مدیران خودروعصر اعتبار

بلندمرتبه‌سازی در همدان یک نیاز یا آسیب!

عصر ساختمان:بلندمرتبه‌سازی در همدان در صورت رعایت مقررات و ضوابط شهرسازی عامل رفع بسیاری از نیازها و دغدغه‌ها خواهد بود در غیر این صورت، شهر را با چالشی بزرگ مواجه خواهد کرد.

بلندمرتبه‌سازی در همدان یک نیاز یا آسیب!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از فارس، این روزها رویت الوند از مناطق مختلف شهر همدان به مانند گذشته چندان سهل و آسان نیست و دیوارهای بتنی با نماهای سنگی، دیدن این قله پوشیده از برف را سخت کرده است.

    ساختمان‌های مرتفع در گوشه و کنار شهر در حال سر برآوردن هستند و هر روز نیز در تعداد آنان افزوده می‌شود. گاهی صداهای اعتراضی از گوشه و کنار شهر نسبت به این ساختمان‌های به ارث رسیده از قرن بیستم به گوش می‌رسد، ولی چندان دوام ندارد و پس از مدتی آب‌ها از آسیاب می‌افتد.

    اما به راستی بلندمرتبه‌سازی در همدان چه معایب و چه مزایایی به دنبال دارد و باید ادامه پیدا کند یا خیر؟ این سئوالی است که پاسخ به آن مستلزم نگاهی واقع‌بینانه و بررسی همه ابعاد مسئله است که با کارشناسان و مسئولان باید مطرح کرد.

    رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان بلندمرتبه‌سازی را با توجه به گسترش زندگی ماشینی در شهرها، یکی از وجود متمایز توسعه‌یافتگی در دنیای امروز معرفی می‌کند.

    معایب و مزایای بلند مرتبه سازی

    ابراهیم مولوی با بیان اینکه سیاست‌های شورای شهر به عنوان سیاست‌گذار و برنامه‌ریز مدیریت شهری و شهرداری کمک به بلندمرتبه‌سازان و انبوه‌سازان طبق مقررات است، اظهار کرد: ساخت هر یک متر مربع در قالب بلندمرتبه‌سازی از تخریب حداقل 10 متر مربع از اراضی مرغوب کشاورزی حاشیه شهر و باغات سرسبز همدان به عنوان سرمایه حیاتی و زیستی شهروندان جلوگیری می‌کند که مهمترین مزیت بلندمرتبه‌سازی است.

    وی با بیان اینکه بلندمرتبه‌سازی از گسترش بی‌قواره، توسعه بی‌رویه و از بزرگ شدن حجم شهر جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: احداث مجتمع‌های مسکونی و تجاری در ارتفاعات باعث کاهش هزینه‌های خدمات‌رسانی مانند آب، برق، گاز و مخابرات شده و درآمد بیشتری را نیز نصیب شرکت‌های خدمات‌رسان خواهد کرد.

    عضو شورای شهر همدان در تشریح معایب بلندمرتبه‌سازی نیز گفت: احداث یک برج یا آپارتمان با ارتفاع 100 متر در شهری چون همدان که بافت سنتی و شطرنجی دو یا سه طبقه‌ای دارد، باعث اختلال زندگی در شعاع 200 تا 300 متری این ساختمان به دلیل اشرافیت آن بر اماکن اطراف می‌شود.

    وی با تأکید بر اینکه در هنگام احداث سازه‌های مرتفع سه اصل را باید رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: سایه‌اندازی، رعایت حق همسایگی و بحث اشرافیت این سه اصل را تشکیل می‌دهند به طوری که احداث یک برج باعث ایجاد ناامنی در خانه‌های اطراف به ویژه برای بانوان نشود.

    مولوی با بیان اینکه بسیاری از شهروندان به ویژه بانوان به احداث برج زاگرس اعتراض کردند، گفت: بیش از 90 درصد درآمدهای شهرداری همدان از محل صدور پروانه ساختمانی، تفکیک و افراز اراضی، محل تغییر کاربری‌ها و توافقاتی که با مالکین انجام می‌شود، تأمین می‌شود.

    وی با بیان اینکه همدان شهری که بتوان از واحدهای صنعتی آن برای شهرداری عوارض یا مالیات گرفت، نیست، اظهار کرد: شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی و خودگردان مجبور است به دلیل سرپا نگاه داشتن خود و ارائه خدمات به شهروندان، محل‌هایی برای تأمین اعتبارت مورد نیازش، ایجاد کند.

    تحقق تنها 20 درصد بودجه پیش بینی شده شهرداری در دو سال گذشته

    رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان با بیان اینکه 20 درصد بودجه پیش‌بینی شده شهرداری در سال‌های 93 و 94 محقق شده است، افزود: با رکود صنعت ساخت و ساز درآمد شهرداری به دلیل اتکای این نهاد به صنعت ساختمان کاهش یافته است.

    وی با بیان اینکه طرح تفصیلی جدید شهر همدان در سال جاری به شرط تأمین منابع، تهیه و اجرا خواهد شد، تصریح کرد: به طور حتم در این طرح برای بلندمرتبه‌سازی، مناطق و بلوک‌هایی را مشخص کرده و با تعیین مشوق‌هایی به صورت تخفیف و تقسیط عوارض، سرمایه‌گذاران به این مناطق هدایت می‌شوند.

    مولوی ادامه داد: کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی پیشنهاد داده تا دو طرف بلوار آیت‌الله نجفی، دو طرف بلوار یادگار امام، بسیج و جاده فرودگاه برای بلندمرتبه‌سازی اختصاص یابد که در صورت تحقق مزایایی فراوانی برای شهر دارد.

    وی نخستین مزیت این رویداد را ایجاد یک سیما و منظر مناسب شهری، پیش روی شهروندان و گردشگران دانست.

    رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان گفت: مزیت دیگر تحقق این ایده، تنگ کردن عرصه بر دلالان و متخلفانی است که در حاشیه شهر به ساخت و ساز غیر مجاز پرداخته و منافع شهری را زیر پا می‌گذارند.

    وی اظهار کرد: این ایده به تحقق کمربند سبزی که در حاشیه بلوار آیت‌الله نجفی، یادگار امام و بلوار شهید همدانی کمک خواهد کرد و یک اتفاق خوشایند در کنار ایجاد درآمد برای شهرداری به دنبال خواهد داشت.

    مقاومت شورای شهر برای صدور مجوز بلندمرتبه‌سازی در بلوار ارم

    مولوی با بیان اینکه امروز با بلندمرتبه‌سازی در مناطق بالای شهر مخالفت می‌شود، افزود: امروز تلاش می‌شود که با احداث ساختمان‌های مرتفع در مناطق بالای شهر مانند بلوار ارم که تنها تفرجگاه مردم به حساب می‎آید، موافقت شود؛ اما شورای شهر با وجود محدودیت‌های مالی شهرداری در مقابل صدور این مجوزها مقاومت کرده است.

    وی تصریح کرد: وارونگی هوایی که در شهرهای بزرگ و کلانشهرهایی چون تهران، اصفهان، کرج و تبریز با آن مواجه هستیم به دلیل بسته شدن ریه‌های تنفسی و گذرگاه‌های گردش هوا توسط ساختمان‌های بلندمرتبه است.

    رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان با بیان اینکه همدان به عنوان پایلوت شهر سبز برگزیده شده است، ادامه داد: اگر بخواهیم هوای پاک و دلنشین همدان باقی بماند، نباید ریه‌های تنفسی و کریدورهای تهویه هوا مانند دره گنجنامه، حیدره، دره مرادبیگ را با بلندمرتبه‌سازی کور کنیم و خود را مدیون شهروندان و نسل‌های آینده قرار دهیم.

    می‌توانستیم بافت سنتی شهر را حفظ کنیم

    وی با بیان اینکه نقشه شهر همدان در زمان خود از برجسته‌ترین طرح‌های موجود بوده است، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته می‌توانستیم پهنه‌هایی را برای بلندمرتبه‌سازی مشخص کنیم تا بافت سنتی حفظ شود.

    مولوی گفت: اگر هم به دنبال دمیدن روحی جدید در مناطق سنتی بودیم، می‌توانستیم با توجه به وضعیت این مناطق تصمیم‌گیری و با مشخص کردن ضوابط خاص ارتفاعات معینی را برای ساختمان‌ها تعیین می‌کردیم.

    وی با بیان اینکه می‌توان شهرک‌های کاربردی و صنفی را تعیین کرد، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در طرح تفصیلی جدید شهرک‌های مختلفی چون شهرک اداری، پزشکان و... در نظر بگیریم.

    رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و شهرسازی شورای شهر همدان با بیان اینکه همدان تاکنون سه طرح تفصیلی داشته است، افزود: در حال حاضر طرح جدید و چهارم به عنوان بازنگری و تهیه طرح تفصیلی است که بر مبنای طرح قبلی بوده که بازنگری در آن رخ خواهد داد.

    نیاز همدان به بلند مرتبه سازی

    دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه با توجه به محدویت زمین در شهر همدان به بلندمرتبه‌سازی احساس می‌شود، اظهار کرد: برای توسعه شهر همدان بلندمرتبه‌سازی را می‌توان تحت شرایط خاص اجرا کرد و باعث رفع مشکلاتی شد.

    علی عندلیبی درباره شایعاتی در خصوص وجود رانت در حوزه بلندمرتبه‌سازی، افزود: از آنجا که افرادی بدون سابقه در حوزه ساخت‌وساز به بلندمرتبه‌سازی ورود پیدا کرده و پروانه احداث یک برج را دریافت کردند، شایعاتی به وجود آمده است.

    وی تصریح کرد: بلندمرتبه‌سازی باید با مطالعه و کسب مشاوره از افرادی که در بخش ساختمان مانند تشکل‌هایی چون نظام مهندسی ساختمان، شهرداری و انجمن انبوه‌سازان صورت گیرد.

    دبیر انجمن انبوه‌سازان استان همدان خاطرنشان کرد: بدون تردید به دلیل نیاز به توسعه، به سمت بلندمرتبه‎سازی در همدان پیش خواهیم رفت زیرا هزینه آن از گسترش افقی شهر کمتر بوده و از تخریب زمین‌های مساعد جلوگیری خواهد کرد.

    با توجه به اظهار نظر کارشناسان و فعالان حوزه ساخت و ساز و امور شهری می‌توان نتیجه گرفت اگر در بخش بلندمرتبه‌سازی بر مبانی مقررات و اصول علمی حاصل گام برداریم، می‌توانیم به بسیاری از نیازهای مردم پاسخ داده و بر برخی از مشکلات از جمله دغدغه‌های زیست‌محیطی پایان دهیم، در غیر این صورت با چالش‌های بیشتری در شهر مواجه خواهیم شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار