مدیران خودروعصر اعتبار

اما و اگرهای بازگشایی زودتر از موعد بخش جنوبی زیرگذر گیشا

عصر ساختمان-پروژه زیرگذر گیشا قرار است در نیمه اسفند به طور کامل به بهره برداری برسد اما صحبت‌هایی درخصوص بازگشایی زودتر از موعد بخش جنوبی این زیرگذر و تأثیر آن در کاهش ترافیک مطرح شده است.

اما و اگرهای بازگشایی زودتر از موعد بخش جنوبی زیرگذر گیشا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، در تاریخ 1 خرداد امسال بود که باز کردن و برچیده شدن پل 4 دهه‌ای گیشا و ساخت زیرگذر گیشا از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران آغاز شد.

    با آغاز پروسه باز کردن و برداشتن این پل از سوی مسؤولان شهرداری تهران اعلام شد که این اقدام حدود دو ماه زمان نیاز دارد اما سرعت عمل پیمانکار و مجری طرح باعث شد این پل تنها ظرف مدت 25 روز برچیده شود.

    اما همزمان با برچیده شدن پل گیشا و جمع آوری آن پروژه ساخت زیرگذر گیشا نیز مراحل اجرایی خود را طی کرده و به گفته شهردار تهران شمع‌های لازم زده شده و پروسه خاکبرداری سرعت گرفت.

    احتمال بازگشایی بخش جنوبی گیشا

    اوایل آبان ماه امسال بود که صفا صبوری دیلمی خبری درخصوص احتمال بازگشایی زودتر از موعد بخش جنوبی پروژه زیرگذر گیشا داد و هدف از این اقدام را تسهیل بیشتر در روند عبور و مرور شهروندان اعلام کرد.

    البته در همان زمان صبوری دلیمی اعلام کرده بود که این اقدام در صورتی انجام خواهد گرفت که بازگشایی چند ساعته پروژه بر روی خودروهای عبوری آن هم در پیک ترافیک مشکلاتی را در بر نداشته باشد.

     

    احتمال بازگشایی بخشی از گیشا هنوز وجود دارد

    حالا صفا صبوری دیلمی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری فارس در  مورد بازگشایی بخش جنوبی گیشا و اینکه آیا هنوز این احتمال وجود دارد یا خیر گفت: امکان بازگشایی وجود دارد اما اتخاذ این تصمیم منوط به برخی از بررسی‌ها است.

    وی ادامه داد: اجرای کارهای پروژه گیشا ده روز به دلیل آلودگی هوا و ممنوعیت تردد کامیونها تعطیل بوده است و ما از روز گذشته مجدد کارهای عمرانی را شروع کرده ایم.

    معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با اشاره به این مطلب که از این جهت باید یک برنامه جبرانی برای جبران این عقب ماندگی داشته باشیم گفت: بازگشایی بخش جنوب یگیشا آن هم به مدت 4 تا 5 ساعت در روز ما را باز هم به عقب می اندازد.

    آلودگی هوا کارهای عمرانی را هم به تاخیر انداخت

    صبوری دیلمی گفت: در حال حاضر با توجه به این عقب افتادگی در حال بررسی هستیم که آیا بازگشایی بخش جنوبی آن هم پیش از افتتاح کامل پروژه داشته باشیم یا بگذاریم پروژه کارهای اجرایی اش به پایان برسد و یکباره بازگشایی کامل آن را داشته باشیم.

    وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امکان دارد باز هم تا پایان بهمن ماه شاهد آلودگی هوا و به دلیل آن ممنوعیت تردد کامیونها را داشته باشیم و مجدد کارها عقب بیافتد شاید تصمیم درست این باشد که بازگشایی نداشته باشیم تا سرعت پروژه گرفته نشود.

    معاون عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: در زمان بازگشایی بخش جنوبی زیرگذر گیشا این امکان وجود نخواهد داشت که به صورت همزمان کار عمرانی هم انجام بگیرد زیرا این اقدام ایمن نخواهد بود و این یعنی روزی 4 تا 5 ساعت تعطیلی کارهای عمرانی در پروژه.

    در یک فصل 20 روز به خاطر آلودگی و برف و باران کارها زمین ماند

    صبوری دیلمی گفت: اگر هوا آلودگی نداشته باشد و بگذارند کامیونهای ما تردد کنند به سرعت کارها پیش میرود زیرا در این آلودگی اخیر ما حتی یک متر مکعب هم نتوانستیم خاک از داخل پروژه خارج کنیم.

    وی گفت: از طرف دیگر هرچه به روز افتتاح پروژه می‌رسیم هرچه به مردم بگوییم که 20 روز به خاطر آلودگی هوا و برف و باران کارها تعطیل بوده مردم آن را باور نمی‌کنند و ما نمی خواهیم پیش مردم بدقول شویم و می خواهیم حتما در آن زمانی که وعده داده ایم (اسفند ماه امسال) پروژه به بهره برداری برسد.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: البته باز هم می‌گویم که اگر سرعت کار همکاران خوب باشد این مسیر را بازگشایی خواهیم کرد اما فعلا نمی‌توانیم قول زمانی برای بازگشایی بخش جنوبی پروژه بدهیم.

    تغییر رفتار ترافیکی رانندگان

    صبوری دیلمی خاطرنشان کرد: پلیس راهور هم یک نکته خوبی را درخصوص بازگشایی این بخش از زیرگذر مطرح کرده است که می گوید بازگشایی چند ساعته بخش جنوبی گیشا رفتارهای ترافیکی مردم را هم تغییر می‌دهد و احتمالا مشکلات ثانویه را ایجاد می‌کند.

    وی در توضیح این موضوع گفت: وقتی مردم یک روز از مسیری که برای 4 یا 5 ساعت بازگشایی شده عبور کنند و فردای آن روز به هر دلیلی پروژه بسته باشد و امکان تردد نباشد عصبانی شده و تحملشان کم می‌شود و اعصابشان خورد می‌شود در حالی که امروز وقتی مواجه می شوند با کار عمرانی تحمل می‌کنند تا در موعد مقرر مسیر بازگشایی شود.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: از این جهت نمی‌خواهیم به مردم وعده ای بدهیم که نتوانیم آن را انجام دهیم و پیش مردم شرمنده باشیم.

    صبوری دیلمی با اشاره به این مطلب که ما پیشنهاد داده بودیم که در ابتدای آذرماه مسیر جنوبی گیشا در روز به مدت 4 تا 5 ساعت بازگشایی شود تا بار ترافیکی را کاهش دهد اما حالا به دی ماه رسیده ایم و هنوز بازگشایی صورت نگرفته است گفت: اگر مردم مدت باقیمانده را هم تحمل کنند در نیمه های اسفند هر دو مسیر گیشا بازگشایی می‌شود.

    پروژه بیش از 83 درصد پیشرفت داشته است

    به گفته وی بیش از 90 از عملیات خاکبرداری زیرگذر با موفقیت به اتمام رسیده است و تنها ده درصد دیگر خاکبرداری باقی مانده است.

     

    صبوری دیلمی گفت: در حال حاضر کل مسیر باند جنوبی و همچنین بخش شرقی باند شمالی زیرگذر، زیر روکش آسفالت رفته است و اقدامات باقی مانده در زمینه روسازی مسیر باند شمالی طبق برنامه ادامه دارد.

    معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ادامه داد: پیشرفت این پروژه براساس برنامه ریزی‌های انجام شده و همچنین برخلاف تعطیلی های ایجاد شده از مرز 83 درصد فراتر رفته است.

    پلیس و معاونت عمرانی درخصوص بازگشایی زودهنگام باید تصمیم بگیرند

    اما برای بهتر مشخص شدن امکان بازگشایی زودهنگام و احیانا مشکلات ناشی از آن به سراغ محمد علیخانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و عضو کمیسیون حمل و نقل شورا رفتیم . وی به فارس گفت: چندی قبل در بازدیدی که به همراه مدیران و مسؤولان شهرداری از این پروژه داشتیم این دوستان اعلام کردند که آمادگی بازگشایی بخش جنوبی پروژه را دارند.

    وی افزود: اما در همان زمان این مسئله مطرح شد که مردم در حال حاضر مسیرهای رفت و آمدشان را با مسیرهای جایگزین جابجا کردند و این نگرانی وجود داشت که مبادا بازگشایی بخش جنوبی منجر شود به اینکه رفتار ترافیکی مردم بر هم بخورد.

    علیخانی گفت: آن طور که مشخص است شورای اسلامی شهر تهران در کارهای اجرایی ورود نمی‌کند و تنها به دنبال این است که اگر در اجرای پروژه مشکل و نقض وجود دارد آنرا برطرف کند.

    عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در پروژه های ترافیکی و عمرانی به طور مشخص معاونت فنی و عمرانی باید با مسئولان راهور و پلیس ارتباط تنگاتنگ داشته و بر اساس یک خرد جمعی نسبت به بازگشایی یا عدم بازگشایی معبر تصمیم بگیرند.

     

    وی در پاسخ به این سوال که نظر شما به عنوان یک متخصص حوزه حمل و نقل درباره این پروژه چیست گفت: آن چیزی که مشخص است این است که پروژه‌های عمرانی همه مشابه و یکسان نیستند.

    علیخانی افزود: طبیعی است یک پروژه این پتانسیل را داشته باشد که پیش از بازگشایی دائم به صورت موقت از آن بهره برداری شود و در نقطه مقابل یک پروژه دیگر این امکان را نداشته باشد.

    رفع 10 اشکال اساسی در طرح اولیه زیرگذر کوی نصر

    این در حالی است که صبوری دیلمی پیش از این به خبرنگار فارس در پاسخ به این سوال که شما پیش از این از رفع 10 اشکال اساسی در این پروژه خبر داده بودید گفته بود همانطور که پیش از این نیز گفته بودم اجرای مسیر دسترسی بزرگراه شهید چمران به خیابان گیشا که در طرح اولیه احداث زیرگذر کوی نصر به صورت یک خندق با عرض 7 متر و عمق 6 متر طراحی شده بود، نه تنها کیفیت زندگی در بلوک های ساختمانی شمال این معبر را به شدت کاهش می داد بلکه به دلیل امتداد تا ابتدای کوچه دوم خیابان گیشا، تردد عابران پیاده در این نقطه را مختل می کرد.

    وی با بیان آنکه در صورت اجرای مسیرهای دسترسی بزرگراه شهید چمران و زیرگذر کوی نصر به خیابان گیشا و همچنین دوربرگردان انتهای این معبر، 5 خط عبوری وارد 2 خط عبوری می شد گفت: برهم خوردن تعادل خطوط ترافیکی و احتمال بالای پس زدن ترافیک در مسیر زیرگذر از دیگر اشکالات اساسی طرح اولیه بود.

    نکته آخر!

    هرچند بخش جنوبی پروژه زیرگذر گیشا آماده بهره برداری است و می تواند نقش بسزایی در کاهش ترافیکی این منطقه داشته باشد اما دلایل پلیس و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران نظیر تغییر رفتار ترافیکی مردم و همچنین عقب ماندگی بیشتر در راستای اتمام پروژه دو عامل مهم است برای آنکه افتتاح زودهنگام این بخش انجام نشود.

    به این ترتیب باید منتظر ماند تا حدود 60 روز دیگر و در نیمه های اسفند ماه که کل پروژه زیر گذر گیشا به یکباره افتتاح رسمی شده و به چرخه ترافیکی شهر تهران وارد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو