مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن در دی ماه چقدر گران شد؟

عصر ساختمان- گزارش‌های رسمی در حالیکه اکثر کارشناسان و مسئولان اتحادیه املاک هر گونه رشد قیمت مسکن در روزهای پایانی سال را رد می کنند حاکی از رشد ۳ درصدی قیمت مسکن در دی ماه است.

مسکن در دی ماه چقدر گران شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس، بانک مرکزی اخیرا گزارش منتشر کرده که بر اساس آن در دی ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 10.7 هزار واحد مسکونی رسید و قیمت مسکن نسبت به آذر ماه سال جاری کمتر از 3 درصد رشد نشان می دهد.

    اگر چه تعداد معاملات مسکن در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل 12.1 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 59 درصد افزایش نشان می‌دهد اما به گفته فعالان بازار مسکن این رشد 12 درصدی معاملات مسکن نمی تواند دلیلی بر رونق و حتی دلیلی بر افزایش قیمت مسکن باشد.

    مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک با اشاره به اینکه متأسفانه وقتی اقتصاددانان سیاسی هستند باید هم شاهد چنین آمارها و گزارش‌هایی باشیم گفت: مسکن کشش رشد قیمت را ندارد چرا که قدرت خرید متقاضیان به شدت کاهش یافته است.

    وی پیشتر گفته بود که هنوز یک آمار صحیح از بازار مسکن نداریم و وقتی آمارها غلط است تمام کارها و اقدامات نیز بر پایه غلط گذاشته می‌شود. 

    همچنین حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه املاک نیز با اشاره به اینکه حباب قیمتی در بازار مسکن شکسته شده و قیمت‌ها به کف بازار رسیده معتقد است که بازار مسکن ظرفیت کشش افزایش قیمت را ندارد و تا نیمه اول سال 99 هیچ تغییری در رشد قیمت‌ها نخواهیم داشت.

    مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به اینکه آنچه که از وضعیت بازار مسکن و وضعیت قدرت خرید متقاضیان پیداست مسکن فعلا کشش رشد قیمت ندارد تاکید کرد: قیمت ملک بیش از 120 درصد افزایش قیمت را در دو سال گذشته تجربه کرده است بنابراین وقتی میان عرضه مسکن و تقاضای مسکن تعادل وجود داشته باشد التهاب نیز در بازار به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.

    وی ادامه داد:به هر حال همه به خوبی می دانند که تولید مسکن کاهش دارد و این موضوع چرخه خرید و فروش را برهم زده و تقاضا از عرضه پیشی گرفته است پس اگر قدرت خرید متقاضیان تا حدودی ترمیم شود تقاضا برای خرید مسکن نیز بالا خواهد رفت.

    بر اساس گزارش اخیر دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در نه ماهه نخست سال جاری تعداد 50 هزار و 247 مبایعه نامه ثبت شده است که نسبت به سال گذشته که 100 هزار و 967 بوده، کاهش بیش از 50 درصدی داشته است. همچنین یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در نه ماه نخست سال جاری به طور متوسط 12 میلیون و 890 هزار تومان معامله شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هرمترمربع واحد مسکونی آپارتمانی 7 میلیون و 561 هزار تومان معامله می‌شد، افزایش بیش از 70 درصدی را تجربه کرده است.

    حال بانک مرکزی در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 138.1 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 40.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    در ماه مورد اشاره متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 13 میلیون و 810 هزار تومان بود که نسبت به آذر 98 و دی‌ماه سال گذشته به‌ترتیب 2.1 و 40.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار