مدیران خودروعصر اعتبار

وعده جدید رسیدن قطار به سنندج

عصر ساختمان- بیش از دو دهه است که مسئولان استانی و کشوری وعده می دهند که در آینده ای نزدیک کردستان به شبکه ریلی کشور متصل می شود، ولی گویا هنوز آینده نزدیک مدنظر آنها نرسیده است.

وعده جدید رسیدن قطار به سنندج
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، داستان اتصال کردستان به خط ریلی کشور بیش از دو دهه است به عنوان یک پروژه و طرح دارای اولویت در دستور کار قرار گرفته است و هر بار وعده‌ای تازه در خصوص تعیین تکلیف این پروژه مطرح می‌شود.

    نگاهی به وعده‌های متعدد مسئولان استانی و کشوری نشان می‌دهد که حدود 15 سال است، هر بار پایان سال جاری یا ابتدای سال آینده به عنوان زمان نهایی در خصوص افتتاح و بهره برداری از این پروژه مطرح می‌شود ولی همه سال‌های وعده‌ها داده شده به سر رسید و مسئولان از مدیریت کنار گذاشته شدند ولی پروژه راه آهن سنندج همچنان بلاتکلیف است.

    از زمانی که وزارت راه و شهرسازی کشور هنوز راه و ترابری نام داشت و چهره‌های همچون بهبهانی و نیکزاد وزیرش بودند تا زمانی که آخوندی وزیر وزارت خانه تغییر نام داده شده، بود همه وعده پایان سال را برای افتتاح پروژه راه آهن سنندج مطرح می‌کردند ولی گویا این پایان سال هنوز برای کردستان به آخر نرسیده است.

    استانداران متعددی هم در این مدت زمان در کردستان فعالیت کرده و از نجار و شهبازی گرفته تا به زاهدی و مرادنیا رسیده، نیز هر چند مدت یک بار و ضمن بازدید از پروژه و یا اینکه برگزاری جلسه‌ای و نشستی وعده می‌دادند که در آینده‌ای نزدیک و یا اینکه تا پایان سال کردستان هم به خط ریلی کشور متصل می‌شود، ولی آنها از کردستان رفتند و همچنان این استان به خط ریلی کشور متصل نشده است.

    وعده های که هنوز به سرانجام نرسیده است

    با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید بحث اتصال خط ریلی به کردستان به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی مطرح شد و از سال 92 تاکنون هر سال پایان سال بعد به عنوان اتمام این پروژه مطرح می‌شود، که متأسفانه هنوز پایان سال مدنظر تدبیری‌ها فرا نرسیده است.

    خط راه آهن تهران – همدان – سنندج به عنوان یک پروژه مطرح شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دهه 80 قرار بود که این پروژه مهم و حیاتی در چندین قطعه و به صورت همزمان کار اجرایی آن آغاز شود.

    تنها با گذشت یک دهه و با پیگیری‌های مناسب صورت گرفته از سوی مسئولان همدانی، چندین سال است که مسیر طولانی‌تر آن یعنی تهران – همدان، به بهره برداری رسید و هم اکنون مردم از آن بهره مند شده‌اند ولی مسیر کوتاه‌تر آن یعنی همدان – سنندج در میان وعده‌های بی سرانجام مسئولان استانی همچنان نیمه تمام باقی مانده است.

    اما وعده جدید برای اتصال کردستان به خط ریلی کشور و شنیدن سوت قطار در سنندج را بهمن مرادنیا شامگاه یکشنبه و در جریان برگزاری مراسم آغاز به کار احداث ایستگاه راه آهن سنندج اعلام کرد.

    ریل گذاری راه آهن سنندج - همدان تا پایان سال جاری آغاز می شود

    استاندار کردستان در این مراسم گفت: طبق برنامه‌ریزی و وعده‌ای که به مردم کردستان داده‌ایم، عملیات ریل گذاری راه آهن سنندج - همدان تا پایان سال جاری آغاز می‌شود.

     

    وی خواسته مردم کردستان در بحث توسعه حمل و نقل احداث راه آهن بوده و در این دولت با تخصیص اعتبارات لازم وعده‌های داده شده در حال تحقق است.

    وی افزود: وعده دولت برای این پروژه شروع ریل گذاری قبل از پایان سال است که طبق برنامه زمانبندی شده به زودی از دو محور سنندج به همدان و همدان به سنندج به طور همزمان عملیات آن آغاز می‌شود و تلاش می‌شود تا پایان سال 99 این پروژه به اتمام برسد.

    استاندار کردستان ادامه داد: پیمانکاران باید بر اساس تعهد خود برای مردم کردستان کم نگذارند و با توجه به اهمیت این موضوع عملیات اجرایی پروژه را تسریع بخشند.

    مرادنیا یادآور شد: با اتمام این مسیر زمینه اتصال به مرز باشماق مریوان و عراق نیز فراهم می‌شود که اگر این برنامه محقق شود توسعه کردستان را به دنبال خواهد داشت.

    وی بیان کرد: این پروژه‌ها رؤیا نیستند و با اراده همدلی مسئولان و انجام تعهدات می‌توان آنها را عملی کرد.

    بهمن مرادنیا نیز پایان سال 99 را برای بهره برداری از پروژه‌ای اعلام می‌کند که طی نزدیک به دو دهه اخیر هر بار یک پایان سال برای افتتاح آن اعلام شده است و مشخص نیست که می‌شود به این وعده جدید امیدوار بود یا خیر.

    راه آهن سنندج - همدان جزو اولویت های کشور است

    خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی هم از دیگر مسئولان وعده دهنده در خصوص تعیین تکلیف راه آهن سنندج بود که البته وی هم ضمن درخواست از استاندار کردستان برای پیگیری آن، اعلام کرد تا پایان سال 99 این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

    وی بیان کرد: پروژه راه آهن همدان - سنندج نیز با توجه به اولویت بندی که در سطح کلان انجام شده در دو سال گذشته با توجه به پیشرفت فیزیکی بالایی که داشت در دستور کار قرار گرفت و سعی می‌شود تا سال آینده به شبکه ریلی کشور متصل شود.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: بعد از اتصال همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی کشور استان کردستان نیز در اولویت بهره برداری شبکه ریلی قرار گرفته و 800 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت که طی امسال و سال آینده تزریق می‌شود تا این پروژه به اتمام برسد.

    خادمی اظهار داشت: وجود شبکه ریلی زمینه ساز توسعه هر منطقه‌ای است و امیدواریم سال آینده به سنندج برسد و وقتی می‌خواهیم ایستگاه را بسازیم یعنی در آینده نزدیک ریل به مقصد می‌رسد.

    وی افزود: درخواست داریم مسئولان استانی به ویژه استاندار کردستان برای اتمام این پروژه به صورت جدی تر وارد عمل شوند و برنامه اجرایی دو هفته‌ای داشته باشند برای این پروژه تا بتوانیم به موقع آن را به اتمام برسانیم.

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور یادآور شد: عملیات اجرایی این پروژه نباید حتی یک روز هم توقف داشته باشد و با توجه به تعهدی که مردم کردستان داده‌ایم باید آن را تا پایان سال 99 به اتمام برسانیم.

    مرگ 280 کردستانی در تصادفات رانندگی

    دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، مسئولان هم به دنبال آن تغییر می‌کنند، ولی آنچه طی دو دهه اخیر ثابت و پایدار مانده وعده‌های عملیاتی نشده‌ای است که به صورت مستقیم روی زندگی و آینده مردم استان کردستان تأثیر دارد.

    در تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی کردستان 280 نفر در 9 ماهه سال جاری در استان کردستان به دلیل تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که یکی از دلایل اصلی آن وضعیت نگران کننده و غیراستاندارد جاده‌های بین شهری است.

    نبود راه های استاندار در کنار وجود حداقل های پروازی در فرودگاه سنندج و البته بی بهره بودن از آزاد راه از دیگر مشکلات و کمبودهای جدی در استان کردستان است که هر سال شمار زیادی از مردم این استان را در تصادفات جاده ای به کشتن می دهد.

    بدون شک احداث راه آهن بخش زیادی از ترددهای مردم با وسیله نقلیه را کاهش می‌دهد و زمینه برای سفری ایمن را فراهم می‌کند، ولی متأسفانه مسئولان کردستانی و البته کشوری در طول همه این سال‌ها و همانند دیگر پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی، به جای تلاش برای تأمین به موقع اعتبار و همچنین تسریع در احداث و بهره برداری از آنها بیشتر به دنبال ژست‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو