الخصوص در بخش مسکن، حال شاید به این برمی‌گردد که تجربه این کار وجود نداشت و اعضای مدیرعامل و مدیرانی که بودند به دلیل عدم اشرافیت به مسائل اداری و مالی باعث شده بودند که اعتماد اعضا نسبت به این پروژه کاهش یابد.

    بی‌اعتمادی مردم به مسکن مهر

    هدایت با اشاره به عدم اعتماد مردم به پروژه‌های مسکن مهر گفت: متقاضیان مسکن مهر آورده خود را تامین می‌کردند اما وقتی می‌دیدند پروژه به مرحله مورد انتظار نرسیده مطمئنا تمامی آورده‌شان را پرداخت نمی‌کرد و دلیل اینکه تعدادی از پروژه‌ها در حال حاضر هم در تعاونی متوقف است، این موضوع است.

    هیئت مدیره‌ تعاونی‌ها خوب عمل نکردند/پروژه‌ها سه‌جانبه بود، حواشی نداشت

    وی با ابراز تاسف از اینکه هیئت مدیره تعاونی‌ها خوب عمل نکردند، افزود که این موجب شد تا مردم اعتمادشان سلب شود و پروژه تکمیل نشوند، حضور تعاونی‌ها یکی از ایرادات مسکن مهر بود و اگر در اوایل کار همه پروژه‌ها به صورت سه جانبه یعنی همان کاری که اواخر دولت در پردیس انجام می‌گرفت رشد مسکن مهر از شرایط فعلی بیشتر می‌شد و حواشی هم کمتر.

    دولت وظیفه نظارتی نداشت

    مدیرعامل سابق پردیس در خصوص ایراداتی که بعضاً در کیفیت پروژه‌ها می‌گیرند نیز اظهار داشت: ساز و کار مسکن مهر دقیقا همانند این است که یک نفر خودش می‌خواهد برود و خانه‌ای بسازد یعنی وظیفه سازنده این بود که از شهرداری پروانه بگیرد، نقشه‌هایش در نظام مهندسی برود و نظارتش هم طبق قانون بر عهده مهندس ناظر است و این نیست که دولت وظیفه نظارت را بر عهده داشته باشد.

    مهندسان، ناظر کیفیت ساختمان‌ها بودند

    وی با بیان اینکه در برخی پروژه‌ها مشاورانی مازاد بر حضور مهندسان حضور داشتند، افزود که مطابق قانون مهندس ناظر وظیفه داشت از کیفیت مراقبت کند و دولت در این موضوع نقشی نداشت و اگر جایی هم در کیفیت مشکلی است مهندس ناظر باید پاسخگو باشد چرا که همانند ساختمان‌های دیگر تعهد داده‌اند.

    نگاهها را تغییر دهیم، مسکن مهر خوب است

    هدایت یادآور شد که بعد از ساخت و سازها، سیل و زلزله اتفاق افتاده و تاکنون شاهد نبوده‌ایم که در بخش‌ سازه‌ای مشکلی پیش آمده باشد ولی طبیعتا مسکن مهر از دید کسانی که در بهترین خانه‌های مناطق تهران و جاهای دیگر زندگی می‌کنند قابل قبول نیست بنابراین باید نگاه‌ها را تغییر داد.

    جامعه هدف اقشار پایین جامعه بود

    مدیرعامل سابق پردیس افزود: من در پردیس شاهد بودم مسکن مهر برای کسانی که ثبت نام کرده بودند ارزشمند بود زیرا جایی که این افراد زندگی می‌کردند بعضا نامناسب بود و فرد با 10 میلیون حدوداً خانه‌ای دو خوابه تحویل می‌گرفت بنابراین منظور من این است که نگاهها باید تغییر کند که در مسکن مهر گروه و هدف ما چه کسانی بودند، هدف ما طبقات پایین جامعه بودند که با این سازوکارهای کشور ما به هیچ وجه امکان خانه دار شدن نداشتند.

    وی افزود: در پردیس فردی 2 میلیون هم نداشت که به عنوان پیش پرداخت تحویل دهد و عنوان کرد که سه فرزند پسرش حاضرند سه ماه در پروژه‌ها کار کند تا این مبلغ تامین شود یعنی این مبلغ را هم نداشتند که تحویل دهند و آقای وزیر از محل یارانه کمک کرد بنابراین این خانه‌ها برای اقشار ضعیف و کم درآمد ساخته شده و دهک‌های بالای جامعه نیازی به برنامه‌ریزی اینچنینی ندارند.

    نازک‌کاری‌‌ها استاندارد بود

    مدیرعامل سابق پردیس در خصوص اینکه نازک کاری مسکن‌های مهر دارای حداقل‌های استاندارد بود، گفت: هدف ما این بود که جامعه هدف صاحبخانه شوند، بنابراین ما می‌توانستیم 200 هزار تومان مترمربع قیمت را بالا ببریم ولی تمام دهک‌هایی که از مسکن مهر صاحبخانه شدند و قرار است صاحبخانه شوند حذف می‌شد به عنوان مثال در خصوص کابینت‌ها هم برخی همان کابینت دو سه متری را نگه می‌داشتند ولی برخی بهترین کابینت را می‌زدند ولی اگر ما می‌خواستیم اجبار کنیم این قشر پایین انصراف می‌دادند و من بارها در پردیس شاهد بودم که یک زمانی افزایش قیمت اتفاق می‌افتاد برخی انصراف می‌دادند چون در توانشان نبود، از این جهت بحث نازک کاری دارای مشخصات استاندارد ایرانی بود.

    منتقد مسکن روستایی نداریم/مسکن روستایی کار ارزشمندی بود

    وی در خصوص بحث تورمی که عنوان شده در پی تسهیلات مسکن مهر به وجود آمده است، اشاره کرد به اینکه در دولت هاشمی رشد نقدینگی 7.1 در دولت احمدی‌نژاد 6.8 که حدودا 6 برابر بود که در آن مقطع بیشتر این 40 درصد اعلام می‌شود و گفت: شاید بخشی از این نقدینگی در مسکن مهر رفته باشد اما طبیعتا دیدگاه آن دولت این بوده که برای اقشار کم‌درآمد و در حوزه مسکن صرف کند اما ما نمی‌گوییم رشد نقدینگی خوب یا بد است اما در تمامی دولت‌ها وجود داشته است و شاید در دولت فعلی بیش از دولت قبل هم بشود.

    احیای بافت فرسوده روستاها مغفول ماند

    هدایت با بیان اینکه هیچ فردی منتقد مسکن روستایی نیست، اضافه کرد که در مسکن روستایی واقعا همت بسیار بالایی وجود داشت و کار بسیار ارزشمندی انجام شد لذا ما باید هم معایب و هم مزایا را بگوییم، به نظر من کاری که در مسکن روستایی و همچنین احیای بافت‌های فرسوده روستاها مغفول مانده است، ما شاهد بودیم که در بعضی روستاها بعد از اینکه ساخت‌وسازها صورت گرفت بعضا مهاجرت معکوس داشتیم و این کاری بود که در دولت قبل بیشتر آن تکمیل شد.

    مکان‌یابی پردیس موفق بود

    وی در عین حال مکان‌یابی که در شهر جدید پردیس انجام شد را یکی از موفق‌ترین مکان‌یابی‌ها دانست، چرا که نزدیک‌ترین شهر به ناحیه شهری تهران بود و دسترسی بسیار خوبی داشت.

    مدیرعامل سابق پردیس با اشاره به اینکه پروژه پردیس سال 91 شروع به کار کرد، توضیح داد که پردیس آخرین پروژه مسکن مهر بود که بیشتر ساکنین شهر تهران علاقمند بودند که از طریق مسکن مهر در این پروژه صاحبخانه شوند، استقبال مردم شهر تهران از مسکن مهر پردیس موجب شد که تصمیم بر آن شود این پروژه‌ها به 80 هزار واحد افزایش یابد، ما در ثبت‌نام مسکن مهر پردیس علی‌رغم برنامه‌ریزی‌هایی که کردیم شاهد صف 500 تا 600 متری بودیم.

    مزیت‌های پردیس نسبت به سایر پروژه‌ها/اجرای همزمان زیربناها و روبناها در پردیس موفق بود

    وی افزود: یکی از مواردی که در این پروژه قابل توجه بود اینکه آورده متقاضی ابتدای پروژه از مردم دریافت شده و در بانک مسکن سپرده‌گذاری شد که بعضا سپرده‌ها به 3 هزار میلیارد تومان هم رسید و من معتقدم که ما باید از پروژه‌های مسکن مهر پردیس به عنوان الگویی از ساخت مسکن در کشور استفاده کنیم و منتقدین هم بر این باورند که تفاوت پروژه پردیس با سایر پروژه‌ها این بود که اجرای بخش زیربناها و روبناها با هم شروع شد که در جاهای دیگر اینگونه نبود، شبکه‌های آب و فاضلاب و برق در پردیس از بخشی از آورده متقضایان و ظرفیت‌های موجود بسیار ارزشمند بود که ما توانستیم این پروژه‌ها را در مدت زمان کمتری کامل کنیم.

    وی تامین دسترسی‌ها به بزرگراه و آزادراه پردیس از طریق 17 دهنه تقاطع غیرهمسطح و دو دهنه تونل سه خطه برای کوزو و پروژه فاز 11 را از مزایای پروژه پردیس برشمرد و گفت: بر این اساس در پروژه پردیس یک امتیاز این بود که اولا در بخش نظارت از مشاورهای ذی‌صلاح استفاده شد و دیگری شروع همزمان زیربناها با روبناها بود و اینکه خود پردیس هم به علت دسترسی‌های خوبی که به شهر تهران داشت باعث شده بود که مسکن مهر پردیس در کل کشور اولین ارزش‌افزوده را داشته باشد.

    مدیرعامل سابق پردیس یادآور شد که در پروژه حصاء فاز 3 واحد با 11 میلیون تحویل متقاضی داده شد که بعضا خرید و فروش آن به 150- 160 میلیون هم رسیده بود و این ارزش افزوده باعث شد که در موضوع آورده متقاضیان مردم به ما کمک کنند.

    بورس‌بازی را به فال نیک بگیریم

    مدیرعامل سابق پردیس در خصوص جولان دلالان در بازار کساد مسکن مهر را مثبت خواند و گفت: دولت، وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید بورس بازی در پردیس را باید به فال نیک بگیرند ضمن اینکه شاهد رکود در حوزه مسکن در کشور هستیم.

    وی با بیان اینکه اگر ارزش افزوده نبود هیچ فردی آورده‌ای نمی‌آورد، اظهار داشت که ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

    استفاده از ظرفیت‌های دولت و مردم

    هدایت پیشنهاد داد که برای تکمیل پروژه‌ها دو ظرفیت مردم و دولت هم‌افزایی شود و گفت: در ابتدا می‌بایست اعتماد بین مردم، دولت و وزارت راه و شهرسازی تقویت شود یعنی مردم مطمئن شوند که این پروژه‌ها تکمیل می‌شود زیرا نیت تکمیل پروژه‌هاست و بعضا مردم اعتماد ندارند و می‌ترسند که آورده‌شان را بیاورند.

    مدیرعامل سابق پردیس توضیح داد: طیفی که می‌خواهند در مسکن مهر صاحبخانه شوند افرادی هستند که بخش کمی پول دستشان مانده که بیشتر در رهن خانه‌هایشان است یعنی اگر به اینها تعهدی مثلا سه ماهه بدهیم و مردم رهن‌های خود را تحویل داده و وعده‌شان محقق نشود، مصیبت خواهد شد و هر روز گرفتاری در بخش امنیتی و اجتماعی گریبانگیر مسئولین سیاسی خواهد بود.

    آورده‌ یک میلیونی مردم زیربناها را تکمیل می‌کند

    وی افزود: در صورتی که مردم به عنوان مثال در پردیس یک میلیون تومان بدهند مجموع آورده‌ها 80 میلیارد تومان می‌شود و با این مبلغ بسیاری کارها پیشرفت خواهد داشت، قبلا خط انتقال آب از سد لتیان تا پردیس 1 میلیارد تومان هزینه می‌برد و این مبلغ کمی نخواهد بود یعنی با این مبلغ کل زیربناها کامل می‌شوند و پست‌های توزیع و فوق توزیع به سرانجام خواهد رسید.

    ارزش افزوده زمین‌ها در مسکن مهر صرف شود

    هدایت با بیان اینکه می‌توانیم از ظرفیت قانونی یعنی از محل فروش زمین‌ها نیز استفاده کنیم، اظهار داشت: مسکن مهر باعث افزایش قیمت‌ زمینهای دولتی شده است بنابراین  این ارزش افزوده باید در خود پروژه‌ها صرف شود.

    وی با بین اینکه می‌توان از محل فروش زمین‌های تجاری و خدماتی در پروژه‌ها بخشی از این خدمات را تامین کرد، گفت: بخشی نیز که ظرفیت دولت جوابگو نیست باید از مردم کمک بگیریم، مطمئن باشید مردم علی‌الخصوص در پردیس به محض اینکه بدانند واحدها در حال تکمیل شدن است و می‌توانند در آنجا سکونت یابند برای تکمیل این پروژه‌ها کمک خواهند کرد.

    غولی که از مسکن مهر درست شد/آمار اشتباه از زیربناها و روبناها می‌دهند

    مدیرعامل سابق پردیس با بیان اینکه لایه‌های پایین کارشناسی در کشور غولی را از مسکن مهر برای افراد بالادستی درست کردند، گفت: وقتی افراد بالادستی آمار و حجم اعتبارات مورد نیاز را می‌بینند غیرقابل تحقق می‌دانند، ولی من حاضرم با دوستان کارشناسی بحث کنم اصلا این آماری که برای تکمیل زیربناها و روبناها می‌دهند،  درست نیست و برای یک شهر ایده‌آل است که در کل پروژه‌های کشور شاهد هستیم.

    وی یادآور شد: کدام شهرک اول مساجد، مدارس و تمام زیربناهایش کامل شده و بعد مردم در آن ساکن شده‌اند، بنابراین همیشه بخشی از آن در شهرک‌ها آماده می‌شود و بعدا به صورت مرحله‌ای امکانات کامل شده و مسکن مهر هم به همین صورت است.

    زیرساخت‌ها به تدریج کامل شود

    مدیرعامل سابق پردیس با اشاره به ایراداتی که وجود دارد، گفت: دولت باید به پیشرفت این پروژه‌ کمک کند، زیرا یک شبه نمی‌شود مدارس، مساجد و امکانات را فراهم کرد یعنی زیرساخت‌ها باید به تدریج باید کامل شود نه اینکه ما عنوان کنیم که اگر چند هزار میلیارد تومان باشد مسکن مهر کامل نمی‌شود من به این معتقد نیستم.

    تمام هزینه‌ها نباید بر دوش مردم باشد

    وی برنامه‌ریزی و راهکار مجلس در این زمینه را درست خواند و تصریح کرد: ما نباید همه هزینه‌ها را روی دوش مردم بیندازیم بلکه مردم کمک کننده هستند و دولت هم باید از ظرفیت‌هایی که در شهرها دارد استفاده کند.

    هدایت گفت: به خوبی به خاطر دارم که شرکت کوزو در پردیس حاضر بود کل شهر پردیس و فاز 11 را بسازد و بیرون بیاید یعنی این ظرفیت در آنجا وجود دارد و باید از آن استفاده کنیم.

    مدیرعامل سابق پردیس برگشت اقساط وام مسکن مهر را ظرفیتی بسیار خوبی برشمرد که باید از آن استفاده کرد و گفت: در حال حاضر دولت و بانک مسکن پول خوبی علی‌الخصوص از محل برگشت اقساط واحدهایی که تحویل شده و فروش اقساطی شده در دست دارند که بایستی در پردیس و جاهایی که پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی زیر 50 درصد دارند تسهیلات بیشتری داده و کمک کند.

    تسهیلات پرند و پردیس افزایش یابد/بانک مسکن متضرر می‌شود

    هدایت گفت: پیشنهاد من این است که استثناعا در رابطه با مسکن مهر پردیس تسهیلاتش 35 میلیون یا بیشتر شود، بانک مسکن هم هرچه بگذرد متضررتر خواهد شد، از این بابت ارزش دارد که از محل بازگشت همان اقساطی که الان به دستش می‌رسد و پول خوبی نیز است، استثناعا تسهیلات پرند و پردیس را بیشتر کند.

    مستندات تعهدات موجود است

    وی اظهار داشت: در بخش زیربناها حاضرم اسناد ارائه کنم که با معاونین وزیر وقت نیرو و مدیرانی که الان هم خوشبختانه در وزارت نیرو حضور دارند، جزئیات برنامه صورتجلسه شده بود یعنی اینکه چه بخشی از این زیربناها را باید وزارت نیرو و با چه رقمی کمک کند و چقدر را ما باید کمک کنیم، تمامی مستندات نیز موجود است.

    مدیرعامل سابق پردیس با بیان اینکه در مسکن مهر تصمیم‌گیری درباره هر پروژه‌ای با پروژه دیگر متفاوت است، افزود که با یک برنامه‌ریزی منسجم و افرادی که واقعا نیت این را دارند که پروژه را تکمیل کنند می‌توان از ظرفیت‌های دولت و مردم استفاده کرده و این پروژه‌ها را کامل کرد، از طرفی نقاط ضعفی که در پروژه‌های مسکن مهر شاهد آن هستیم  را می‌توان به نقاط قوت تبدیل کرد.

    موفق‌ترین سازنده کوزو بود

    وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که کدام سازنده‌ها موفق‌تر بودند؟ کوزو را شرکت توانمندی دانست که در این زمینه موفق عمل کرده است، زیرا ظرفیت و ماشین‌آلات بسیار پیشرفته‌ای داشت.

    هدایت یادآور شد که شرکت کوزو بعدها ماهیتا یک شرکت ایرانی شد زیرا 80 و 90 درصد نیروهایش را ایرانی‌ها تشکیل دادند اما این شرکت از موفق‌ترین سازنده‌ها بود.

    برای تمام پروژه‌ها یک نسخه ننویسیم

    مدیرعامل سابق پردیس در خصوص وعده اتمام مسکن مهر در سال 96 نیز گفت: امکان اتمام پروژه‌های مسکن مهر در سال 96 حتما وجود دارد، فقط باید به راهکارهای موجود باور داشت و دیگر اینکه برای کل پروژه‌های مسکن مهر کشور یک نسخه نمی‌توان نوشت و هر پروژه و تعاونی تصمیم خاص خود را دارد.

    هدایت افزود: به طور مثال ما نمی‌توانیم برای کل مسکن مهر کشور یک قانون ارائه دهیم، در پردیس برای فاز 11 باید یک تصمیم گرفته شود و برای فاز 9 تصمیمی دیگر، بعضا برای تعاونی‌ها هم یک تصمیم گرفته شود بنابراین حتی خود تعاونی‌ها هم تصمیماتشان با هم متفاوت است و بر این اساس باید اکیپی با اختیار برای هر پروژه تصمیم متناسب با همان پروژه را اتخاذ کند تا پروژه‌ها تکمیل شوند و این امکان وجود دارد.

    هزینه تاخیر به مردم تحمیل می‌شود/تاخیرها به نفع سازنده‌هاست

    وی در خصوص خودداری صاحبان تعاونی‌ها از تحویل واحدهای آماده به متقاضیان نیز خاطرنشان کرد: طولانی شدن زمان به نفع‌ سازنده‌هاست و متاسفانه هزینه این تاخیر نهایتا به مردم تحمیل می‌شود و به خاطر همین سازنده‌ها خیلی دنبال این نیستند که واحدها تکمیل شوند و بایستی بابت آن دولت به نمایندگی از مردم این موضوع را به جد پیگیری کند.

    تکلیف سازنده‌ها با زیرساخت جدا شود/قیمت‌ واحدها نهایی شود

    هدایت با تأکید بر اینکه باید تکلیف سازنده‌ها با بخش زیرساخت‌ها جدا شود، اضافه کرد: این بدین معناست که قیمت واحدهای نهایی شده مقطوع شود و مردم دیگر هیچ افزایش قیمتی را پرداخت نکنند.

    به گفته وی تنها هزینه‌ پرداختی مردم هزینه نگهداری به سازنده می‌تواند باشد.

    وی با بیان اینکه مردم باید واحدهای تکمیل شده خود را دریافت کنند، گفت: عدم تحویل واحدها از سوی مردم باعث می‌شود که پیمانکاران و سازنده‌ها در افزایش قیمت سو استفاده کنند و هزینه دیگری بر مردم تحمیل شود بنابراین باید قیمت نهایی واحدها نهایی و صورتجلسه شود تا متقاضی دیگر هیچ رقمی بابت ساخت واحدها پرداخت نکند و بخش زیرساخت‌ها هم با تدبیر مدنظر پیش رود.

    انشعاباتی که تا پای بلوک‌ها آمده است

    مدیرعامل سابق پردیس با بیان اینکه تکمیل واحدها زودتر از زمان اعلام شده هم وجود دارد، اظهار داشت:  بیشتر واحدها به ویژه در پرند تکمیل شده‌ و فقط زیرساخت‌ها مانده است، در برخی پروژه‌ها انشعابات شبکه‌ها تا پای بلوک‌ها رسیده ولی متاسفانه در بلوک ها نصب نشده است.

    وی با بیان اینکه این مشکل در پردیس هم وجود داشت، گفت: مسئولان مربوطه می‌گفتند ما باید در یک روز تمامی 60 کنتور را نصب کنیم که مهندس ناظر قبول نمی‌کرد و شرکت گاز هم می‌گفت تا مهندس ناظر نباشد این کار را نمی‌توان انجام داد و بعضا چنین اتفاقاتی می‌افتاد که امکان حل آن نبود.

    برخی مشکلات بدون اختصاص منابع حل شدنی است

    مدیرعامل سابق پردیس با بیان اینکه 60 خانوار نمی‌توانند همزمان در یک روز مستقر شوند، افزود: بعضی خانواده‌ها به دنبال تحویل واحدهای خود بودند اما در آن بین هم خانواده‌ای بود که اصلا نیازی به واحد خود نداشت، اما متاسفانه ما نمی‌توانستیم به این مباحث ورود کنیم.

    دست دولت باز است

    وی با اشاره به اینکه برخی مشکلات بدون منابع هم حل شدنی است، خاطرنشان کرد: در بخش پولی مصوبات مجلس بسیار دست دولت را باز گذاشته است یعنی هم از محل آورده‌ها می‌توان واحدها را تکمیل کرد و هم از منابع دولتی و فروش زمین‌ها.

    گلایه‌ از وزارت نیرو/وزارت نیرو از ظرفیت‌های قانونی بهره‌ گیرد

    هدایت افزود: وزارت نیرو حتی در مقطعی مصوبه‌ای داشت که از محل فروش نیروگاهها و تاسیساتی که در اختیار داشتند می‌توانست پروژه‌ها را کامل کنند یعنی وزارت نیرو اگر بخواهد می‌تواند از ظرفیت‌های قانونی استفاده کند، چون 7 تا 8 میلیون نفر درگیر مسکن مهر به صورت مستقیم و غیرمستقیم هستند.

    وی با بیان اینکه این افراد همواره پای آرمانهای نظام بوده و در تمام عرصه‌های نظام جمهوری اسلامی حضور فعال دارند، تأکید کرد که برخورد اینگونه با این قشر خوب نیست.

    هدایت با اشاره به اینکه وزارت نیرو در اکثر پروژه‌های خود پول تزریق می‌کند، اشاره کرد به اینکه حتی در سکونتهای غیررسمی آب، برق، گاز نصب شده است ولی مکان‌هایی که با برنامه‌ریزی ساخته شده و هزینه انشعابات حتی مازاد هم گرفته شده اینگونه برخورد می‌شود.

    ارقام زیربناها و روبناها بالادستی است

    مدیرعامل سابق پردیس با بیان اینکه ارقامی که برای تکمیل زیربنا و روبناها عنوان می شود بالادستی است، اظهار داشت: یکروزه قرار نیست تمامی زیرساخت‌ها تکمیل شود و با بخشی می‌توان شهرها را راه انداخت.

    برخی مسکن مهر را سیاه می‌بینند/لایه‌های کارشناسی اطلاعات غلط می‌دهند

    وی یادآور شد که در پروژه پردیس وزارت نیرو اعلام کرد که انشعابات یکسال کار دارد، اما به محض برگزاری جلسه‌ای در سطح وزیر و معاون وزیر پروژه‌ها طی 8 ماه تکمیل می‌شد، که مستندات و صورتجلسه آنها موجود است.

    مدیرعامل سابق پردیس اظهار تاسف کرد از اینکه لایه‌های کارشناسی برای اینکه بعضا کار را انجام ندهند اعلام می‌کنند که این کار امکانپذیر نیست.

    مسکن مهر از پایین به بالا قابل حل نیست/زور حاکمیتی حلال است

    هدایت با بیان اینکه ظرفیت وجود دارد اما باید زور حاکمیتی بر طرح‌های بزرگ سایه افکند، گفت: افرادی که در این بخش کار می‌کنند باید روحیه کار شبانه روزی را داشته باشند یعنی همت ویژه‌ای پای کار باشند و دولت باید اعمال قدرت را وارد کار کند زیرا به این سادگی این موضوع از پایین به بالا قابل حل نیست.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار