مدیران خودروعصر اعتبار

وزیر راه:

طرحی برای ساخت خانه‌های کوچک مقیاس نداریم

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتفاقاتی که در حوزه اقتصاد رخ می‌دهد منابعی را به سمت بازار زمین و مسکن روان می‌کند و تلاطم به وجود آمده قدرت خرید را کاهش می‌دهد، گفت: هیچ طرحی برای ساخت خانه‌های کوچک مقیاس نداریم.

طرحی برای ساخت خانه‌های کوچک مقیاس نداریم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس آمار نسبت برابری نفوذ به واحد مسکونی یک نسبت برابر است، اظهار کرد: این در حالی است که اکنون شاهد افراد فاقد مسکن هستیم که با وجود خانه‌های موجود و عرضه شده در دوره‌های گوناگون استطاعت خرید این خانه‌ها را ندارند. بنابراین در این دوره، نکته مهم این بود که سیاست‌هایی اتخاذ و اقدام‌هایی را شروع کنیم که بتوانیم تولید مسکن را به یک جریان پایدار تبدیل کنیم تا جوانانی که ازدواج کرده اند و قشر متوسط و پایین‌تر جامعه که ما آن‌ها را حدود 400 هزار نفر برآورده کرده ایم، بتوانند در یک روند طبیعی قرار بگیرند.

    وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه سال هاست موضوع زمین و تأثیر آن در قیمت تمام شده مسکن لاینحل باقی مانده است، توضیح داد: طبق قانون ساماندهی زمین و مسکن چند شیوه صریح و واضح داریم که تکلیف ما را برای استفاده از زمین مشخص کرده است. بر این اساس برای قشر محروم جامعه که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند و نیز برای خیرین خانه ساز زمین رایگان است.

    اسلامی با اشاره به نوع دوم زمین گفت: نوع دیگر زمین‌ها که در قانون ساماندهی زمین و مسکن به آن اشاره شده است، زمین‌های 99 ساله است که در طرح مسکن مهر شاهد استفاده از این نوع زمین‌ها بودیم. اکنون نیز در طرح اقدام ملی مسکن نیز برای قشرهای آسیب پذیر و نیز دهک‌های سه و چهار از این فرمول استفاده می‌شود. در این خصوص موضوع مهم آزار دهنده ای وجود دارد که منابع مالی بدون نام و نشان یا پر حجم وارد بخش زمین و مسکن می‌شود و با بورس بازی زمین، قیمت زمین بالا می‌رود. زمین تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است و به همین دلیل اقدام‌ها در خصوص زمین‌های 99 ساله خودش را نشان نمی‌دهد. یعنی اشکال روانی آن از اشکالات ماهوی بیشتر است. در این دوره نیز از فرمول واگذاری زمین‌های 99 ساله استفاده می‌کنیم.

    وزیر راه با اشاره به نوع سوم زمین‌های تعیین شده در قانون ساماندهی زمین و مسکن، توضیح داد: نوع سوم این است که در قالب قراردادهای مشارکتی، زمین در اختیار سازندگان بخش خصوصی قرار می‌گیرد و بعد از ساخت آن را به بازار عرضه می‌کنند. دولت وظیفه دارد دهک‌های 5 تا 8 را نیز پوشش دهد.

    ارسال پیامک به واجدان طرح اقدام ملی مسکن از امروز
    اسلامی با بیان اینکه در اقدام ملی مسکن هر سه نوع زمین استفاده می‌شود، گفت: برای قشر محروم یک هدف گذاری 200 هزار واحدی داریم. علاوه بر این در این طرح فرمول واگذاری زمین‌های 99 ساله نیز در نظر گرفته شده است. از 223 هزار ثبت نام حدود 120 هزار نفر واجد شرایط بوده اند و از امروز در استان‌ها به ترتیب حروف الفبا پیامکی برای آن‌ها ارسال می‌شود و باید برای تشکیل پرونده مراجعه کنند و بعد از آن بسته به نوع شهری که در آن سکونت دارند، زمین در اختیارشان قرار می‌گیرد. بعد از آن وارد فاز دوم خواهیم شد تا هم سازندگانی که با ما قرارداد دارند و هم مردم که به شکل گروهی و فردی زمین دریافت می‌کنند بتوانند کار ساخت مسکن خود را شروع کنند. بنابراین جریان واگذاری زمین برای ما نه منع قانونی دارد و نه در اراده سستی وجود دارد و مصمم هستیم تا با یاری خدا و همراهی مردم این کار را دنبال کنیم.

    فروش عرصه‌های مسکن مهر جان تازه ای به منابع مالی این طرح داد
    وی با یادآوری اینکه که سال گذشته در قانون بودجه پیش بینی شد که بتوانیم عرصه‌های مسکن مهر را به متقاضیان بفروشیم، توضیح داد: این کار هم برای مردم خیر است و هم ارزش افزوده ایجاد می‌کند. از سوی دیگر ما می‌توانیم منابعی تحصیل کنیم که امور باقی مانده مسکن مهر را تکمیل کنیم. واقعیت این است مسکن مهر در زمین‌هایی احداث شده که برای ساخت امکانات زیربنایی و روبنایی آن ناچاریم حجم قابل ملاحظه‌ای هزینه کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر بخواهیم برای تأمین منابع مالی این امر بودجه دولتی در نظر بگیریم روند کار طولانی می‌شود و مردم دیرتر به خانه‌هایشان می رسند. برای همین منظور چند سرفصل مالی برای این پروژه تعریف کرده ایم که یکی از آن‌ها فروش عرصه‌های زمین به متقاضیان است. این موضوع جان تازه ای به منابع مالی مسکن مهر دمید و در بسیاری از شهرها مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

    اسلامی با بیان اینکه با فروش عرصه مسکن مهر موفق به انجام خدمات زیر بنایی در بسیاری از شهرها شده ایم تصریح کرد: این هفته 10 هزار واحد مسکن مهر در پردیس تحویل صاحبانشان می‌شود. حجم عظیمی از ساخت و ساز زیر بنایی در پردیس انجام شده و لازم است شرایط زندگی در آنجا شکل گیرد.

    جا مانده‌های طرح اقدام ملی مسکن در اسفند ثبت نام کنند
    وی اعلام کرد: چنانچه برخی در مرحله اول موفق به ثبت نام نشدند می‌توانند در مرحله بعد که احتمالاً اسفند ماه خواهد بود ثبت نام خود را انجام دهند. به گفته اسلامی طرح اقدام ملی در تهرانسر لغو نشده است و ساخت و ساز در این منطقه از تهران ادامه دارد.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: چنانچه فردی قبلاً مسکن داشته اما اکنون خانه نداشته باشد از این طرح محروم نمی‌شود اما چنانچه این فرد قبلاً از امتیازات دولتی استفاده کرده باشد دیگر امتیازات دولتی به او تعلق نمی‌گیرد و می‌تواند از پروژه‌های مسکن مشارکتی استفاده کند.وزیر راه ضمن رد این موضوع که چنانچه شخصی طی 4 سال اخیر صاحب مسکن بوده اما اکنون خانه ندارد نمی‌تواند از امتیازات طرح اقدام ملی مسکن استفاده کند، توضیح داد: این موضوع در قانون آورده شده است کسی که فرم جیم دارد واز امتیازهای دولتی برای زمین ومسکن برخوردار بوده است، دیگر نمی‌تواند از این امتیازها بهره ببرد.

     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو