مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن ملی در زمان مقرر تحویل می‌شود؟

عصر ساختمان-در شرایطی که هدف وزارت راه و شهرسازی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ عنوان شده، تکمیل این طرح در زمان مقرر بعید به نظر می‌رسد.

مسکن ملی در زمان مقرر تحویل می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایسنا، تقریبا یک سال قبل بود که طرح اقدام ملی تولید و عرضه 400 هزار واحد مسکونی کلید زده شد. البته آغاز رسمی این پروژه توسط رییس‌جمهور 5 شهریورماه امسال صورت گرفت. طبق برنامه، وزارت راه و شهرسازی، تکمیل واحدها را سال 1400 اعلام کرده اما احتمالا این پروژه زمان بیشتری طول می‌کشد.

    از حدود 400 هزار واحد قرار است 200 هزار واحد در شهرهای جدید، 138 هزار واحد توسط بنیاد مسکن و 100 هزار واحد در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد عرضه شود. اگر 100 هزار واحد بافت فرسوده که به شکل مجزا در حال اجراست را کنار بگذاریم باید تا کنون احداث 300 هزار واحد تعیین تکلیف می‌شد. اما بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی با گذشت حدود یک سال از آغاز اجرای طرح، تنها 240 هزار نفر ثبت نام شده‌اند؛ زیرا 42 درصد ثبت نام کنندگان معادل 100 هزار نفر فاقد شرایط لازم بودند و 58 درصد معادل 140 هزار نفر واجد شرایط بوده‌اند. یعنی باید پالایش مجددی صورت گیرد که زمان آن اواخر سال جاری عنوان شده است. کارشناسان معتقدند با این روند بعید است طرح طی دو سال به اتمام برسد. البته وزیر راه و شهرسازی همواره که هدف اصلی‌اش از اجرای پروژه اقدام ملی را خانه‌دار کردن اقشار متوسط و پایین جامعه و هم‌چنین ایجاد نهضت خانه‌سازی عنوان کرده است.

    از 200 هزار واحد طرح اقدام ملی که در شهرهای جدید تعریف شده تا کنون 70 هزار واحد آغاز شده است. در بنیاد  مسکن نیز 138 هزار واحد برنامه‌ریزی شده که تا کنون 13 هزار واحد آغاز و برای 47 هزار واحدی که زمین آن تامین شده برنامه در دست تهیه است. بنابراین شواهد و قرائن نشان می‌دهد که ظاهرا سرعت پروژه در حد انتظار نیست.

    تجربه مسکن مهر نیز نشان می‌دهد درخصوص زمان اتمام پروژه‌های شهرسازی نمی‌توان برآورد دقیقی داشت. زمانی که دولت‌های نهم و دهم طرح مسکن مهر را در سال 1386 کلید زد قرار بود 18 ماهه واحدها را به مردم تحویل دهند اما بعد از شش سال از مجموع 2 میلیون و 200 هزار واحد، تنها حدود 600 هزار واحد را تحویل دادند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا دولت بعدی نیز میراث‌دار طرح اقدام ملی خواهد شد یا خیر. البته مزیت طرح اقدام ملی نسبت به مسکن مهر این است که از زیرساخت‌های نسبتا بهتری نسبت به مسکن مهر برخوردار است و همین موضوع، زمان تکمیل پروژه را تسریع می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار