مدیران خودروعصر اعتبار

مخالفت جدی محیط‌زیست با تونل انتقال آب طالقان

عصر ساختمان- محیط‌زیست از تمامی پیمانکاران پروژه آزاد راه تهران- شمال در مراجع قضایی شکایت کرده و پرونده حقوقی آنها در جریان است.

مخالفت جدی محیط‌زیست با تونل انتقال آب طالقان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از همشهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه در بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان پیوست‌های زیست‌محیطی رعایت نمی‌شود، توضیح داد: محیط‌زیست از تمامی پیمانکاران پروژه آزاد راه تهران – شمال در مراجع قضایی شکایت کرده و پرونده حقوقی آنها در جریان است.

    فردین حکیمی در نشست مطبوعاتی روز گذشته که به مناسبت هفته هوای پاک در اداره کل محیط‌زیست البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه شعار امسال این هفته اقدام و عمل است، افزود: هفته هوای پاک بهانه‌ای برای ایجاد حساسیت بین اقشار مختلف جامعه برای مشارکت در کاهش آلودگی هواست چون دستیابی به اهداف این حوزه بدون تعامل با مردم امکان پذیر نیست.
    مدیرکل محیط‌زیست البرز ادامه داد: برای کاهش آلودگی هوا، 4سیاست عمده در برنامه ششم توسعه باید پیگیری شود که شامل کاهش قابل ملاحظه معضل آلودگی هوا، تشخیص حقابه زیست‌محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها، ساماندهی وضعیت پسماند در کلانشهرها و کنترل و جلوگیری از گسترش کانون‌های ریزگرد است.  وی توضیح داد: هم‌اکنون 9 کانون ریزگرد داخلی در استان وجود دارد که این کانون‌ها شامل 45هزار هکتار از اراضی دشت نظرآباد و اشتهارد است. وی با اشاره به اینکه اراضی اطراف تالاب صالحیه مستعد تبدیل به بیابان هستند، ادامه داد: متأسفانه در اطراف این تالاب شاهد چرای بیش از هزار شتر در تمام ایام سال هستیم که به تهدیدی برای افزایش بیابان در این منطقه تبدیل شده است.
    حکیمی اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از این شترها به ساربانان استان‌های مرکزی و قزوین تعلق دارند و به جای اینکه در محیط بسته نگهداری شوند، در اراضی به حال خود رها شده‌اند و نظارت چندانی بر وضعیت آنها صورت نمی‌گیرد. وی گفت: منابع طبیعی استان در حال اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در محدوده تالاب صالحیه است ولی چرای این شترها در این منطقه باعث می‌شود این طرح‌ها بی‌ثمر باشند. متأسفانه محدوده تالاب صالحیه جزو مناطق چهارگانه نیست و امکان ایجاد پاسگاه محیط‌زیست برای نظارت و حفاظت ویژه از این منطقه وجود ندارد. باید محدوده تالاب صالحیه به‌عنوان منطقه شکار ممنوع به ثبت برسد و تا پیش از آن محیط‌زیست امکان هزینه‌کرد در این محدوده را ندارد.
    حکیمی در ادامه با اشاره به طرح انتقال آب رودخانه کرج به تهران از طریق تونل توضیح داد: این طرح هنوز اجرایی نشده ولی اگر بنا به اجرای آن باشد حتما باید حقابه زیست‌محیطی رودخانه کرج برای حفظ حیات طبیعی آن رعایت شود.
    وی همچنین به طرح انتقال آب از زیاران طالقان به کرج اشاره کرد و گفت: طی سال‌های قبل این اقدام از طریق لوله‌های انتقال انجام می‌شد ولی در طرح جدیدی پیشنهاد انتقال آب از طریق تونل مطرح شده که این طرح تا‌کنون 4بار در کمیته ارزیابی مطرح و با مخالفت محیط‌زیست مواجه شده است. قطعا انتقال آب از طالقان به کرج از طریق حفر تونل اثرات مخرب زیست‌محیطی زیادی خواهد داشت و تا‌کنون محیط‌زیست با این اقدام مخالفت جدی کرده است.
    مدیرکل محیط‌زیست البرز در ادامه با اشاره به اینکه در بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان پیوست‌های زیست‌محیطی رعایت نمی‌شود، توضیح داد: ‌محیط‌زیست از تمامی پیمانکاران پروژه آزاد راه تهران- شمال در مراجع قضایی شکایت کرده و پرونده حقوقی آنها در جریان است. حکیمی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از شهرداری‌ها اقدام به سوزاندن زباله در مراکز دپوی موقت زباله می‌کنند که باعث شیوع آلودگی می‌شود. محیط‌زیست البرز به‌دنبال اقدامات حقوقی در مقابل سایر دستگاه‌ها نیست ولی وقتی سایر دستگاه‌ها به وظایف خود درخصوص محیط‌زیست عمل نکرده و توجهی به اخطارها ندارند چاره‌ای جز اعلام جرم باقی نمی‌ماند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار