مدیران خودروعصر اعتبار

یک دکترای علوم اقتصادی:

تغییر قیمت بنزین تأثیر چندانی در قیمت‌ مسکن ندارد

عصر ساختمان-یک دکترای علوم اقتصادی با اشاره به اینکه قیمت بنزین عاملی است که بر روی هزینه‌های ساخت مسکن مؤثر است، گفت: کارشناسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به قیمت‌های فعلی بازار مسکن و سهم کم هزینه‌های ساخت در قیمت تمام‌شده فروش مسکن که در برخی نقاط به یک دهم هم می‌رسد، تغییر قیمت نهاده بنزین تأثیر چندانی در قیمت‌های مسکن نخواهد گذاشت.

تغییر قیمت بنزین تأثیر چندانی در قیمت‌ مسکن ندارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، فرشاد فصاحت، دکترای علوم اقتصادی اظهار کرد: یکی از راه‌های پیش‌بینی روند تغییرات در بازارهای اقتصادی و مالی بررسی و تحلیل روند گذشته تا به امروز و همچنین شرایط حاکم بر بازارها است، به همین جهت همواره متغیرها و شاخص‌هایی را برای بررسی شرایط موجود و پیش‌بینی آینده بازارها تعریف می‌کنیم که تجزیه‌وتحلیل بازار مسکن هم از این حیث استثنا نیست.

    وی به ازجمله متغیرهایی که به‌طور مستقیم بر بازار مسکن تأثیرگذارند اشاره کرد و گفت: در این میان می‌توان قیمت زمین، هزینه‌های صدور مجوزات اعم از صدور پروانه، خرید تراکم، تغییر کاربری و قیمت مصالح ساختمانی، همچنین میزان عرضه و تقاضای بالقوه و بالفعل را عنوان کرد.

    عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور بیان کرد: تغییر در هر یک از متغیرهای موجود تأثیر مستقیم روی قیمت تمام‌شده مسکن خواهد گذاشت. اما اگر بخواهیم تأثیر عواملی همچون قیمت بنزین بر بازار مسکن را مطالعه کنیم بایستی ابتدا تأثیر این عوامل بر متغیرهای مستقیم را بررسی کنیم.

    وی تصریح کرد: طی دو سال گذشته هم‌زمان با افزایش حدود 250 درصدی قیمت دلار در داخل کشور، قیمت مسکن به‌شدت افزایش پیدا کرد، به‌طوری‌که ظرف مدت یک سال از رونق بازار مسکن، این بازار دچار رکود تورمی در سطح بالا شد و این افزایش قیمت، کاهش قدرت خرید و درنتیجه کاهش تقاضا را به دنبال داشت.

    فصاحت اضافه کرد: این کاهش تقاضا منجر به کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت مسکن در بازار شد اما نتوانست منجر به ایجاد تقاضای مؤثر برای مسکن شود. به همین دلیل بازار مسکن به دوره جدیدی از رکود پا گذاشت که دست‌کم پنج سال برای خروج از آن زمان لازم است. اما رکود در بازار مسکن به این معنی نیست که ما دیگر شاهد افزایش قیمت در این بازار نخواهیم بود و بالعکس افزایش قیمت مسکن دلیلی برای رونق این بازار نیست.

    وی تشریح کرد: بررسی روند قیمتی بازار مسکن نشان می‌دهد که هرسال با آغاز فصل نقل و انتقالات از اواخر اردیبهشت‌ماه تا اوایل مهرماه شاهد افزایش قیمت در این بازار هستیم. این افزایش قیمت به نسبت میزان تورم موجود در کشور خواهد بود و با توجه به فاصله زیاد میان قدرت خرید و قیمت‌های بازاری انتظار رونق در این بازار در آینده نزدیک نمی‌رود.

    این دکترای علوم اقتصادی با اشاره به تأثیر افزایش قیمت بنزین روی قیمت‌ها در بازار مسکن توضیح داد: افزایش قیمت بنزین به‌عنوان مهم‌ترین منبع سوختی در خودروها و برخی صنایع، تأثیر مستقیمی روی قیمت کالاها و خدمات به‌ویژه نرخ انواع جابجایی خواهد گذاشت. افزایش 200 درصدی قیمت بنزین که در آبان ماه شاهد آن بودیم، انتظارات تورمی را در اقتصاد بالا برده است.

    وی با اشاره به اینکه قیمت بنزین عاملی است که بر روی هزینه‌های ساخت مسکن مؤثر است، افزود: کارشناسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به قیمت‌های فعلی بازار مسکن و سهم کم هزینه‌های ساخت در قیمت تمام‌شده فروش مسکن که در برخی نقاط به یک دهم هم می‌رسد، تغییر قیمت نهاده بنزین تأثیر چندانی در قیمت‌های مسکن نخواهد گذاشت.

    فصاحت بیان کرد: هرچقدر درصد سهم هزینه‌های ساخت به قیمت تمام‌شده فروش آن بیشتر باشد باید شاهد تأثیرگذاری قیمت بنزین باشیم. پیش‌بینی می‌شود این امر در واحدهای با متراژ پایین‌تر اتفاق بیافتد. درواقع عواملی چون کاهش قدرت خرید مردم و افزایش تقاضا برای خرید واحدهای با متراژ کم و محدودیت عرضه، تأثیر بازارهای موازی متأثر از قیمت بنزین، افزایش هرچند اندک هزینه‌های ساخت مسکن و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به‌واسطه اوراق حق تقدم مسکن همگی از عواملی هستند که باعث می‌شود در املاک با متراژ پایین نسبت به سایر املاک، افزایش قیمت بیشتری را شاهد باشیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار