مدیران خودروعصر اعتبار

در جلسه هیئت دولت تصویب شد؛

اختصاص تسهیلات بانکی برای جبران خسارات ناشی از سیل در خوزستان

عصر ساختمان- هیئت دولت با اختصاص مبلغ ۶۲۶ میلیارد ریال اعتبار برای جبران بخش‌های خسارت دیده ناشی از سیل و آب گرفتگی در مناطق مسکونی استان خوزستان موافقت کرد.

اختصاص تسهیلات بانکی برای جبران خسارات ناشی از سیل در خوزستان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار » به نقل از مهر، هیئت دولت در جلسه امروز (چهارشنبه) خود به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور با اختصاص مبلغ 626 میلیارد ریال اعتبار برای جبران بخش‌های خسارت دیده ناشی از سیل و آب گرفتگی در مناطق مسکونی استان خوزستان موافقت کرد.

    اعتبار یاد شده صرف کمک بلاعوض جهت احداث 700 واحد مسکونی شهری (به ازای هر واحد 120 میلیون ریال) و احداث 300 واحد مسکونی روستایی (به ازای هر واحد یکصد میلیون ریال)، کمک بلاعوض جهت تعمیر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تجاری (به ازای هر واحد تا سقف 50 میلیون ریال) و نیز تأمین لوازم معیشتی واحدهای مسکونی آسیب دیده (به ازای هر واحد تا سقف 50 میلیون ریال)، کمک هزینه اسکان موقت 700 واحد مسکونی شهری (به ازای هر واحد مبلغ 120 میلیون ریال) و 300 واحد مسکونی روستایی (به ازای هر واحد مبلغ یکصد میلیون ریال) خواهد شد.

    با تصویب دولت همچنین مبلغ یک هزار و 370 میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری به منظور جبران خسارات وارده ناشی از سیل در استان خوزستان اختصاص یافت.

    ثبت آماری کالاهای قابل ورود مرزنشینان به جای ثبت سفارش

    دولت با هدف حمایت از مرزنشینان و تسهیل فعالیت بازارچه های مرزی و ورود کالا به آنها، ضمن اصلاح مصوبه مربوط به کالاهای قابل ورود مرزنشینان، مقرر کرد واردات کالاهای مذکور منوط به ثبت آماری و تأیید منشأ ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رعایت استانداردها و ضوابط دستگاه های ذی‌ربط و مقررات بهداشتی و قرنطیه‌ای شود.

    پیش از این، واردات کالاهای مربوط منوط به ثبت سفارش بود که به دلیل لزوم انجام سایر فرآیندهای پسین و پیشین آن از قبیل اخذ مجوزهای ورود، دارا بودن نمایندگی، رعایت ضوابط تجاری و غیره، مشکلاتی را برای مرزنشینان کم توان بوجود آورده و موجبات افزایش قاچاق را فراهم می کرد.

    هیئت دولت هم‌چنین، تعیین نوع و میزان اقلام قابل ورود با رویه مرزنشین مشمول تسهیلات مبادلات بازارچه های مرزی، ملوانان و کارکنان شناورهای زیر 500 تن ظرفیت و مرزنشینان و شرکت‌های تعاونی آنها را به کارگروه مربوط به قانون ساماندهی مبادلات مرزی تفویض کرد تا درصورت تأیید کارگروه مذکور، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود.

    هیئت دولت با توجه به ضرورت مولدسازی دارایی های دولت با استفاده از ابزارهای مختلف مالی و نیز تسهیل شرایط و تسریع در وصول منابع درآمدی پیش بینی شده، آیین نامه اجرایی مربوط به شناسایی، مولدسازی یا فروش اموال غیرمنقول مازاد دستگاه های اجرایی را به تصویب رساند.

    تکالیف دستگاه های اجرایی در ارائه فهرست و مشخصات اموال موضوع این آیین‌نامه، ساز و کار شناسایی اموال مازاد بر نیاز دستگاه های اجرایی، چگونگی رفع اختلاف در تشخیص اموال مازاد بر نیاز، تشریفات لازم برای صدور مجوز فروش، نحوه تأمین هزینه های لازم برای عملیات اجرایی مولدسازی و فروش و نحوه بازگشت منابع حاصل از اجرای آیین‌نامه به دستگاه های اجرایی، از جمله مواد مندرج در آیین نامه یاد شده است.

    خروج صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی از فهرست واگذاری

    با تصویب هیئت دولت و با هدف حمایت از توسعه بخش کشاورزی، صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، زیر مجموعه شرکت «مادرتخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی» از فهرست شرکت های مندرج در آیین نامه اجرایی تشخیص، انطباق و طبقه بندی فعالیت ها و بنگاه های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با هر یک از سه گروه مصرح در قانون اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی خارج شدند.

    آیین‌نامه ارزش گذاری دارایی های نامشهود در طرح های سرمایه گذاری اصلاح شد

    دولت به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، آیین‌نامه ارزش گذاری دارایی های نامشهود در طرح های سرمایه‌گذاری را اصلاح کرد.

    این تصمیم با توجه به عدم امکان ارزش گذاری شرکت های استارت آپی و دانش بنیان نظیر اسنپ با آیین نامه موجود و تفاوت ماهوی این نوع از شرکت ها با شرکت های موسوم و نیز با عنایت به اینکه استانداردهای حسابداری صرفاً مربوط به ثبت دارایی های نامشهود است و نه ارزش‌گذاری آنها، اتخاذ شد.

    اصلاح آیین‌نامه نحوه استفاده از خدمات اشخاص به صورت خرید خدمت

    هیئت دولت با هدف یکسان‌سازی مقررات استخدامی نیروهای مسلح و رفع تبعیض بین کارکنان خرید خدمت، با پیشنهاد اصلاح آیین نامه نحوه استفاده از خدمات اشخاص به صورت خرید خدمت موافقت کرد.

    به موجب این تصمیم، استفاده از خدمات اشخاص به صورت خرید خدمت به موجب قراردادی که در چارچوب این آیین‌نامه بین ارتش، سپاه و سازمان های وابسته با اشخاص دارای تخصص لازم برای مدت یک سال منعقد می گردد، انجام می شود و دستگاه مربوط هیچگونه تعهدی در مورد تجدید قرارداد ندارد.

    هم‌چنین تمدید قرارداد در هر صورت حداکثر تا دو مرتبه (هر مرتبه حداکثر یک سال) در چارچوب اعتبارات مصوب مجاز خواهد بود و فرم نمونه قرارداد توسط ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و در اختیار نیرو و سازمان های مربوط، گذاشته می شود.

    اعتقاد به قانون اساسی و اصل ولایت فقیه، نداشتن محرومیت از خدمات دولتی، عدم معروفیت به روانگردان های صنعتی، داشتن سلامت روانی، دارا بودن کارت پایان خدمت دوره ضرورت، دارا بودن حداقل 18 سال سن و عدم عضویت و هواداری در سازمان ها و احزاب قانونی در طول خدمت، از شروط اضافه شده در زمان انعقاد قرارداد کارکنان خرید خدمت و یا در طول مدت خدمت آنان است.

    حداقل و حداکثر حق الزحمه ثابت کارکنان خرید خدمت موضوع این آیین‌نامه، تابع مقررات مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری مربوط به حداقل و حداکثر حقوق که همه ساله توسط هیئت وزیران تصویب و ابلاغ می گردد، بوده و میزان آن بر اساس شرایط بازار کار، اهمیت وظایف، مهارت، تجربه و تخصص کارکنان خرید خدمت در قرارداد تعیین می شود.

    هم‌چنین در پایان مدت قرارداد به کارکنان خرید خدمت معادل یک ماه آخرین حق الزحمه دریافتی (عوامل مبنای کسر کسور در همان سال) به عنوان پاداش پرداخت می شود. در هر حال پرداخت این پاداش به نسبت خدمت تمام وقت آنان در همان سال خواهد بود.

    به موجب آیین‌نامه مذکور، کارکنان خرید خدمت تمام وقت در طول مدت قرارداد، حق تعهد استخدامی و اشتغال در سایر دستگاه های کشوری و لشکری ندارند.

    کارکنان خرید خدمت از بدو اشتغال به کار از حیث درمان، بازنشستگی و از کارافتادگی مشمول مقررات قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354 و اصلاحات بعدی آن هستند و حق بیمه مقرره همه ماهه برابر مقررات قانون تامین اجتماعی به صندوق ذی ربط واریز خواهد شد. و از حیث بیمه فوت و حوادث مشمول مصوبه هیئت دولت است.

    اخذ مابه التفاوت نرخ ارز برای کلیه کالاهای گروه های (یک) و (دو)

    دولت به منظور احقاق حق خود در دریافت مابه التفاوت نرخ ارز از واردکنندگان کالا و جلوگیری از تبعیض و اعتراض سایر واردکنندگانی که مابه التفاوت نرخ ارز خود را پرداخت کرده اند، مصوب کرد در مواردی که کالا در هنگام ثبت سفارش و تأمین ارز در گروه (یک) قرار داشته و هنگام تأدیه معادل ریالی در گروه (دو) قرار گرفته باشد، مابه‌التفاوت نرخ ارز براساس قیمت تعیین شده برای عرضه کالا به صورت عمده توسط کارگروه تنظیم بازار محاسبه و دریافت خواهد شد.

    اصلاح مصوبه مربوط به افزایش واگن های متروی وارداتی از چین

    با تصویب هیئت دولت، مصوبه مربوط به افزایش واگن های متروی وارداتی از شرکت چینی برای شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز و قم اصلاح شد.

    به موجب اصلاحیه فوق، شرط اینکه حداقل 25 درصد واگن‌های مذکور باید بیش از 51 درصد آنها تولید داخل باشد، از مصوبه یاد شده حذف شد.

    دولت به منظور تسهیل کردن استفاده دانشگاه ها از ظرفیت ورود موقت جهت تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین تجهیزات با فناوری بالا، با افزایش مدت ورود موقت تجهیزات مذکور از 6 ماه به دو سال موافقت کرد.

    تصویب آیین‌نامه اعطای تسهیلات به بازنشستگان فاقد مسکن

    هیئت دولت در اجرای قانون بودجه سال 1398 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی مربوط به اعطای تسهیلات به بازنشستگان فاقد مسکن از محل منابع حاصل از بازگشت اقساط مسکن مهر را به تصویب رساند.

    بر این اساس، به منظور تسهیل در تأمین مسکن بازنشستگان صندوق‌های کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی از محل منابع حاصل از بازپرداخت اقساط مسکن مهر و با رعایت سایر تکالیف مقرر ازجمله اعطای تسهیلات برای سایر واحدهای مسکن مهر و تأمین منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم، اعطای 40 هزار فقره تسهیلات خرید یا ساخت مسکن با رعایت الگوی مصرف مسکن انجام می‌پذیرد.

    سقف فردی تسهیلات پرداختی از محل مذکور در کلان شهرها 500 میلیون ریال و سایر شهرها و روستاها 400 میلیون ریال در قبال اخذ وثایق و تضامینی معتبر تعیین می‌شود و سایر شرایط اعطای تسهیلات، با پیشنهاد بانک مسکن به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد.

    هم‌چنین نرخ تسهیلات مذکور در شهر تهران 9 درصد، مراکز استان ها هفت درصد و سایر مناطق شهری و روستایی چهار درصد خواهد بود.

    بازنشستگان کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی برای دریافت تسهیلات مسکن حمایتی مذکور می‌باید طی 10 سال گذشته خود و همسرشان فاقد واحد مسکونی بوده و از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده نکرده باشند. بازنشستگان یاد شده همچنین باید حداقل 5 سال از تاریخ بازنشستگی شان گذشته باشد و مستمری آن‌ها کمتر از 30 میلیون ریال در ماه باشد. افراد با سابقه بازنشستگی بالاتر نیز در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارند.

    هم‌چنین به موجب آیین‌نامه فوق، تسهیلات خرید مسکن صرفاً برای واحدهای کمتر از 15 سال ساخت قابل پرداخت بوده و مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات مذکور با احتساب دوران مشارکت مدنی مشابه 10 سال تعیین شده است.

    صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی نیز موظفند ضمن تضمین بازپرداخت اقساط تسهیلات پرداختی به بازنشستگان معرفی شده تا تسویه کامل تسهیلات اعطایی، حداکثر ظرف یک ماه براساس اطلاعات اعلامی بانک مسکن نسبت به کسر اقساط ماهانه تسهیلات خرید یا ساخت مسکن دریافت کنندگان تسهیلات مذکور از مستمریِ مستمری‌بگیران اقدام نموده و حداکثر تا 10 روز از تاریخ پرداخت مستمری‌های ایشان به حساب بانک مسکن کارسازی کند.

    دولت در اجرای قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور، آیین‌نامه اجرایی مربوط به اختصاص نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات مورد نیاز اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، سازمان بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی را تصویب کرد.

    به موجب آیین‌نامه مذکور، وزارت آموزش و پرورش از طریق مأموریت، نیروی انسانی مورد نیاز اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، سازمان بسیج دانش آموزی و سازمان دانش آموزی و هم‌چنین تجهیزات مورد نیاز آنها را در حدود امکانات تأمین می کند.

    این وزارت‌خانه هم‌چنین می تواند در هر استان حق استفاده از اردوگاه، کانون یا سالن ورزشی متعلق به خود را برای فعالیت های اردویی، فرهنگی، هنری و ورزشی دانش آموزان، با رعایت قوانین و مقررات، در قالب تفاهم نامه واگذار کند.

    تصویب آیین‌نامه حمایت از نخبگان علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری خانواده شاهد و ایثارگران

    هیئت دولت به منظور تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری خانواده شاهد و ایثارگران برای حضور مؤثر در عرصه‌های ملی و بین‌المللی، آیین‌نامه اجرایی مربوط به این ماده از قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به تصویب رساند.

    به موجب آیین‌نامه فوق، دستگاه های اجرایی مکلفند نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر را در استفاده از امکانات و تسهیلات مربوط به ایثارگران در اولویت قرار دهند.

    هم‌چنین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به معرفی مشمولان در عرصه های تولید، اشتغال و کارآفرینی، علمی و پژوهشی، هنری و ورزشی به عنوان الگوهای ایثارگر اقدام کند.

    دولت، بنیاد شهید و امور ایثارگران را نیز مکلف کرد علاوه بر حمایت های قانونی دستگاه های اجرایی، نسبت به مواردی از قبیل برگزاری جشنواره های نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر و اعطای جوایز به واجدین شرایط، تشکیل بانک اطلاعات نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر، انجام حمایت های لازم درخصوص تسهیل فرآیندهای مربوط به تجاری سازی ایده های نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر و نیز حمایت از مخترعان و صاحبان ایده های برتر آنان در جهت رشد و شکوفایی و حضور مؤثرشان در عرصه های ملی و بین المللی اقدامات لازم را بعمل آورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار