مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران:

چند و چون وام خرید مسکن با اوراق «تسه»

عصر ساختمان- مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران با اشاره به جلسه اخیر شورای پول اعتبار در تاریخ ۴ دی‌ماه سال جاری مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن موسوم به اوراق «تسه» گفت: در این جلسه سقف این وام در تهران برای زوجین ۲۰۰ میلیون تومان و برای افراد مجرد ۱۰۰ میلیون تومان مصوب شد.

چند و چون وام خرید مسکن با اوراق «تسه»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، چهارم دی‌ماه بود که شورای پول و اعتبار در یکهزار و دویست و هشتاد و پنجمین جلسه خود به ریاست «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی، افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن را از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به تصویب رساند. 

    اقدامی که پس از 4 سال تثبیت سقف این نوع وام صورت گرفت تا در شرایطی که قیمت ملک با افزایش شدیدی مواجه شده بتواند بخشی از هزینه‌های خرید ملک در تهران و سایر شهرها را پوشش دهد و قدرت خرید مردم را از این طریق تا حدودی ترمیم کند.

    «ندا بشیری» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با ایرنا به تغییرات جدید سقف وام دریافتی در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر مناطق اشاره کرد و افزود: در شهرهای دارای جمعیت بالای 200 هزار نفر، مبلغ وام برای زوجین 160 میلیون تومان و برای افراد مجرد 80 میلیون تومان است و در سایر مناطق کشور نیز مبلغ وام برای زوجین 120 میلیون تومان و برای افراد مجرد 60 میلیون تومان خواهد بود. ضمن آنکه در هر 6 گروه یاد شده در هر 3 منطقه، وام تعمیرات جعاله 40 میلیون تومان مصوب شده است.
    وی عنوان کرد که با احتساب موارد بالا، متقاضیان در تمامی شهرهای کشور برای دریافت سقف وام جعاله بانک مسکن، باید 80 ورقه اوراق تسه از بازار فرابورس ایران خریداری کنند و نکته مهم دیگری که باید مد نظر متقاضیان قرار گیرد، این است که قاعدتا با افزایش مبلغ وام، مبلغ اقساط نیز قابل افزایش است.
    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس با یادآوری اینکه هر برگه اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند 500 هزار تومان وام را تامین کند و سود وام مسکن 17.5 درصد و جعاله 18 درصد است، عنوان کرد: زوجین در صورت تمایل به دریافت تمام 240 میلیون تومان وام در تهران، نیازمند خرید 480 برگه اوراق تسه هستند و نکته قابل ذکر آنکه شرایط سابق در زمینه دریافت وام از طریق اوراق تغییری نداشته، اما دریافت وام با رقم جدید صرفا مربوط به بانک مسکن است و به محض دریافت اطلاعات از بانک ملی اطلاع‌رسانی لازم در خصوص آن نیز صورت خواهد گرفت.
    وی به آخرین آمار سپرده و معامله‌پذیر شدن اوراق تسهیلات مسکن در سامانه سپرده‌گذاری اوراق اشاره و بیان کرد: در نه ماهه نخست سال جاری تعداد 12 میلیون و 101 هزار و 66 ورقه گواهی حق تقدم مسکن که متعلق به دارندگان حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز دو بانک مسکن و ملی بوده است،  در سامانه سپرده‌گذاری اوراق، سپرده و معامله‌پذیر شده‌اند.
    روند قیمتی اوراق تسهیلات مسکن
    بشیری همچنین به روند قیمتی اوراق تسهیلات مسکن در چند روز اخیر اشاره و اظهار کرد: در چند روز اخیر و با وجود افت‌های قیمتی بازار سهام، این اوراق روزهای مثبتی را پشت‌سر گذاشته است که می‌تواند ناشی از استقبال به خرید اوراق، با توجه به افزایش سقف و مبلغ قابل تصرف بیشتر برای خرید مسکن باشد.
    مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس در خصوص نحوه نام‌گذاری اوراق تسه نیز گفت: نماد اوراق به گونه‌ای طراحی می‌شود که اطلاعات لازم در خصوص مدت اوراق را به مشتریان ارائه کند، مثلا تسه 9807 به این معناست که اوراق مذکور در تاریخ مهرماه 98 منتشر شده است و تا دو سال بعد از آن اعتبار دارد.
    لازم به ذکر است طبق پیام ناظر بازار این اوراق، محدودیت حجمی هر سفارش خرید به میزان 280 ورقه تعیین شده ایت که به معنای استفاده یک وام 140 میلیون تومانی انفرادی در تهران است. 
    بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی در خصوص مسکن، متوسط قیمت خرید و فروش در تهران برای هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدودا 12میلیون و 500 هزار تومان است که به این ترتیب با این وام آن‌ هم در بالاترین رقم آن یعنی 240 میلیون تومان، می‌توان معادل حدودا 19 متر زیربنا خریداری کرد.

    اوراق تسه به عنوان یک حق امتیاز برای دریافت وام مسکن محسوب می شود که می توان آ ن را از فرابورس تهیه کرد که با هربرگ اوراق می‌توان از بانک مسکن 500 هزار تومان وام دریافت کرد.

    این وام به افرادی که برای نخستین بار درصدد خرید خانه هستند، تعلق می گیرد، افرادی که خانه اولی هستند باید بالای هجده سال داشته باشند و درآمد مستقل، همچنین چنانچه زوجی، خانه ای نخریده و سندی به نام آنها نباشد به عنوان خانه اولی محسوب می شوند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار