مدیران خودروعصر اعتبار

با وام مسکن کجای اصفهان می‌توان خانه خرید؟

عصر ساختمان- مشکل است که در کلان‌شهر اصفهان بتوان خانه‌ای در محدوده قیمتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان پیدا کرد که با وام مسکن آن را خریداری کرد، اگر قیمت‌ها به سال ۹۶ برگردد با همین مبلغ می‌توان یک خانه نقلی در برخی نقاط شهر خرید اما در دی ماه ۹۸ باید به سراغ حاشیه‌های دور از مرکز شهر رفت تا شاید آنجا به نتیجه رسید.

با وام مسکن کجای اصفهان می‌توان خانه خرید؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، بازار مسکن پس از شوک ارزی سال گذشته با یک فاصله زمانی نسبت به سایر اقلام شاهد افزایش قیمت بود، این رشد به ویژه در تهران قابل مشاهده بود که طی کمتر از یک سال میانگین نرخ مسکن در پایتخت 100 درصد افزایش را نشان می‌داد.

    اصفهان نیز به عنوان یک کلان‌شهر در همین مسیر حرکت کرد و می‌توان گفت تقریباً در تمامی مناطق 15 گانه شهر اصفهان قیمت مسکن در دی ماه 98 نسبت به دی 96 دو برابر شده است، این رشد اما با رکود نیز همراه بود به طوری که آمارهای کشوری نشان می‌دهد، خرید و فروش خانه در شهریور ماه سال جاری به پایین‌ترین حد خود در 10 سال اخیر رسیده است.

    انتظار از دولت یازدهم که با وعده مسکن اجتماعی به جای مسکن مهر آمده بود بی‌نتیجه ماند اما در دولت دوازدهم و آن هم در میانه راه صحبت از اقدام ملی مسکن شد، طرحی که در مرحله ثبت‌نام بوده و قرار است بخشی از نیاز کشور را جبران کند.

    از سوی دیگر موضوع تسهیلات بانکی مطرح است که به گفته کارشناسان نقش پررنگی در خانه‌دار شدن مردم دارد، در حال حاضر بانک مسکن تسهیلاتی همچون فروش اقساطی خرید واحد مسکونی، مشارکت مدنی جهت احداث واحد مسکونی، جعاله تعمیر و فروش واحد مسکونی و احداث مسکن روستایی را ارائه می‌کند که یکی از شاخص‌ترین این تسهیلات «وام مسکن یکم» است.

    طبق آنچه در سایت بانک آمده، شرایط متقاضی دریافت وام مسکن یکم دارای حداقل 18 سال تمام با درآمد مستقل و مکفی است، متقاضی و همسر وی از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی و نیز از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشد، همچنین شرط تعلق گرفتن این وام برای مسکنی است که کمتر از 15 سال ساخت بوده و سند داشته باشد.

    مبلغ این وام در شهر تهران به صورت انفرادی 800 میلیون ریال، در مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به صورت انفرادی 600 میلیون ریال و سایر مناطق شهری به صورت انفرادی معادل 400 میلیون ریال است که اگر زوجین هر دو اقدام کنند این اعداد به دو برابر افزایش می‌یابد که در این صورت یک زوج در کلان‌شهر اصفهان می‌توانند با سپرده کردن 60 میلیون تومان در پایان یک سال 120 میلیون تومان وام دریافت کنند که اقساط آن در ماه حدود 1.3 میلیون تومان می‌شود.

     

    حال اگر این زوج بخواهند در اصفهان با استفاده از وام مسکن یکم خانه‌ای خریداری کنند کار سختی در پیش خواهند داشت چرا که چند محدودیت اصلی دارند، نخست آن که مسکن مورد نظر حتماً باید در محدوده شهر اصفهان باشد و برای مثال در بهارستان نمی‌توانند خانه‌ای بخرند، محدودیت دوم شرط 15 سال ساخت است به عبارت دیگر خانه کلنگی نمی‌توان با این وام خریداری کرد و نیز الزام داشتن سند است که باعث می‌شود بسیاری از خانه‌های قولنامه از لیست خرید خارج شوند.

    از همه این‌ها گذشته مهم‌ترین محدودیت در حال حاضر این است که بتوان خانه‌ای در محدوده قیمتی 200 میلیون تومان پیدا کرد که بتوان پس از گرفتن وام، با آن خانه خریداری کرد، اگر قیمت‌ها به سال 96 برگردد با همین مبلغ می‌توان یک خانه نقلی در برخی نقاط شهر انتخاب کرد اما در دی ماه 98 باید به سراغ حاشیه‌های دور از مرکز شهر رفت تا شاید آنجا به نتیجه رسید.

     

    بررسی‌های فارس نشان می‌دهد در کلان‌شهر اصفهان میانگین خانه‌ای معمولی در محله معمولی از متری 5 میلیون تومان کمتر نیست و این عدد به نسبت کیفیت خانه و محل آن افزایش می‌یابد، برای مثال یک واحد در خیابان میرزا طاهر 80 متری در این خیابان، قیمت 580 میلیون تومانی دارد، یعنی هر متر 7 میلیون و 250 هزار تومان. در همین خیابان آپارتمان 13 سال ساخت 136 متری که دارای 3 اتاق نیز هست، 890 میلیون تومان تعیین قیمت شده است، یعنی هر متر 6 میلیون و 500 هزار تومان.

    هر چه به سمت شمال شهر حرکت کنیم، قیمت‌ها نیز نزولی‌تر می‌شوند، برای مثال قیمت یک واحد 105 متری صفر در خیابان طیب، متری 7 میلیون و 200 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در خیابان شیخ طوسی (24 متری) خیابان پروین، یک واحد 103 متری 7 سال ساخت، متری 4 میلیون و 200 هزار تومان اعلام قیمت شده و این عدد برای محدوده دروازه تهران و خیابان باهنر هر متر 5 میلیون و 326 هزار تومان است.

    با احتساب این قیمت‌ها یک زوج اگر هر دو برای وام مسکن اقدام کنند با 60 میلیون سپرده و 120 میلیون وامی که می‌گیرند خانه‌ای بین 30 تا 40 متر می‌توانند خریداری کنند، به عبارت دیگر با توجه به متراژ بزرگ خانه‌ها در اصفهان بعید به نظر می‌رسد که بتوان با این وام خانه‌ای خرید، اما این همه ماجرا نیست!

    بررسی میدانی خبرنگار فارس از بنگاه‌های معاملاتی شهر و سایت‌های خرید و فروش خانه نشان می‌دهد در صورت دقیق‌تر شدن هنوز هم می‌توان با 200 میلیون تومان در کلان‌شهر اصفهان خانه خرید، برای مثال منطقه خانه اصفهان تا محدوده خیابان امام خمینی قیمت آپارتمان‌هایی که بین 5 تا 15 سال ساخت هستند متری 3 تا 4 میلیون است و این یعنی می‌توان یک واحد آپارتمان 60 متری در این محدوده خریداری کرد.

    و یا خیابان بلند آتشگاه که یک واحد 130 متری دو خوابه در ابتدای آن متری 5.9 میلیون تومان آگهی شده، در ادامه آن یک واحد 86 متری دو خوابه متری 4 میلیون و 800 هزار تومان و در خیابان بهشت آتشگاه نیز واحد 180 متری 2 ساله، متری 3 میلیون و 700 تومان آگهی شده است.

    به غیر از مناطق «خانه اصفهان»، «خیابان امام خمینی» و «آتشگاه» می‌توان به «زینبیه» و «مشتاق سوم» هم اشاره کرد، در این مناطق نیز هنوز می‌توان خانه‌هایی پیدا کرد که با شرایط وام هم‌خوانی داشته و قیمت هر مترمربع از آن‌ها کمتر از 4 میلیون تومان باشد، برای نمونه آپارتمان 86 متری در منطقه زینبیه که 8 سال از ساخت آن می‌گذرد به قیمت 225 میلیون تومان برای فروش گذاشته شده و یا آپارتمان دیگری در شهرک زاینده‌رود به متراژ 75 متر به قیمت 220 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

    در مجموع باید گفت تسهیلات موجود برای خرید یک واحد منزل مسکونی در کلان‌شهر اصفهان جوابگو نیست و یا حداقل انگیزاننده متقاضیان مسکن نیست، بانک مرکزی هفته قبل سقف وام مسکن از محل اوراق را افزایش داد اما تسهیلات دیگر همچنان منتظر تغییری از سوی بانک مرکزی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار