مدیران خودروعصر اعتبار

ایستگاه‌های فعال خطوط جدید مترو را بشناسید

عصر ساختمان- نقشه خطوط متروی تهران همزمان با راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید دچار تغییراتی شده است.

ایستگاه‌های فعال خطوط جدید مترو را بشناسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصاد آنلاین، برای تهران ده خط مترو  و دو خط اکسپرس پیش‌بینی شده است. از این تعداد 4 خط درون تهران تقریبا به طور کامل فعال هستند و دو خط 7 و 6 با تعداد کم‌تری ایستگاه راه‌اندازی شده، شروع به کار کرده‌اند. نقشه مترو تهران و اطلاعات ایستگاه‌های فعال می‌تواند برای ساعاتی شهروندان تهرانی را از شر ترافیک‌های دیوانه کننده خیابان‌ها و بزرگراه‌ها رها کرده تا با صرف مدت زمان و هزینه کم‌تر آن‌ها را به مقصد برساند.

    خط 1 مترو شمال تهران را به جنوب متصل کرده و دارای 29ایستگاه است که تا کهریزک و شهر آفتاب نیز ادامه پیدا می‌کند.

    این خط با خط 3در ایستگاه متروی شهید بهشتی، با خط 6 در ایستگاه مترو شهدای هفت تیر، با خط 4 در ایستگاه مترو دروازه دولت، با خط 2 در ایستگاه متروی امام خمینی و با خط 7 در ایستگاه مترو میدان محمدیه تقاطع دارد.

    نام ایستگاه‌های خط 1 به شرح زیر است؛ ( تجریش، قیطریه، شهید صدر، قلهک، دکتر شریعتی، میرداماد، شهید حقانی، شهید همت، ایستگاه متروی مصلای امام خمینی، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهدای هفت تیر، طالقانی، دروازه دولت، سعدی، ایستگاه متروی امام خمینی، پانزده خرداد، خیام، میدان محمدیه، شوش، پایانه جنوب، شهید بخارایی، علی‌آباد، جوانمرد قصاب، شهرری، پالایشگاه، شاهد-باقرشهر، ایستگاه متروی حرم مطهر امام خمینی، کهریزک)

    خط 2 مترو شمال شرق تهران را به غرب با 22 ایستگاه متصل کرده و تا صادقیه ادامه پیدا می‌کند. 

    خط 2 با خط شش در ایستگاه امام حسین (ع) ، با خط چهار در ایستگاه دروازه شمیران ، با خط یک در ایستگاه امام خمینی ، با خط سه (در دست مطالعه) در ایستگاه دانشگاه امام علی ، با خط هفت در ایستگاه شهید نواب صفوی ، با خط چهار در ایستگاه شادمان تقاطع دارد. در ایستگاه میدان صادقیه شما می‌توانید با خط 5 تا کرج نیز بروید. 

    نام ایستگاه‌های خط 2 متروی تهران از غرب به شرق به شرح زیر هستند؛ ( صادقیه، طرشت، دانشگاه شریف، شادمان، شهید نواب صفوی، میدان حر، دانشگاه امام علی (ع)، حسن‌آباد، امام خمینی (ره)، ملت، بهارستان، دروازه شمیران، امام حسین، مدنی، سبلان، فدک، جانبازان، سرسبز، علم و صنعت، باقری، تهرانپارس، فرهنگسرا)

    خط 3 مترو شمال شرق تهران را  با 26 ایستگاه « 24ایستگاه فعال»به جنوب غرب تهران متصل می‌کند. 

    بنا بود طبق طرح جامع حمل و نقل ریلی این خط با حرکت در طول خیابان نیاوران و  عبور از جنوب پارک نیاوران به ابتدای خیابان شهید باهنر برسد، اما فروش محل ایستگاه نیاوران به مالک پاساژ اطلس مال، امتداد خط سه را به شمال تهران کور کرد. طبق گفته مدیران شهری است قرار است امتداد خط 3 به خیابان باهنر با یک روش فنی انجام شود. 

    این خط با خط 1 در ایستگاه مترو شهید بهشتی ، با خط 6 در ایستگاه متروی میدان ولیعصر، با خط 4 در ایستگاه مترو تئاتر شهر، با خط 2 (در دست مطالعه) در ایستگاه دانشگاه امام علی و با  خط 7 در ایستگاه مهدیه تقاطع دارد.

    نام ایستگاه‌های خط 3 مترو از جنوب غرب به شمال شرق به شرح زیر است؛ (آزادگان، نعمت‌آباد، عبدل‌آباد، متروی شهرک شریعتی، تگاه متروی زمزم، جوادیه، ،  متروی مهدیه،  منیریه، تئاتر شهر،  متروی میدان ولیعصر، متروی میدان جهاد، ایستگاه متروی میرزای شیرازی،  متروی شهید بهشتی، متروی سهروردی،  متروی شهید قدوسی، متروی شهید صیاد شیرازی، متروی خواجه عبدالله انصاری، متروی شهید زین‌الدین ،متروی هروی،  متروی حسین‌آباد، متروی نوبنیاد، متروی اقدسیه (در حال ساخت)، متروی شهید محلاتی، ایستگاه متروی قائم)

    خط 4 مترو شرق تهران را با 19ایستگاه به غرب تهران متصل کرده و تا بلوار فردوس و ایستگاه ارم سبز ادامه پیدا می‌کند.

    خط 4 با خط شش در میدان شهدا، با خط دو در ایستگاه دروازه شمیران ، با خط یک در ایستگاه دروازه دولت ، با خط سه در ایستگاه تئاتر شهر، با خط هفت در ایستگاه توحید و مجدداً در ایستگاه شادمان با خط دو تقاطع دار. بخش عمده‌ این خط از زیر خیابان انقلاب، خیابان آزادی و خیابان پیروزی عبور می‌کند.

    نام ایستگاه‌های خط 4 مترو از غرب به شرق به شرح زیر است؛ ( متروی ارم سبز،  متروی شهرک اکباتان، متروی بیمه، ایستگاه متروی میدان آزادی، ایستگاه متروی استاد معین، متروی دکتر حبیب‌الله، ایستگاه متروی شادمان،  متروی توحید، ایستگاه متروی میدان انقلاب اسلامی، ایستگاه متروی تئاتر شهر، ایستگاه متروی فردوسی، ایستگاه متروی دروازه دولت، ایستگاه متروی دروازه شمیران، ایستگاه متروی میدان شهدا، ایستگاه متروی ابن‌سینا، ایستگاه متروی پیروزی، ایستگاه متروی نبرد، ایستگاه متروی نیروهوایی، ایستگاه متروی شهید کلاهدوز)

    خط 5 مترو نیز غرب تهران ( صادقیه) را با 12 ایستگاه که هم اکنون  11 ایستگاه آن فعال است به گلشهر کرج می‌رساند. 

    این خط هم اکنون هیچ ایستگاه تقاطعی ندارد اما مانند شهرهای بزرگ دنیا باید با خطوط راه‌آهن برون شهری در آینده ایستگاه تقاطعی داشته باشد.

    نام ایستگاه‌های خط 5 مترو از شرق به غرب به شرح زیر است؛ (ایستگاه متروی صادقیه، ارم سبز، ورزشگاه آزادی، چیتگر، ایران خودرو، وردآورد، گرم دره، اتمسفر،  کرج، محمد شهر (ماهدشت)، مترو گلشهر)

    خط 6 مترو با 31 ایستگاه شمال غرب تهران را به جنوب شرق متصل می‌کند. تاکنون 4 ایستگاه خط 6 یعنی دولت‌آباد، شهدا، امام حسین و بعثت فعال شده است.

    این خط با خط هفت در ایستگاه متروی شهدای هفده شهریور ، با خط چهار در ایستگاه متروی میدان شهدا ، با خط دو در ایستگاه امام حسین ، با خط یک در ایستگاه متروی شهدای هفت تیر، با خط سه در ایستگاه متروی میدان ولیعصر و با خط هفت دوباره در ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس تقاطع خواهد داشت.

    نام‌های ایستگاه‌های شمال غرب به جنوب شرق خط 6 به شرح زیر است؛ (کوهسار، شهدای کن، شهران، شهر زیبا، آیت‌الله کاشانی، شهید ستاری، شهید اشرفی اصفهانی، بزرگراه یادگار امام، مرزداران، شهرک آزمایش، دانشگاه تربیت مدرس، کارگر؛ تقاطع فاطمی و کارگر، بوستان لاله، میدان ولیعصر، شهید نجات‌اللهی، شهدای هفت تیر، بهار شیراز، سرباز، امام حسین، میدان شهدا،  امیر کبیر، شهدای هفده شهریور، میدان خراسان، شهید رضایی، بعثت، کیان‌شهر، دولت‌آباد، چشمه علی، ابن بابویه، میدان حضرت عبدالعظیم، حرم حضرت عبدالعظیم»

    خط 7 مترو نیز با 22 ایستگاه جنوب شرق تهران را به جنوب غرب رسانده و از آنجا به شمال غرب حرکت م‌کند. درحال حاضر 10 ایستگاه این خط  یعنی میدان صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، شهید نواب صفوی، رودکی، کمیل، بریانک، هلال احمر، مهدیه، میدان محمدیه و  بسیج فعال هستند.

    این خط در ایستگاه 17 شهریور با خط 6 (در حال ساخت) ، با خط 1 در ایستگاه متروی میدان محمدیه، با خط 3 در ایستگاه مهدیه ، با خط 2 در ایستگاه متروی شهید نواب صفوی ، با خط 4 در ایستگاه متروی توحید و با خط 6 در ایستگاه متروی دانشگاه تربیت مدرس (در حال ساخت) تقاطع خواهد داشت.

    نام‌های ایستگاه‌های شمال غرب به جنوب شرق خط 7متروی تهران به شرح زیر است؛ «  ورزشگاه تختی،   بسیج،  آهنگ،  بزرگراه شهید محلاتی،  شهدای هفده شهریور،  میدان قیام،  مولوی،  میدان محمدیه،  مهدیه،  هلال احمر،  بریانک،  کمیل،  رودکی، شهید نواب صفوی،  توحید،  باقرخان،  دانشگاه تربیت مدرس، بوستان گفت‌وگو،  برج میلاد تهران،  میدان صنعت، شهید دادمان،  میدان کتاب»

    4خطی که هنوز احداث نشده‌اند چه ویژگی‌هایی دارند؟/ ظاهر جدید نقشه خطوط متروی تهران در آینده
    خط 8 مترو به طول 37 کیلومتر و با 35 ایستگاه، به‌صورت C شکل، یک رینگ میانی تشکیل می‌دهد که از بزرگراه رسالت، محدوده جانبازان آغاز می‌شود، به سمت غرب تا تقاطع یادگار امام- شیخ فضل‌الله می‌رسد، سپس با عبور از بزرگراه یادگار امام تا انتهای بزرگراه آیت‌الله سعیدی به سمت جنوب پیش می‌رود و نهایتا به سمت شرق تا بزرگراه بسیج امتداد می‌یابد. این خط با هشت خط فعلی و آتی مترو و همچنین خطوط راه‌آهن تبادل سفر خواهد داشت.

    خط 9 مترو به طول 46 کیلومتر و با 39 ایستگاه پیش‌بینی‌ شده است و به‌نوعی مکمل خط 8 محسوب می‌شود؛ این خط از محدوده چیتگر در شمال غرب تهران آغاز می‌شود، ابتدا به سمت شمال و سپس در مسیری طولانی به سمت شرق حرکت می‌کند و سپس در محدوده بزرگراه امام علی(ع) به سمت جنوب حرکت می‌کند و در محله دولت‌آباد در جنوب شرق تهران پایان می‌یابد. خط 9 پیشنهادی، تمام خطوط شمالی- جنوبی فعلی مترو را قطع می‌کند و با آن‌ها ایستگاه تبادلی خواهد داشت.

    خط10 مترو به طول 41 کیلومتر با 34 ایستگاه،  این خط شمالی‌ترین خط پیشنهادی برای متروی تهران است که از ایستگاه وردآورد در میانه خط 5 مترو شروع می‌شود، از محدوده‌های شمالی بزرگراه نیایش و صدر به سمت شرق امتداد می‌یابد و ایستگاه انتهایی آن قنات کوثر خواهد بود. این خط نیز با تمام خطوط شمالی- جنوبی متروی تهران تبادل سفر دارد .

    خط 11 مترو نیز به طول 26کیلومتر و با 17 ایستگاه، از ایستگاه مترو چیتگر آغاز می‌شود و مناطق 18، 19، 20 و 21 را به شبکه حمل ‌و نقل ریلی درون‌شهری متصل می‌کند. این خط که محدوده‌های جنوبی و جنوب غرب شهر تهران را پوشش می‌دهد، با نگاه TOD طراحی‌شده و با چند خط فعلی و آتی مترو تقاطع و تبادل سفر خواهد داشت و محله‌های تهرانسر، خلیج و یافت‌آباد را به شبکه متروی تهران متصل می‌کند.

    مناطقی که بهره کمی از مترو برده‌اند
    با توجه به شرایط موجود مسیرهای کم بهره از مترو « خط مستقیم» شمال تهران به سمت غرب، جنوب به سمت شرق و جنوب به سمت غرب است. همچنین پهنه جنوب غرب پایتخت نیز از نظر دسترسی به مترو بسیار فقیر است.

    هرچند جمعیت شرق تهران در حال حاضر به نسبت غرب تهران بیشتر است اما میزان بارگذاری‌هایی که درمحدوده غرب به ویژه در منطقه 22 انجام شده، خبر از جمعیت‌پذیری بالای این محدوده در سالهای آتی و ضرورت توسعه خطوط مترو می‌دهد.

    ظرفیت فعلی خطوط مترو چقدر است؟
    درحال حاضر به دلیل کمبود واگن از 40 درصد ظرفیت خطوط احداث شده « برابر با دو میلیون نفر»  استفاده می‌شود، این درحالی است که با افزایش تعداد واگن از  1450 تا 3 هزار واگن، می‌توان 7 میلیون مسافر را با خطوط فعلی جابه جا کرد.

    همچنین با احداث تمام 11 خط مترو و افزایش تعداد واگن‌ها به 4500، ظرفیت جابه‌جایی مسافر روزانه به 10 میلیون نفر می‌رسد.

    قطارهای هر خط چند دقیقه یکبار وارد ایستگاه می‌شوند؟
    هم‌اکنون خط یک با سر فاصله 3/5 دقیقه سریع‌ترین خط متروی تهران است و بعد از آن سرفاصله برخی خطوط تا 20 دقیقه هم می‌رسد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار