مدیران خودروعصر اعتبار

تاثیر بافت شهری بر میزان جرم در مناطق حاشیه‌ای

عصر ساختمان- یک کارشناس بافت شهری تاثیر بافت شهری بر میزان جرم و جنایت در مناطق حاشیه‌ای را تشریح کرد.

تاثیر بافت شهری بر میزان جرم در مناطق حاشیه‌ای
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر موسی حاجیانی ضمن بررسی شهرسازی و نظم هندسی در شهر و ارتباط آن با میزان جرم و جنایت در مناطق حاشیه نشین گفت: یکی از راه‌های موثر این است که این آشفتگی هندسی و عدم الزام استانداردها و سرانه پایین خدمات در این مناطق بهبود پیدا کند. این درحالیست که این موضوع در مناطق حاشیه نشین شهری مغفول مانده و فقط حداقل‌ها رعایت شده و این اصلا مناسب نیست و آنچنان نظمی مشاهده نمی شود.

    وی با بیان اینکه مناطق حاشیه نشین نظم هندسی موزونی ندارند و معمولا سرانه خدمات شهری نیز در آنها پایین است، افزود: این بی‌نظمی، عدم انتظام شهری و عدم اختصاص سرانه سبب می‌شود میزان بزه کاری و جرم در این مناطق به نسبت فضاهایی که شرایط مطلوب تری دارند، بالاتر باشد.

    این استاد دانشگاه با بیان اینکه هارمونی فضا، انضباط و رعایت استانداردهای شهری، مسائل هندسی، سازه‌ای و ساختمانی و فرم‌های کالبدی تاثیر مستقیمی بر میزان جرم و جنایت در این محیط‌ها دارد، اظهار کرد: اگر در این حیطه ساماندهی صورت بگیرد قطعا از میزان اتفاقات ناگوار، از جمله جرم و جنایت در این مناطق کاسته خواهد شد.

    وی به نوع ساختار در مناطق حاشیه‌نشین اشاره کرد و گفت: چون که این مجموعه‌های حاشیه‌ای به صورت کلونی رشد می کنند و از قبل طرح هادی یا مدونی برایشان وجود ندارد ساماندهی شان پس از ساخته شدن سخت است و بهتر است قبل از اینکه این اتفاق بیفتد برنامه‌های رشد و توسعه‌ای این نوع مناطق را مدون کنیم.

    حاجیانی ادامه داد: چون در غیر این صورت باید به شیوه‌های سخت متوسل شویم تا این کار را انجام دهیم. اما می‌توانیم با قانونمند کردن توسعه ساخت و ساز و نظارت بیشتر فنی و مهندسی روی این مسائل کاری کنیم که حداقل این نوع مناطق با یک شرایط مطلوب و مطابق استانداردهای ملی و بین المللی رشد کنند.

    وی با اشاره به اینکه نهادهای بسیاری در این زمینه تاثیر گذار هستند، عنوان کرد: عمده بار مسئولیت روی شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است که برای این نوع شهرها نظم هندسی مشخصی را تعیین می‌کنند.

    این کارشناس بافت شهری افزود: شهرداری‌ها ارگان‌هایی هستند که نظم هندسی را پیاده‌سازی کرده و حوزه گسترش شهر را تعیین می‌کنند. سازمان‌هایی مثل نظام مهندسی و شرکت‌های مهندسی که در حوزه ساختمان و شهرسازی و رشته‌های مرتبط با آن فعالیت می‌کنند هم نیروی فنی هستند که طراحی و نظارت بر توسعه و ساخت و ساز هندسی در مناطق حاشیه نشین را می‌توانند کنترل کنند و بهبود دهند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار