مدیران خودروعصر اعتبار

چشم انتظاری ۴ هزار مستاجر زلزله زده کرمانشاهی برای خانه دار شدن

عصر ساختمان- در مناطق زلزله زده کرمانشاه بیش از ۴ هزار مستاجر هنوز آواره هستند و هنوز هیچ سرپناهی ندارند.

چشم انتظاری ۴ هزار مستاجر زلزله زده کرمانشاهی برای خانه دار شدن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، 21 آبان سال 96 بود که زمین لرزه‌ای دردناک در یکی از استان‌های جنوب غرب کشور روی داد و منجر به کشته و آواره شدن بسیاری از هموطنانمان شد.

    طبق گفته رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران  زلزله 7٫3 ریشتری حوالی ساعت 21 تا 21:48 اتفاق افتاده بود.

    بزرگترین پیش لرزه‌ها نیز به قدرت 4/5 ریشتر ثبت شد، تعداد کشته‌ها در ایران به 574 نفر رسید و  9٬388 نفر هم زخمی و حدود 70٬000 نفر بی‌خانمان شدند.

    به محض وقوع این زمین لرزه، نیرو‌های کمکی به منطقه زلزله زده سرپل ذهاب استان کرمانشاه اعزام شدند. مسئولان در گروه‌های مختلف برای بررسی و ارزیابی میزان خسارات نیز به مناطق زلزله زده رفتند.

    در آذر ماه سال 96 بود که طبق آمار‌ها و گزارش‌ها خسارت وارده به دستگاه های دولتی 1800 میلیارد تومان بود که امکان افزایش آن در طی روز‌های آینده وجود داشت.

    براساس گفته مرادی نماینده مجلس، بر اثر وقوع زلزله ترانس‌های برق از بین رفته‌اند که این اتفاق سبب شده تا برق مناطق زلزله‌زده قطع شود. بر اثر این زمین لرزه منازل مسکونی در بسیاری از روستا‌ها تخریب و یا دچار ترک‌هایی شدند که دیگر قابل سکونت نبودند. همچنین هزاران راس از دام‌های مردم منطقه از بین رفته بود.

    حال از این حادثه حدود 3 سالی می‌گذرد و زندگی به شهر‌های زلزله‌زده بازگشته و آوار‌های زیادی سرپا شده، اما چهره شهر و روستا‌های این مناطق هنوز هم عمق فاجعه را به‌خوبی نشان می‌دهد.

    کانکس‌هایی که هنوز هم برای برخی‌ها تنها سرپناه روز‌های گرم تابستان و شب‌های سرد زمستان است و تمام دل‌خوشی ساکنان این اتاقک‌های 16 متری به اسکلت‌های فلزی نیمه‌تمامی است که روی آوار‌های زندگی‌شان بنا کرده‌اند و می‌خواهند زودتر در خانه‌های محکم و ایمنی که علم کرده‌اند ساکن شوند و برخی نیز هنوز بعد از سه سال درگیر بازسازی هستند، البته بسیاری از واحد‌ها ساخته‌شده و مردم در آن‌ها ساکن شده‌اند.

    فرهاد فقیهی، معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن استان کرمانشاه در سال 97 وعده تکمیل بازسازی واحد‌ها را داده بود.

    به گفته فقیهی در سال 97، از 27 هزار و 431 واحد احداثی روستایی تاکنون 26 هزار و 491 واحد به اتمام رسیده است و کار بازسازی 8 هزار و 300 واحد در کل استان به اتمام رسیده و مابقی واحد‌ها مربوط به نقاط شهری در سرپل ذهاب و در مرحله دیوارچینی قرار دارد.

    هنوز هستند افرادی که پس از گذشت 3 سال در کانکس زندگی می‌کنند که عمدتا افراد مستاجر نشین هستند که در آن زمان حدود 2650 میلیارد تومان تسهیلات و 650 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به مردم مناطق پرداخت شده بود. اما در تازه‌ترین گفته مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه،بازسازی مناطق زلزله‌زده تا پایان سال 98  به اتمام می رسد در صورتی که وعده تکمیل بازسازی خانه ها برای سال 97 بود.

    در مناطق زلزله زده کرمانشاه بیش از 4 هزار مستاجر هنوز آواره هستند و هنوز هیچ سرپناهی ندارند، حتی استاندار کرمانشاه نیز از مستاجران خواسته بود هر چه زودتر کانکس‌ها را تخلیه کنند و به مکان دیگری روند .

    به گفته وی ، مستاجران زلزله زده از ابتدا خانه‌ای نداشتند این به معنای ریختن  آب پاکی  روی دستان مستاجران است.

    گفتنی است که دولت برای اتمام طرح های بازسازی و احداث منازل، اعتباراتی تخصیص داده است تا دیگر کانکس نشینی در استان زلزله زده کرمانشاه نباشد، بر اساس همین موضوع قادری معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت و گو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با آخرین وضعیت اسکان مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اظهار کرد:افرادی محدودی درمناطق زلزله زده استان کرمانشاه مستاجر بودند که تاکنون نتواسته اند واحد‌های خود را تکمیل کنند.

    وی افزود: براساس آخرین هماهنگی‌ها با استانداری کرمانشاه اعتباراتی برای تکمیل واحد‌های مستاجران در نظر گرفته شده است که برای تکمیل و احداث آن‌ها استفاده خواهد شد.

    قادری گفت: امید داریم که با تکمیل واحد‌ها دیگر کسی در کانکس‌ها زندگی نکند.

    وی افزود: کانکس‌ها برای اسکان زلزله زدگان محدود است و ما با تمام توان برای احداث و تکمیل واحد‌ها تلاش می‌کنیم.
    معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برخی از افراد که هم اکنون در کانکس‌ها زندگی می‌کنند دلایل خود را دارند.

    حالا بعد از سه سال مردم سرپل‌ذهاب و دیگر شهر‌های زلزله‌زده و به‌ویژه مستأجران هنوز هم درگیر بازسازی سرپناه هستند و به وعده‌هایی دل‌خوش کرده‌اند که هنوز برخی از آن‌ها محقق نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار