مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ساخت‌وساز

عصر ساختمان:رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: اگر در طرح‌های توسعه جامع شهری، تفصیلی و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری از نیروی انسانی و فنی سازمان به درستی استفاده شود، می‌توانیم به بهبود وضعیت شهرهای استان کمک زیادی کنیم و به تبع آن شاهد افزایش کیفیت زندگی باشیم.

لزوم جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص به حوزه ساخت‌وساز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، کوروش لطفی، با بیان این‌که بسیاری از مردم فکر می‌کنند عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان در حوزه ساخت و ساز و ساختمان خلاصه می‌شود، اظهار کرد: رشته‌های عمران، شهرسازی، معماری، ترافیک، نقشه‌برداری، مکانیک و برق نیز در حوزه کاری این سازمان وجود دارد که به ویژه در رشته‌های شهرسازی، ترافیک و معماری ارتباطی بسیار تنگاتنگ و نزدیک با حوزه مدیریت شهری، سیما و منظر شهری، ترافیک شهری، کاربری اراضی و تراکم شهری داریم و تمام این موارد در سازمان نظام مهندسی ساختمان خلاصه می‌شود.

    لزوم استفاده از ظرفیت نیروی انسانی سازمان در استان

    وی با بیان این‌که در این سازمان رشته‌های شهرسازی و ترافیک، بسیار نوپا و جوان است، عنوان کرد: برنامه‌های بسیار خوبی برای این دو رشته در دست داریم و اگر بتوانیم گروه ترافیک و شهرسازی را فعال‌تر کنیم، قادر خواهیم بود با استفاده بهینه از فضاهای شهری، ساماندهی سیمای منظر شهری و برنامه‌ریزی بهتر در بخش حمل ونقل و ترافیک شهری کمک بسیار زیادی به شهرداری‌ها کنیم.

    ارائه نظارت کارشناسی به کمیسیون‌های حوزه ساختمان

    وی بیان کرد: همچنین ما باید در زمینه ارائه نظارت کارشناسی به کمیسیون‌های مختلف مانند کمیسیون ماده 5 و سایر کمیسیون‌ها و کمیته‌های مرتبط با توسعه شهری، ساخت‌وسازها، امور زیربنایی و حمل و نقل مشارکت داشته باشیم که این امر در حقیقت رسالت ما در حوزه نظام مهندسی ساختمان است.

    لطفی بیان کرد: ما در جلسات کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف مرتبط با حوزه ساختمان و شهرسازی شرکت می‌کنیم و نظریات کارشناسی خود را ارائه می‌دهیم اما به این نظرات توجه بسیار کمی می‌شود و در این جلسات از حق رای برخوردار نیستیم.

    ضرورت پررنگ شدن جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان در خوزستان

    وی ادامه داد: متاسفانه در تصمیم‌گیری‌های این کمیسیون‌ها هیچ نقشی نداریم و اگر تصمیمات اتخاذشده در این جلسات خلاف نظرات و عقاید ما باشد، هیچ کاری از دست ما ساخته نیست که این امر یک خلاء قانونی است و رفع آن مستلزم تغییر نگرش‌ها نسبت به سازمان نظام مهندسی ساختمان و پررنگ‌تر شدن جایگاه ما است.

    لطفی با بیان این‌که از مسئولین انتظار می‌رود تا نظرات کارشناسی ارائه‌شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان که مبتنی بر علم و تخصص است را در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ و اعمال کنند، گفت: این‌که در جلسات کمیته‌ها و کمیسیون‌های مرتبط با حوزه کاری این سازمان، فقط شرکت‌کننده باشیم و نظرات ما فقط شنیده شوند و در تصمیم‌گیری‌ها تاثیری نداشته باشیم، موضوعی است که ما را رنج می‌دهد.

    وی گفت: رسالت این سازمان ارائه خدمات مهندسی و نظارت بر ساخت وسازها و دیگر امور مربوطه است که در قوانین نظام مهندسی ساختمان درج شده است. شاید نتوانیم برای کلیه مهندسین سازمان نظام مهندسی اشتغال ایجاد کنیم و ایجاد اشتغال نیز رسالت ما نیست، اما ارائه خدمات مهندسی به عنوان رسالت اصلی این سازمان، به تبع موجب ایجاد اشتغال می‌شود؛ این‌که برای تک‌تک مهندسین سازمان نظام مهندسی استان اشتغالزایی به وجود بیاوریم، جزو وظایف ما نیست.

    عدم تناسب بین ساخت‌وسازها و تعداد مهندسین ساختمان

    لطفی ادامه داد: میزان ساخت‌وسازهایی که در استان صورت می‌گیرد، متناسب با تعداد اعضای این سازمان نیست و ما طبق وظیفه‌ای که داریم در چارچوب قانون و با توجه به صلاحیت‌هایی که مهندسان دارند به آن‌ها اجازه ورود به حوزه طراحی و نظارت را می‌دهیم.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه داد: البته بر عملکرد این مهندسین نیز نظارت می‌کنیم و طبیعتا هر چه صلاحیت‌های لازم و تجربه مهندسین عضو سازمان بیشتر باشد، تعداد کارهای بیشتری نیز نصیب‌شان می‌شود.

    وی با بیان این‌که به صورت غیرمستقیم پیگیر ایجاد اشتغال برای مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستیم، تصریح کرد: برای مثال اگر بتوانیم شناسنامه فنی و ملکی برای کلیه ساختمان‌ها را اجرایی کنیم، طبیعتا بخشی از مهندسین عضو سازمان از این طریق مشغول فعالیت خواهند شد.

    عدم اجرای طرح شناسنامه فنی و ملکی ساختمان یک خلاء است

    لطفی افزود: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هنوز اجرایی نشده اما تفاهم‌نامه‌های آن در گذشته منعقد شده که متاسفانه عملیاتی نشده است. اجرای این طرح تنها به هماهنگی نیاز دارد و در حال حاضر تعاملاتی با شهرداری انجام دادیم و مقرر شده تا سازمان نظام مهندسی ساختمان کارشناسی‌های لازم در خصوص این طرح را انجام و موانع موجود را شناسایی کند تا این طرح ان‌شاءلله تا دو یا سه ماه آینده اجرا شود.

    وی در خصوص مزایای اجرای طرح شناسنامه فنی و ملکی برای کلیه ساختمان‌ها خاطرنشان کرد: خریداران مسکن با مشاهده و مطالعه این شناسنامه از سطح کیفی ساختمان موردنظر خود مطلع می‌شوند که در حال حاضر این امر در استان وجود ندارد و خلاء بزرگی به شمار می‌رود.

    لطفی ادامه داد: سازنده ساختمان نیز وقتی بداند کلیه اقداماتی که در حین ساخت انجام داده است، در یک شناسنامه ثبت، ضبط و درج می‌شود و بر فروش آن ملک نیز تاثیر بسزایی دارد، طبیعتا اقدام به ارتقای کیفیت ساخت خواهد کرد و این کار در نهایت افزایش کیفیت ساخت‌وساز را به دنبال دارد و ما به صورت جدی پیگیر اجرای این طرح و شناسایی موانع موجود هستیم.

    وجود واسطه‌ها در چرخه خدمات طراحی از مشکلات است

    وی عنوان کرد: اکثر استان‌های کشور طرح شناسنامه فنی و ملکی را برای کلیه ساختمان‌ها اجرا می‌کنند که دلیل عدم اجرای این طرح در خوزستان نبود هماهنگی میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان بود و خوشبختانه طی ماه‌های اخیر همکاری خوبی با شهرداری صورت‌گرفته و این تعامل در حال انجام است.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه داد: یکی از مشکلات ما وجود واسطه‌ها در چرخه انجام خدمات طراحی ساختمان‌ها است که حتی درآمد واسطه‌ها گاهی از درآمد مهندسین سازمان ما بیشتر است و ان‌شالله با همکاری شهرداری این واسطه‌ها حذف شوند.

    در نبود شناسنامه فنی؛ ساختمان‌ها را با نام سازنده آن می‌شناسند

    وی بیان کرد: اکنون ساختمان‌ها را با نام سازنده آن و نه با شناسنامه فنی و ملکی آن می‌شناسند که متاسفانه سازنده‌ها تبدیل به یک برند شده‌اند. در صورتی‌که برند یک ساختمان را باید از طریق شناسنامه فنی و ملکی آن به مردم و بهره‌برداران شناساند.

    لطفی بیان کرد: البته سازندگان خوبی در استان وجود دارند که نام آن‌ها معرف کیفیت بالای کار آن‌ها است اما معتقدم خلاء وجود اسناد ساخت که اصلی‌ترین آن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است، موجب می‌شود تا فقط به نام سازندگان اعتماد و بسنده کنیم و تنها مرجع ما برای اطلاع از کیفیت ساخت، همان نام سازندگان و بنگاه‌های معاملات املاک باشد.

    وی ادامه داد: در شرایط کنونی مردم نمی‌توانند هیچ‌گونه قضاوتی راجع به کیفیت یک ساختمان یا ملک داشته باشند و تنها مجبورند به نام سازندگان و گاها بنگاه‌های املاک اعتماد کنند. در صورتی که مرجع این کار سازمان نظام مهندسی است و زمانی که مهندس ناظر ما این شناسنامه را تکمیل کند، خریدار مسکن می‌تواند با مطالعه آن به اطلاعاتی در خصوص اجزای مختلف ساختمان، نحوه ساخت و تعداد دریافت اخطاریه مالک و سازنده ساختمان، نکات ایمنی که در ساخت ملک رعایت نشده و تعداد گزارشات تخلفی که به شهرداری ارسال‌شده، دست یابد.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: تمام موارد ذکرشده در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می‌تواند به بهره‌بردار و خریدار ساختمان بگوید که کیفیت ساختمان چگونه است و این شناسنامه به عنوان یک سند همواره در نقل و انتقالات وجود خواهد داشت و طبیعتا به مردم کمک می‌کند.

    پایین بودن کیفیت ساخت/سازندگان فقط به دنبال سود هستند

    لطفی گفت: متاسفانه در حالت کلی کیفیت ساخت‌وسازها در کشور خیلی خوب نیست و همه از این موضوع آگاهی دارند و حتی یک فرد معمولی هم می‌تواند آن را تشخیص بدهد. معتقدم در بازار موجود، افزایش سود حرف اول را برای سازندگان می‌زند. یعنی سازنده که به دنبال کسب سود بیشتر است، طبیعتاً سعی می‌کند با استفاده از مصالح درجه 2 و درجه 3 و در نهایت کاهش قیمت تمام‌شده، سود بیشتری از فروش ملک کسب کند.

    وی اظهار کرد: البته سازندگان خوبی نیز داریم که ساختمان با کیفیت می‌سازند و مردم نیز هم به خوبی از این املاک استقبال می‌کنند. لازم است سازندگان هم کیفیت و هم قیمت را مدنظر قرار دهند چون در نهایت افزایش کیفیت ساخت و ساز منجر به افزایش طول عمر ساختمان و حفظ سرمایه‌های ملی می‌شود.

    افزایش عمر ساختمان یعنی حفظ سرمایه ملی

    لطفی تصریح کرد: با توجه به این‌که ساختمان جزو سرمایه‌های ملی است، اگر طول عمر ساختمان افزایش یابد طبیعتا در جهت حفظ سرمایه ملی گام برداشته‌ایم اما اگر هر 30 یا 40 سال ساختمان‌ها را تخریب و مجددا از نو بسازیم، باعث هرز و اتلاف سرمایه‌های ملی خواهیم شد.

    وی گفت: انتظار داریم که سازندگان، سازمان نظام مهندسی، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و ... همه دست به دست هم دهند و با برنامه‌های مشترک موجب ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز در استان شوند تا مردم در مسکنی که از هر نظر به آن اعتماد دارند، زندگی کنند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: در سایر کشورهای توسعه یافته و حتی در کشورهای در حال توسعه اشتغال در هر فعالیتی نیاز به اخذ مجوزات لازم دارد و حتی راننده تاکسی‌ها و آشپزها نیز به شرطی می‌توانند فعالیت کنند که تخصص و مجوز مربوطه را اخذ کرده باشند اما ما هنوز در کار ساخت‌وساز به این نقطه نرسیده‌ایم تا فقط افرادی وارد حوزه ساخت و ساز شوند که از تخصص و تجربه کافی برخوردار باشند.

    از ورود افراد غیر متخصص به حوزه ساخت و ساز جلوگیری شود

    لطفی عنوان کرد: حوزه ساخت‌وساز را باید به دست افراد صاحب فن و متخصص بدهیم اما تا زمانی‌که هر فردی به دلیل داشتن سرمایه با هر تخصص، تحصیلات و گرایش و فقط جهت کسب سود بالا، وارد صنعت ساختمان شود، طبیعتا شاهد افت کیفی ساخت‌وسازها خواهیم بود. بنابراین باید در کشور برنامه‌ها، قوانین و مقررات را به سمتی سوق دهیم که فقط افراد دارای مجوز، متخصص و با تجربه اجازه ورود به حوزه ساخت‌وساز را داشته باشند.

    وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص و بدون تجربه به حوزه ساخت‌وساز خاطرنشان کرد: قانون نباید اجازه دهد تا این‌گونه افراد به صنعت ساختمان وارد شوند زیرا حوزه ساخت‌وساز کاملا تخصصی است و اگر به این حوزه توجه کافی نشود، طبیعتا شاهد افت کیفی در ساخت و ساز و در بعضی مواقع متاسفانه خسارات مالی و جانی خواهیم بود؛ به عبارتی اگر ملاحظات فنی، قانونی و تخصصی در این حوزه دیده نشود، وقوع هر اتفاق ناخوشایندی امکان‌پذیر است.

    عدم پوشش کامل مباحث مقررات ملی ساختمان

    وی عنوان کرد: هنوز در کشور نتوانسته‌ایم مباحث مقررات ملی ساختمان را به صورت جامع و کامل پوشش بدهیم. اگر ملاحظات قانونی در ساخت‌وسازها در نظر گرفته شود، می‌توانیم بگوییم که از هر نظر کیفیت ساخت‌و‌سازها ارتقا یافته است اما مشکلات بسیار زیادی در این زمینه وجود داشته و دارد که اجازه نمی‌دهد تمام مباحث و ملاحظات قانونی حوزه ساخت‌وساز را به صورت کامل داشته باشیم.

    لطفی با بیان این‌که برنامه‌هایی برای اجرای تمام مباحث مقررات ملی ساختمان به صورت مرحله ‌به‌ مرحله داریم، عنوان کرد: در حوزه ساخت‌وساز استان مشکلات خیلی زیادی وجود دارد که باید گام به گام حل شوند و نمی‌توان تمام مشکلات و خلاء‌هایی که با آن مواجه هستیم را به صورت یکجا حل کرد.

    وی اظهار کرد: ان‌شاءلله با برنامه‌هایی که در هیات مدیره سازمان استان مصوب می‌شود و تعاملاتی که با ادارات متولی مدیریت شهری از قبیل راه و شهرسازی، شورای شهر، فرمانداری، شهرداری، استانداری و پدافند غیر عامل ایجاد می‌کنیم، مباحث مقررات ملی ساختمان را اجرا خواهیم کرد. همچنین جلسات خوبی در حوزه پدافند غیرعامل با استانداری برگزار کردیم و مقرر شده تا موضوع پدافند غیرعامل را نیز در حوزه ساخت‌وساز و به خصوص در حوزه شهرسازی اجرایی کنیم.

    لطفی با اشاره به وابسته بودن تمام رشته‌های هفتگانه سازمان نظام مهندسی به یکدیگر بیان کرد: زمانی‌که فردی قصد احداث ساختمانی چند طبقه داشته باشد، باید این ساختمان قبل از ساخت و طراحی، توسط مهندسین ترافیک و شهرسازی ارزیابی شود که این ارزیابی مشخص می‌کند ساختمان مذکور در آینده چه پیامدهایی برای منطقه پیرامون خود به دنبال خواهد داشت و بر کاربری‌های اطراف و جذب ترافیک چه اثری دارد. روند کار باید به این صورت باشد و در صورت تاییدیه کارشناسان ارزیابی می‌توان به سمت طراحی، ساخت و نظارت و سپس بهره‌برداری ساختمان موردنظر رفت.

    لزوم رعایت ملاحظات ترافیکی و شهرسازی قبل از ساختمان‌سازی‌ها

    وی گفت: متاسفانه به خیلی از ساختمان‌هایی که پارکینگ نداشته‌اند، مجوز پایان کار داده ‌شد و پس از چند سال متوجه می‌شویم که آن ساختمان‌ها مشکلات بسیاری برای مردم آن محله، خیابان و فضاهای اطراف به وجود آورده و باید چندین برابر هزینه شود تا پیامدهای سوء ناشی از ساخت آن ساختمان را برطرف کنیم. مانند مجتمع مهزیار در زیتون کارمندی یا مجتمع‌های جدیدی که در حال ساخت است و متاسفانه ملاحظات ترافیکی و شهرسازی در آن‌ها دیده نشده است.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: قبل از تغییر کاربری یک زمین باید مباحث و مطالعات شهرسازی آن انجام شود که طبق قانون و بخشنامه‌ها باید این موضوع توسط مهندسین شهرساز بررسی شود و اگر تغییر کاربری از نظر شهرسازی توجیه و ملاحظات ترافیکی لازم نیز لحاظ شد، آنگاه کمیسیون ماده 5 می‌تواند مجوز تغییر کاربری را صادر کند اما اکنون این رویه اجرایی نمی‌شود و نظریه شهرسازان اخذ نمی‌گردد. ما فقط در این کمیسیون عضو هستیم اما در آن از حق رای برخوردار نیستیم. در خصوص ساختمان‌هایی که احداث آن‌ها به تغییر کاربری نیاز ندارد نیز باید قبل از هر اقدامی از نظر ترافیکی و شهرسازی بررسی شود.

    تغییر کاربری‌های شهری تحت عناوین مختلف

    وی تغییر کاربری‌های شهری تحت عناوین مختلف را مشکل کنونی در شهرها دانست و تصریح کرد: اکنون در بسیاری از شهرهای استان ضوابط مربوط به تغییر کاربری‌های شهری اجرا نمی‌شود و بسیاری از شهرداری‌ها نیز در این زمینه به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند و یا لوایحی به شورای شهر ارسال می‌کنند که با تصویب این لوایح، بسیاری از تراکم‌های شهری را تغییر می‌دهند و این مساله منجر به کاهش کیفیت زیستی شهرها می‌شود.

    لطفی اظهار کرد: فضاهای شهری باید پاسخگوی نیاز ساکنین آن شهر باشند که متاسفانه اکنون این موضوع وجود ندارد و یکی از مهمترین مشکلات ما این است که کاربری‌های شهری و خدماتی جهت تامین منابع مالی و بدون توجه به پیامدها و تبعاتی که در آینده به همراه دارد، به فروش می‌رسند و گاهی همان سازمان یا نهاد باید در سال‌های بعد با صرف هزینه چندین برابری، پیامدها و تبعات سوء ناشی از این اقدام را جبران کند. درآمدهای ناپایدار ناشی از فروش کاربری‌های شهری و خدماتی، عوارض منفی پایداری را به دنبال خواهد داشت که گاه جبران کردن این عوارض بسیار مشکل است.

    ساخت و ساز بدون مجوز؛ عمده‌ترین تخلف در شهرهای کوچک

    لطفی خاطرنشان کرد: ساخت‌وساز بدون مجوز عمده‌ترین تخلف در شهرهای کوچک است و متاسفانه شهرداری‌ها نظارت جامع و کاملی بر این اقدامات ندارند. علت این اقدام استفاده مالک از خلاء‌های موجود است که بدون نقشه ساختمانی، پروانه ساختمان و بدون نظارت مهندس ناظر اقدام به ساخت ملک خود می‌کند زیرا مالک مطمئن است که سازمان‌های متولی ملک او را تخریب نمی‌کنند و نهایتا توسط کمیسیون ماده 100 جریمه می‌شوند.

    لزوم برخورد قاطعانه با ساخت و سازهای بدون مجوز/ نرخ جرایم بازدارنده نیست

    لطفی با بیان این‌که میزان جریمه کمیسیون ماده 100 برای ساخت‌وساز بدون مجوز بسیار کمتر از هزینه تهیه نقشه و اخذ پروانه ساختمان است، گفت: بنابراین به نفع مالک است تا از این طریق اقدام کند. انتظار ما این است که کمیسیون‌ ماده 100 در این زمینه قوی‌تر عمل کرده و با ساخت و سازهای بدون مجوز و بی‌ضابطه قاطعانه برخورد کند و جرایم تعیین‌شده نیز باید چندین برابر هزینه‌های اخذ مجوز ساخت و تهیه نقشه تعریف شود تا به عنوان عامل بازدارنده عمل کند.

    کوتاهی مالکان و مهندسان ناظر در انجام وظایف خود

    وی عنوان کرد: بعضی از مالکان دوست ندارند که مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی ساختمان در مراحل ساخت حضور داشته باشند و به این ترتیب می‌خواهند با هر کیفیتی که مدنظر دارند، ساختمان خود را به اتمام برسانند. این امر مشکلی است که با آن مواجه هستیم و بسیاری از مهندسین از عدم توجه مالکین به تذکرات آن‌ها شاکی هستند. البته از سوی دیگر برخی مالکین نیز از مهندسین ناظر ما شاکی هستند و می‌گویند که ناظرین به صورت مرتب به ساختمان سرکشی نمی‌کنند و این موضوع را نیز می‌پذیریم و می‌دانیم برخی مشکلات نیز به سازمان نظام مهندسی باز می‌گردد.

    مردم به سازمان اعتماد کنند

    لطفی تصریح کرد: انتظار داریم تا مردم به این سازمان اعتماد کنند و ساختمان‌های خود را به جهت صلاحیتی که سازمان دارد، به ما بسپارند. از مهندسین ناظر خود نیز انتظار داریم با تعهدی که دارند نسبت به انجام وظایف خود کوشاتر باشند، در مقابل تخلفات ساختمانی کوتاه نیایند و با گزارش این تخلفات به شهرداری، باعث توقف ساخت‌وسازهایی شوند که از نظر کیفی در سطح پایینی قرار دارند.

    رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: اگر مالک یا سازنده احساس کند که شهرداری و سازمان نظام مهندسی در انجام وظایف خود به خوبی عمل نمی‌کنند، به تنهایی راجع به چگونگی ساخت و ساز تصمیم می‌گیرد. همچنین مهندسین ناظر گزارشات تخلفات را به ما ارسال می‌کنند و ما نیز این گزارشات را به شهرداری‌ها منعکس می‌کنیم و در نهایت شهرداری موظف به متوقف کردن پروژه تا رفع نواقص موجود است.

    لزوم وجود ناظرین هماهنگ‌کننده در حوزه ساخت‌وساز/ کاهش تعرفه خدمات

    لطفی بیان کرد: ناظر هماهنگ کننده، میان چهار ناظر ساختمان هماهنگی ایجاد می‌کند که اکنون این ناظر وجود ندارد اما پیگیر اجرایی کردن ناظر هماهنگ‌کننده هستیم تا ان‌شالله تا پایان تابستان این ناظرین وارد کار ساخت‌وساز شوند. اکنون به دلیل نبود این ناظر یک خلاء وجود دارد زیرا گاها بین 4 ناظر ساختمان اختلافاتی به وجود می‌آید که ایجاد هماهنگی میان این 4 ناظر وظیفه ناظر هماهنگ‌کننده است؛ زمانی‌که تعرفه سال 95 در هیات 4 نفره استانی به تصویب برسد ناظر هماهنگ‌کننده نیز فعال خواهد شد.

    وی در خصوص تعرفه‌های خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: طبق قوانین می‌توانیم تعرفه‌هایی که از شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور به ما ابلاغ شده را اجرا کنیم و از این نظر هیچ منع قانونی نداریم اما با توجه به شرایط استان نرخ تعرفه‌های شورای مرکزی را تا 25 درصد نسبت به تعرفه کشوری در گروه‌های مختلف ساختمانی کاهش دادیم که جلسه بررسی و تصویب تعرفه‌ها توسط هیئت 4 نفره نیز احتمالا تا یک ماه آینده برگزار می‌شود.

    لزوم جدیت شهرداری در جلوگیری از ادامه ساخت‌وسازهای دارای نواقص

    لطفی با اشاره به تعامل خوب اخیر میان شهرداری اهواز و سازمان نظام مهندسی خوزستان تصریح کرد: با تعاملات انجام‌شده، بیشتر ساختمان‌هایی که گزارش تخلفات آن‌ها را به شهرداری ارجاع می‌دهیم، متوقف می‌شوند. ما وظیفه قانونی خود که همان ارسال گزارش تخلفات است را انجام می‌دهیم و مجری کار توقف پروژه‌ها، شهرداری است که در این زمینه همکاری خوبی داشته است.

    وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم شهرداری را ملزم به انجام کاری کنیم اما از شهرداری انتظار داریم از ادامه اجرای پروژه‌هایی که تخلفات و نواقصی دارند جلوگیری کند که شهرداری نیز اکثرا این کار را انجام می‌دهد. انتظار ما این است شهرداری‌ها با جدیت بیشتری در سطح استان این کار را انجام دهند و تا زمانی‌که گزارش رفع نقص از سوی سازمان نظام مهندسی ارسال نشده، نباید اجازه فعالیت مجدد را به پروژه ساختمانی متخلف بدهد.

    تشکیل مدیریت سازه نگهبان برای نظارت ویژه بر گودبرداری‌ها

    وی با بیان این‌که گودبرداری در صورت نداشتن ملاحظات فنی می‌تواند بسیار مخاطره آمیز باشد، خاطرنشان کرد: اگر ملاحظات فنی در گودبرداری دیده نشود، منجر به خسارات مالی، جانی و معنوی می‌شود. حساسیت ویژه‌ای در این زمینه احساس می‌کنیم و با تاسیس مدیریت مقاوم سازی، سازه نگهبان و بهسازی لرزه‌ای برنامه‌های خوبی در دست اقدام داریم که در این زمینه همکاری شهرداری لازم است.

    لطفی عنوان کرد: از سازمان‌های ذیربط در حوزه مدیریت شهری انتظار داریم جایگاه سازمان نظام مهندسی را باور و به آن بیشتر اعتماد کنند و در مباحث کارشناسی، نظرات کارشناسی ما را دریافت و این نظرات را لحاظ کنند. در حوزه‌های مدیریت شهری به ویژه رشته‌های شهرسازی، معماری، عمران و ترافیک می‌توانیم کمک بسیاری به شهرداری‌ها و شوراهای شهر کنیم.

    وی بیان کرد: انتظار داریم تا سازمان‌های ذیربط مانند شهرداری‌ها و شوراهای شهر از این پتانسیل فنی و تخصصی سازمان نظام مهندسی در پروژه‌ها و برنامه‌های خود استفاده کنند و کار را به دست اهل فن بسپارند و به هر کسی اجازه ندهند تا در حوزه شهرسازی و ساختمان که حوزه تخصصی و فنی است، وارد شود.

    اهمیت اعتباربخشی به جایگاه شهرسازان در خوزستان

    لطفی تصریح کرد: اگر امروز سیما و منظر شهری دچار چالش و مشکل اساسی است، از مهمترین علت آن می‌توان به بی‌توجهی به ضوابط و مقررات موجود اشاره کرد. رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و اعتبار بخشیدن به جایگاه شهرسازان در خوزستان می‌تواند بسیاری از معضلات سیما و منظر شهری را مرتفع کند.

    کاهش سهم سرانه کاربری‌های خدماتی در اهواز

    وی در خصوص سرانه کاربری‌های خدماتی در شهرهای استان گفت: نمی‌توان برای این سرانه استاندارد خاصی تعریف کرد؛ شرایط اقلیمی، محلی و بومی هر شهری با شهرهای دیگر متفاوت است. بنابراین سرانه‌های کاربری‌های خدماتی در اقلیم‌های مختلف با هم متفاوت هستند و این سرانه‌ها با توجه به شرایط فرهنگی، قومی، اقلیمی، اقتصادی و طبیعی تعیین می‌شوند.

    لطفی گفت: سرانه این نوع کاربری‌ها تابع شرایط مختلفی است اما در زمینه سرانه فضای سبز و سرانه کاربری‌های خدماتی در اهواز نسبت به سایر کلان شهرها در شرایط مناسبی قرار نداریم و تغییر کاربری‌های خدماتی توسط کمیسیون ماده 5 در طول سالیان گذشته مهمترین علت این مساله است که موجب کاهش سهم سرانه‌های خدماتی در اهواز شده است.

    وی در خصوص واگذاری بخشی از عملیات برقکاری ساختمان‌ها به سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: یک شیوه‌نامه تاسیسات برقی به سازمان نظام مهندسی جهت اجرا ابلاغ و از طریق مراجع مربوطه نیز مبلغ حق‌الزحمه تعیین شده است و ما هیچ نقشی در تعیین تعرفه خدمات برقکاری نداریم و این حق‌الزحمه در شیوه‌نامه مربوطه تعریف شده است.

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: طبیعتا واگذاری یک وظیفه جدید موجب تعریف شدن حق‌الزحمه جدیدی نیز می‌شود. این موضوع به امضای مدیران استانی رسیده و به ما ابلاغ شده و حق‌الزحمه نیز در شیوه‌نامه دیده شده است. این سازمان بر اساس همین شیوه‌نامه عمل می‌کند. بنابراین پول مازادی در این رابطه از کسی دریافت نمی‌شود و حتی حق‌الزحمه تعریف‌شده در شیوه‌نامه در مقایسه با کاری که باید انجام دهیم، بسیار ناچیز است.

    حمایت مالی از فعالیت‌های پژوهشی رشته‌های هفتگانه مهندسی

    وی با اشاره به راه‌اندازی کمیته پژوهش در رشته‌های هفتگانه سازمان نظام مهندسی خوزستان برای نخستین بار در استان تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این کمیته حمایت مالی و معنوی از فعالیت‌های پژوهشی در رشته‌های هفتگانه نظام مهندسی ساختمان و ارتقا فعالیت های پژوهشی در سازمان است.

    لطفی افزود: بنابراین اگر مهندسین پروپوزال یا قصد نوشتن کتابی دارند، پس از تصویب کمیته مذکور مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند. کمیته پژوهش وظیفه دارد در زمینه‌های فعالیت‌های پژوهشی، اخذ مجوز برای مجله علمی و پژوهشی و برگزاری همایش‌های علمی فعالیت کند.

    آغاز فاز دوم اجرای طرح ساماندهی کارگران ساختمانی

    وی از برنامه‌های این سازمان برای کارگران ساختمانی خبر داد و خاطرنشان کرد: کیفیت ساخت‌وساز به عوامل مختلفی بستگی دارد و تابع متغیرهای مختلفی است که کارگران ساختمانی یکی از این متغیرها محسوب می‌شوند. کارگرانی که در ساختمان مشغول به کار می‌شوند حتما باید دارای صلاحیت فنی باشند که در این راستا با اداره کل فنی‌وحرفه‌ای تعامل داریم و در جهت ساماندهی کارگران ساختمانی برنامه‌های خوبی در حال انجام است؛ فاز اول طرح ساماندهی کارگران قبلا انجام شده و بخشی از کارگران ساختمانی دارای مجوز و مهارت شده‌اند.

    وی ادامه داد: در طرح ساماندهی کارگران ساختمانی آموزش‌های لازم ارائه و پس از کسب مهارت‌های موردنیاز کارتی برای کارگران ساختمانی صادر می‌شود که نشانگر داشتن صلاحیت فنی کارگران است. فاز دوم طرح ساماندهی کارگران را آغاز و فراخوان آن را به سازندگان مالکان و کارگران ساختمانی اعلام کردیم. زمانی صلاحیت فنی برای کارگران فاقد مجوز تعیین می‌شود که نسبت به ثبت‌نام خود در کارگاه‌های آموزشی اقدام و مجوز خود را اخذ کنند.

    واگذاری برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه مهندسان به نظام مهندسی

    وی در توضیح به انتقادات اخیر مبنی بر دشوار بودن آزمون ویژه ورود به حرفه مهندسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرجع برگزاری این آزمون نظام مهندسی ساختمان نیست بلکه متولی اصلی آن وزارت راه و شهرسازی است.

    لطفی گفت: البته طبق گفته معاون وزیر راه و شهرسازی مقرر شده تا در آینده بسیار نزدیک برگزاری این آزمون‌ها به سازمان نظام مهندسی ساختمان واگذار شود و در خصوص آخرین آزمونی که در استان برگزار شد نیز انتقاداتی از دشوار بودن سطح آن به ما منعکس شد.

    وی افزود: اکثریت شرکت‌کنندگان این آزمون معتقد بودند که سطح این آزمون سخت بوده است که این ادعا ممکن است صحت داشته باشد اما از سوی دیگر شاید دلیل سختی آزمون مذکور سیاست وزارت راه و شهرسازی برای ورود افراد کاملا کارآزموده و پخته، به‌ کار حرفه‌ای باشد تا هر کسی نتواند وارد این حوزه شود که البته این نظر نیز یک احتمال است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو