مدیران خودروعصر اعتبار

عقبایی:

بازار مسکن متاثر از نرخ بنزین یا ارز کششی برای افزایش ندارد

عصر ساختمان- نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید براینکه هرگونه افزایش قیمت بیشتر متاثر از افزایش نرخ ارز یا تورم در بازار مسکن رکود این بخش را عمیق‌تر خواهد کرد می‌گوید افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی تاثیری بر بازار مسکن ندارد و اکنون هم بازار به گونه‌ای حباب دارد که تا کاهش بیشتر نداشته باشد معاملات از رونق برخوردار نخواهد شد.

بازار مسکن متاثر از نرخ بنزین یا ارز کششی برای افزایش ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پانا، حسام عقبایی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره تاثیر افزایش قیمت بنزین بر بازار مسکن تصریح کرد: « افزایش قیمت بنزین بر بازار مسکن تاثیری نداشته است. همانگونه که امضای برجام و خروج امریکا بر آن بی‌تاثیر بوده است افزایش قیمت بنزین نیز بر قیمت مسکن بی‌تاثیر خواهد بود.»

    وی افزود: « ویژگی‌های بازار مسکن در وضع کنونی به گونه‌ای است که از افزایش قیمت بنزین تاثیر نخواهد گرفت. البته ممکن بود اگر این تصمیم در شرایط و زمان دیگری اتخاذ می‌شد بر بازار مسکن تاثیرگذار بود اما اکنون این تصمیم بر بازار مسکن بی‌تاثیر است و به دلیل آنکه قیمت مسکن چهار برابر تورم رشد داشته است ظرفیتی برای افزایش قیمت وجود ندارد.»

    نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد:‌ » در نیمه ابتدایی امسال در شهرهای بزرگ و در واحدهای کوچک متراژ حدود 30 درصد کاهش و در واحدهای بزرگ متراژ با 40 درصد کاهش قیمت مواجه هستیم. قیمت‌ها در بازار مسکن هنوز حبابی است و به کف نرسیده است و نرخ‌ها به گونه‌ای است که معاملات تا پایان تابستان امسال با 70 درصد کاهش داشته است.»

    وی افزود: «بخش عمده‌ای از بازار مسکن تحت تاثیر فعالیت‌های سرمایه‌گذاری است و تنها 30 درصد از تقاضای بازار به نیازهای مصرفی اختصاص دارد. البته سرمایه‌گذاران اکنون از این بازار خارج شده‌اند به این دلیل که بازار مسکن دیگر برای آنها سوددهی ندارد.»

    معاملات مسکن به این زودی‌ها رونق نمی‌گیرد

    عقبایی خاطرنشان کرد:‌ » افزایش قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی تاثیری بر بازار مسکن ندارد و اکنون هم بازار به گونه‌ای حباب دارد که تا کاهش بیشتر نداشته باشد معاملات از رونق برخوردار نخواهد شد.»

    وی افزود: « بازار مسکن تا نیمه اول سال 99 در رکود غیرتورمی خواهد بود. رکودی خواهیم داشت که در آن افزایش قیمت وجود ندارد و قیمت‌ها در بازار ممکن است تا نیمه اول سال 99 با کاهش 15 درصدی همراه شود.»

    نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: « در بازار اجاره وضع اندکی متفاوت است. افزایش قیمت مسکن همواره در نرخ‌های اجاره تاثیرگذار است البته این افزایش معادل و متناسب با افزایش قیمت‌ها نیست.»

    وی با بیان اینکه قیمت مسکن مطابق با آمار مرکز آمار کشور حدود 130 درصد افزایش داشته است، گفت: « این توقع که افزایش‌ اجاره‌ها مطابق با افزایش بهای مسکن باشد منطقی نیست چون در غیر این صورت اجاره‌نشین‌ها با کل مبلغ اجاره نیز قادر به تامین مسکن نخواهند بود.»

    عقبایی خاطرنشان کرد:‌ « رشد اجاره بها از عوامل دیگری مانند توزان بین عرضه و تقاضا،‌سوداگری، جو روانی،‌افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تورم تاثیر می‌گیرد. مالک و موجری که می‌خواهد خانه خود را اجاره دهد طبعا به این عوامل توجه دارد.»

    نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد:‌ » افزایش اجاره بها کف و سقفی دارد و حتی اگر با فرمول‌های اقتصادی مطابق باشد متاثر از بازار تقاضا است. دولت باید به فکرباشد افزایش دستمزد کارگران و کارمندان تا 15 درصد است و افزایش اجاره‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم قادر باشند برای خود مسکن تهیه کنند.»

    تعادل در بازار اجاره به مشوق نیاز دارد

    وی عنوان کرد:‌ «تولید مسکن استیجاری، تشویق‌های مالیاتی و ارایه تسیهلات بانکی بدون سود و کارمزد از جمله مشوق‌هایی است که می‌تواند در بهبود تامین مسکن مستاجران تاثیرگذار باشد.»

    عقبایی با اشاره به افزایش تا چند هزار تومانی نرخ ارز در یکی دو هفته اخیر اظهار کرد: « قیمت ارز با افزایش چند هزار تومانی به مرز 14 هزار تومان رسیده است اما بر بازار مسکن تاثیری نداشته است به این دلیل که بازار مسکن از حباب قیمتی بالایی برخوردار است.»

    وی گفت: « دوره‌های رکود و رشد در بازار مسکن به طور معمول هر 5 سال یک بار به وجود می‌آید. حتی اگر دلار به مرز 20 هزار تومان هم برسد رشدی برای قیمت مسکن تا پایان شهریور 99 متصور نیست. هرگونه افزایش قیمت رکود مسکن عمیق‌تر می‌شود.»

    عقبایی گفت:‌ » اگر سوداگران بخواهند افزایش قیمتی در بازار ایجاد کنند در عمل بازار مسکن را به سمت قفل‌شدن بیشتر سوق می‌دهد.»

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار