مدیران خودروعصر اعتبار

شکست مدیریت شهری در اجرای پویش دوچرخه های بیدود

عصر ساختمان- دوچرخه‌های بیدود از سطح پایتخت جمع آوری شد و مدیریت شهری نیز به شکل چراغ خاموش از شکست اجرای این طرح شانه خالی کرد.

شکست مدیریت شهری در اجرای پویش دوچرخه های بیدود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدتی است که ایستگاه‌های دوچرخه‌های اشتراکی بیدود محل پارک موتور سیکلت شده است و دیگر خبری از دوچرخه های نارنجی رنگ در آن‌ها نیست.

    از زمان راه‌اندازی طرح دوچرخه‌های اشتراکی بیدود مدیریت شهری با همکاری بخش خصوصی به دنبال رسیدن به این هدف بود که معابر شهری را از خودرو خلوت کند و آن را در اختیار افراد پیاده قرار دهد تا از این طریق گامی در مسیر توسعه فضای عمومی بردارد و در کنار آن نیز آلودگی هوای پایتخت را کاهش دهد.

    پیروز حناچی شهردار تهران یکی از پیشگامان اجرای طرح استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل در شهر بود، به گونه‌ای که سه‌شنبه‌ها کمپین بدون خودرو را به راه انداخت و با دوچرخه و دیگر وسایل حمل ونقل عمومی به محل کار خود رفت و آمد می‌کرد تا شهروندان را به گونه به استفاده از دوچرخه برای تردد ترغیب کند.

    شهرداری تهران با همکاری بخش خصوصی طرح دوچرخه های اشتراکی بیدود را در حالی آغاز کرد که بر اساس تفاهمات صورت گرفته شهرداری تهران بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای تنها مکان‌هایی را در مناطق 22 گانه پایتخت در اختیار شرکت بیدود قرار داد تا این شرکت جانمایی مکان دوچرخه‌های خود را در سطح شهر انجام دهد.

    پس از گذشت چند ماه از اجرای طرح دوچرخه‌های اشتراکی بیدود به مرور زمان تعدادی از ایستگاه‌های آن خالی از دوچرخه شد به شکلی که دیگر اثری از دوچرخه های نارنجی بیدود در سطح شهر مشاهده نشد.

    غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در واکنش به خبر جمع‌آوری دوچرخه‌های بیدود از پایتخت در صفحه شخصی خود نوشت: «به دلیل حواشی به وجود آمده ناشی از افزایش نرخ بهای سوخت به دلیل جلوگیری از صدمات متصور دوچرخه‌های اشتراکی بیدود از سطح مناطق جمع‌آوری شده است».

    رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد: «شرکت بیدود بر تعهد خود به شهروندان پایبند است و باید گفت: این حرکت (استفاده از دوچرخه برای حمل ونقل عمومی در شهرداری تهران ادامه پیدا می‌کند).

    شکست مدیریت شهری در اجرای پویش دوچرخه های بیدود

    این اظهار نظر سخنگوی شهرداری تهران در حالی بود که یوسف حجت جانشین رئیس سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: به دلیل برخی از مشکلات شرکت بیدود دوچرخه‌های خود را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده است و من به طور دقیق نمی‌توانم بگویم چه اتفاقی در این باب رخ می‌دهد.

    یعقوب آزاده‌دل مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح علل جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی بیدود از سطح مناطق 22 گانه تهران، گفت: به دلیل بروز برخی از مشکلات، شرکت بیدود به جمع‌آوری دوچرخه‌های خود اقدام کرد و تصور این است به دلیل تأمین نشدن منافع شرکت بیدود دست به چنین اقدامی زده است.

    مدیر سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران ادامه داد: به طور حتم شهرداری تهران و شرکت بیدود به تعهدات خود به شهروندان و دریافت ودیعه دوچرخه پایبند است و شهروندان نسبت به بازپرداخت ودیعه خود از سوی شرکت نگران نباشند.

    آزاده‌دل تصریح کرد: اگر شرکت بیدود قادر به ادامه فعالیت در پایتخت نباشد، به طور حتم این مسیر (استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی برای تردد در پایتخت) ادامه دارد.

    رضا باقری رئیس و نایب رئیس هیات مدیره بیدود در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح چرایی جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی از سطح مناطق 22 گانه تهران، گفت: ما با شهرداری تهران در روز دوشنبه و یا سه‌شنبه جلسه‌ای برگزار می کنیم و در آن جلسه پس از بررسی موضوعات برای ادامه فعالیت و یا جمع‌آوری دوچرخه‌های اشتراکی بیدود تصمیم‌گیری می‌کنیم.

    یک منبع آگاه در معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای ادامه فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی بیدود در پایتخت گفت: هنوز تصمیم مشخصی در این باب گرفته نشده است، ولی این احتمال می‌رود که دیگر شاهد فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی در پایتخت از سوی شرکت بیدود نباشیم.

    این منبع آگاه افزود: نباید در جامعه به گونه ای القا شود که شهرداری تهران در اجرای این طرح شکست خورده است، زیرا شهرداری یک ریال هزینه بابت راه اندازی این کمپین پرداخت نکرده است.

    او تصریح کرد: اگر شرکت بیدود قادر به ادامه فعالیت نباشد به طور حتم با ورود بخش خصوصی کمپین دوچرخه‌های اشتراکی در پایتخت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

    حال باید منتظر ماند و دید آیا استقبال ضعیف شهروندان از دوچرخه های اشتراکی که موجب شد شرکت بیدود از ادامه فعالیت در پایتخت صرف نظر کند زنگ خطر را برای دیگر شرکت های خصوصی به صدا در آورده است که برای رسیدن به شهری پیاده محور و پاک پا در رکاب مدیران شهری نگذارند؟!

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار