مدیران خودروعصر اعتبار

شکست حصارهای کهنه شهر به کمک هوشمندسازی

عصر ساختمان-چند سالی است که تمام کشور‌های جهان به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کردند؛ کاری که می‌تواند برای بسیاری از جوانان اشتغال‌زایی کند و سبب افزایش درآمد شود.

شکست حصارهای کهنه شهر به کمک هوشمندسازی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، چند سالی است که دیگر تمام کشور‌های جهان به سمت استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمند شدن حرکت کردند؛ هوشمندسازی که می‌تواند برای بسیاری از جوانان اشتغال‌زایی کند و سبب افزایش درآمد پایتخت شود.

    تهران با دارا بودن 822 هزار و 964 دانشجو، بیشترین میزان نیروی انسانی تحصیل کرده را به خود اختصاص داده است و اگر از دانش و توانمندی آن‌ها به بهترین نحو استفاده شود، می‌توان رتبه تهران را در میان شهر‌های هوشمند جهان ارتقاء داد.

    تهران اکنون توانسته در میان 50 شهر هوشمند جهان قرار بگیرد و باتوجه به برنامه جدید شهرداری تهران به طور قطع می‌تواند رتبه خود را ارتقاء بخشد و در میان چند شهر ابتدایی جهان از لحاظ هوشمندسازی قرار گیرد.

    شهرداری تهران به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان توسعه شهر هوشمند و در قامت یکی اساسی‌ترین شتاب‌دهندگان به دنبال ایجاد فضایی مناسب برای ایجاد کارخانه‌های نوآوری است.

    درآمدزایی شهری به کمک هوشمندسازی
    استفاده از زیرساخت‌های هوشمند به جای تجهیزات قدیمی که از رده خارج شده‌اند نه تنها سبب درآمدزایی می‌شوند بلکه از هدررفت انژری هم جلوگیری خواهد کرد.

    چراغ‌های هوشمند، پارکینگ‌های مجهز به سنسور‌های امنیتی، نرم‌افزار‌هایی که جایگزین پارک‌بانان می‌شوند و حتی تجهیزات پیچیده نیروی انتظامی، همه و همه از جمله ایده‌ها و دستاورد‌هایی هستند که به پیشرفته شدن شهر تهران کمک می‌کنند.

    شرکت‌های دانش‌بنیان متعددی توانسته‌اند قدم به میدان بگذارند تا با همکاری شهرداری به هوشمند شدن شهر تهران کمک کنند، آن‌ها با تولید چراغ‌های هوشمند و حتی صندلی‌های شارژی توانسته‌اند فضای شهر تهران را به سمت پیشرفته شدن سوق دهند.

    برای هوشمند شدن شهر، یکی مهم‌ترین تجهیزات استفاده از سنسور‌های روشنایی است که خوشبختانه امروز شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک ایده جوانان توانسته‌اند آن‌ها را تولید کرده و وارد پهنه شهری کنند.

    اکنون شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ های متعددی توانسته‌اند وارد فضای شهری شوند و تجهیزات هوشمندسازی را وارد  پهنه شهری کنند.

    چراغ‌هایی که نور شهر را تنظیم می‌کنند
    یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته تجهیزات روشنایی هوشمندی را تولید کند که به کمک برنامه‌ریزی‌های هوشمند عمل می‌کند؛ این چراغ‌های هوشمند در سطح کوچه و خیابان‌های شهر قرار می‌گیرد و بر اساس برنامه‌ریزی مشخص و در بازه زمانی که برای آنان مشخص شده، روشن و خاموش می‌شوند.

    از جمله ویژگی‌های این چراغ ها قابلیت برنامه ریزی است؛ می‌توان به این چراغ‌ها برنامه مناسبی داد تا هنگام ترافیک شهری همواره روشن باشند و هنگامی که تعداد خودرو‌های خیابان کمتر می‌شود خاموش شوند تا انرژی زیادی مصرف نشود؛ همچنین می‌توان میزان شدت نور هر یک از این چراغ‌ها را هم بر اساس برنامه‌ای مشخص تنظیم کرد.

    علاوه بر چراغ‌های هوشمند، استفاده از تجهیزات امنیتی برای پارکینگ‌های شهری هم یکی دیگر از دستاورد‌هایی است که می‌تواند به هوشمند شدن شهر تهران کمک کند؛ استفاده از تجهیزات هوشمند می‌تواند سبب کمتر شدن هزینه‌های شهرداری شود و به بهبود عملکرد آن کمک کند.

    استفاده از تجهیزات هوشمند در فضای شهری رشد بسیاری داشته است و هر موردی که فکر آن را بکنید می‌تواند به عنوان یکی از تجهیزات و فن‌آوری‌های هوشمند درشهر بکار گرفته شود.

    همانطور که گفته شد، فن‌آوری‌های هوشمند شهری به جلوگیری از هدررفت انرژی کمک بسیاری می‌کنند و شاید بتوان گفت عمده تجهیزات هوشمندسازی کنونی در حوزه برق و انرژی است.

    یک شرکت دانش‌بنیان توانسته سامانه یک پارچه‌ای را برای هوشمند سازی کنتور‌های برق تولید کند به گفته مدیر این شرکت نصب و راه‌اندازی کنتور‌های هوشمند نه تنها سبب ذخیره انرژی می‌شوند، بلکه مشکلات کنتور‌های قبلی را هم ندارند این کنتور‌ها با توجه به سنسور‌های روشنایی که در خانه وجود دارد، تنظیم می‌شوند.

    سیستم‌های هوشمندی که از جان مردم محافظت می‌کنند
    علاوه بر تجهیزات روشنایی، یک شرکت دانش‌بنیان دیگر توانسته سیستم اعلام حریق هوشمند را برای ساختمان‌ها و مراکز اداری طراحی کند در این طرح لوله‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌های کابل برق همه مجهز به سنسور‌های مخصوصی هستند که هنگام وقوع حادثه به سرعت وارد میدان عمل می‌شوند.

    مدیر شرکتی که توانسته سیستم اعلام حریق هوشمند را طراحی کند می‌گوید: با کوچکترین هشدار تمام سنسور‌های امنیتی به صدا در‌می‌آیند و برق قسمت‌هایی از ساختمان که ممکن است دچار حادثه شوند، سریعاً قطع می‌شود.

    او ادامه داد: در این سیستم هوشمند دستگاه تلفن مرکزی قرار دارد که با شروع وضعیت بحران خود به مراکز امدادی و آتش‌نشانی اطلاع‌رسانی می‌کند و پس از آن آژیر هشدار سراسری در ساختمان به صدا درمی‌آید.

    یکی از راه‌های خطرناکی که می‌تواند منجر به دزدی کردن از خانه شود استفاده از کنترل‌های پارکینگ است گاهی اوقات دزدانی که در کمین نشسته‌اند، با دزدیدن کنترل در پارکینگ می‌توانند به راحتی وارد ساختمان‌ها شوند، اما شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای هوشمندسازی ساختمان‌های یک شهر برای جلوگیری از این واقعه ناگوار هم فکری کردند.

    یک شرکت دانش‌بنیان توانسته بجای کنترل برقی قفل در پارکینگ از نرم‌افزار همراه استفاده کنند.

    مدیر این شرکت در باره نرم‌افزاری که تولید کرده است، گفت: شرکت ما موفق به طراحی نرم‌افزار تلفن همراهی شده  که جایگزین کنترل‌های قدیمی می‌شود.

    او ادامه داد: در این برنامه بجای استفاده از کنترل تنها کافیست وارد تلفن همراه شد تا به کمک آن با یک کلیک ساده درب خانه باز شود.

    کمبود جای پارک هم یکی از مشکلات اساسی است که تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما استارت‌آپ‌ها برای از بین بردن این مشکل هم فکری کردند و نرم‌افزار‌های مختلف جای پارک را طراحی کرده‌اند.

    چندین استارت‌آپ موفق شدند تا برنامه‌ای را طراحی کنند که به کمک آن فرد می‌تواند جای پارک خود در خیابان را رزرو کند و دیگر دغدغه به دنبال جای پارک گشتن را نداشته باشد.

    در این برنامه می‌توان ساعتی را مشخص کرد و با حضور به موقع در جای پارکی که از قبل به نام ماشین فرد نامگذاری شده ، پارک کرد.

    مدتی است که شهرداری تهران وارد حوزه هوشمندسازی شده است و به دنبال ایجاد زیرساخت‌های مناسب شهری برای توسعه فضای استارت آپی در شهر است و از همین رو می‌بینیم که بسیاری از تجهیزات شهری هم اکنون از طریق هوشمندسازی و به کمک سنسور‌های الکترونیکی کار می‌کنند.

    البته نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهر‌های دیگر هم شرکت‌های دانش‌بنیان وارد میدان عمل شده و حصار‌های قدیمی شهر را شکسته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار