مدیران خودروعصر اعتبار

لایحه بودجه ۹۹؛ تبلور نگاه متفاوت یک شهردار به مسائل پایتخت

عصر ساختمان- بودجه ۳۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی پایتخت در سال ۱۳۹۹ هفته جاری از سوی «پیروز حناچی» شهردار تهران تقدیم شورای اسلامی شهر شد تا پس از بحث و بررسی در کمیسیون‌های شورا، اول اسفندماه در صحن علنی آن تصویب شود؛ لایحه ای که بسیاری از کارشناسان و اعضای شورای شهر، آن را متفاوت با گذشته می خوانند.

لایحه بودجه ۹۹؛ تبلور نگاه متفاوت یک شهردار به مسائل پایتخت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایرنا، این بودجه قرار است برای مدت یکسال تکلیف هزینه ها و درآمدهای کلانشهر تهران را تعیین کند و بیش از هر چیزی، جهت گیری مدیران شهری را در اولویت بندی مسائل و برنامه های آنها برای رفع مشکلات پایتخت نشان می دهد.

    از نظر حناچی شهردار تهران، هدف اصلی لایحه بودجه سال آینده شهرداری، توجه به محله محوری است چراکه او همانند بسیاری از کارشناسان امور شهری اعتقاد دارد شهروندان وقتی صبح از خانه خود خارج می شوند، بیش از بزرگراه ها و پل های ارتباطی شهر تهران، وضعیت کوچه و محله ای که در آن زندگی می کنند، برایشان مهم است.

    حناچی روز یکشنبه گذشته هنگام تقدیم لایحه بودجه پایتخت به شورای شهر، بر اختصاص 2 هزار میلیارد تومان بودجه به پروژه های محلات تهران در سال آینده تاکید کرد و گفت که بخش عمده لایحه بودجه در مقیاس محلی تعریف شده و این موضوع، مهم ترین خصیصه بودجه 99 است.

    وی همچنین از افزایش حدود 25 درصدی بودجه سال آینده شهر تهران خبر داد و یادآور شد که  47 درصد این بودجه مربوط به حوزه عمرانی، 25 درصد بودجه هزینه ای و 18 درصد نیز تملک مالی است.

    او سهم درآمدهای پایدار شهرداری در سال آینده را  37 درصد عنوان کرد و گفت که سر جمع همه درآمدها 40 درصد افزایش یافته است.

    شهردار تهران تاکید کرد: برای بازپرداخت دیون و بدهی های شهرداری مبلغ چهار هزار و 472 میلیارد تومان و ‌برای پیاده سازی برنامه های اولویت محور و تحقق پذیر شورای شهر با احتساب 109 پروژه ‌ بیش از 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

    وی همچنین از توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت با اختصاص بیش از 5 هزار میلیارد تومان بودجه خبر داد و گفت که توسعه خطوط 6 و 7 مترو، خرید اتوبوس، ایجاد خیابان کامل، آسفالت معابر بزرگراهی و غیر بزرگراهی و اجرای تی او دی(توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی) در این بودجه مورد توجه است.

    از جمله نکات مهمی که حناچی در سخنانش به آن اشاره کرد، اجرای پروژه بازآفرینی محلات شهری، ‌احداث پنج میدانگاه شهری در محله های امیر کبیر، یافت آباد، بریانک و برج طغرل بود.

    او همچنین بر احداث بوستان های جدید مانند ایجاد بوستان پادگان 06، بوستان چهار باغ، بوستان ولایت، بوستان گل‌ها و هرندی، تملک باغات محلی و ایجاد بوستان در محلاتی که فاقد بوستان هستند، تاکید کرد.

     

    لایحه ای متفاوت با گذشته

    «محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، لایحه بودجه سال 1399 شهر تهران را دارای «ویژگیها و نکاتی خوب» دانست و اظهارداشت: شش سال است که در شورا هستم و این نخستین بار است که در زمان ارائه لایحه بودجه، حالم خوب است.

    وی افزود: این حال خوب به این دلیل است که رویکرد حاکم بر ارائه لایحه بودجه با توجه به نیازهای واقعی شهر بوده و حوزه هایی که همواره در بودجه ریزی های سال گذشته مغفول مانده بود، امسال مورد توجه قرار گرفته است.

    این عضو شورای تهران تصریح کرد: بر خلاف دوره های گذشته، این بار در تدوین لایحه بودجه شهر تهران از رویکرد سیاسی کاری و مبتنی بر پرداختن به حوزه های سخت افزاری که جلوه داشته باشد، پرهیز شده است.

    وی با بیان اینکه شهرداران گذشته تهران رویکردشان این بود که با نمایش  بودجه های سخت افزاری از جنس عمرانی، جایگاه های سیاسی بالاتری را تصاحب کنند،  تصریح کرد: بودجه امسال از این موضوع به دور بود.

    سالاری گفت: امسال برای نخستین بار در بودجه به حوزه شهرسازی و معماری، حوزه بافت فرسوده،  بازآفرینی شهری،  توسعه عرصه های عمومی شهر، احداث پلازاها، توسعه بوستان ها و تملک باغات در مناطق دارای بافت فرسوده و تراکم جمعیتی قابل توجه و درون محلات، توجه ویژه شده است.

    وی تاکید کرد: امروز نگاه یک شهردار از حوزه شهرسازی و معماری در بودجه متبلور شده است.

    این  عضو شورای تهران ابراز امیدواری کرد که ضمائم بودجه نیز همانطور باشد که شهردار تهران در صحن شورای شهر از آن سخن گفت.

    سالاری این را هم گفت که خوشبختانه، ‌پس از مدتها لایحه بودجه شهر تهران، اولویت محور است و 10 هزار و 300 میلیارد تومان  اعتبار با تمرکز بر درون محلات، و پروژه های محلی اختصاص یافته است.

    جنبش رضایتمندی در محلات پایتخت

    سالاری با تاکید بر اینکه این بودجه به محلات توجه ویژه ای دارد و می تواند جنبش رضایت مندی را در بین مردم ایجاد کند، گفت: برای نخستین بار است که شهرداری و شورای شهر تهران سند توسعه محلات را نوشته‌اند و 180 محله غیر برخوردار و نیمه برخوردار شهر را در این سند دیده اند.

    وی افزود: در بودجه سال 99  اعتبار  2 هزار میلیارد تومانی برای پروژه های محلات غیر برخوردار و کم برخوردار در نظر گرفته شده و این گام بزرگی در تهران است.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد:‌ با توجه به اینکه هزینه پروژه های محلی کم است، عدد 2 هزار میلیارد تومان، عدد بزرگی است و می‌تواند جنبش رضایتمندی در شهر ایجاد کند.

     

    رقم بودجه واقع بینانه است

    «ناهید خداکرمی» عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران هم معتقد است که تحقق پذیری رقم بودجه به دلیل بدهکاری که از قبل شهرداری تهران داشته و شرایط اقتصادی کنونی کشور، سخت است اما واقع بینانه و قابل تحقق است.

    وی افزود: در این لایحه بودجه، تلاش شده است عدالت و برابری در شهر حاکم شود.

    اجرای یکهزار پروژه در محلات پایتخت

    «علی اعطا» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره بودجه امسال شهرداری تهران گفت که بودجه سال آینده، در بخش درآمد با افزایش روبرو است و این افزایش به سمت درآمدهای پایدار می رود.

    به گفته وی، در بودجه سال آتی، میزان درآمدهای پایدار شهرداری از 32 به 37 درصد و بودجه عمرانی شهرداری نیز 43 درصد افزایش دارد و این در حالی است که هزینه ها هم در این بخش 24 درصد افزایش نشان می دهد.

    به عقیده اعطا، بودجه سال آینده شهرداری تهران بیشتر به پروژه‌های اولویت‌دار ، ناتمام و بلاتکلیف اختصاص یافته است.

    وی گفت: بر اساس توافق بین شورای شهر و معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران، طرح «هزار پروژه، هزار محله» در سال آینده در پایتخت اجرا می شود.

    سخنگوی شورای تهران یادآور شد: عدد هزار، عددی نمادین است و به این معناست که در تمام محله ها بر اساس اعلام نیازی که از سوی اهالی و شورایاران انجام شده است، پروژه ها اجرا می شود.

    وی با اشاره به نیازهای محلات شهر تهران تاکید کرد: محلاتی که از نظر روشنایی، ‌کمبود فضای سبز یا از نظر سیما و منظر شهری نیازهایی داشته باشند در لایحه سال آینده مورد توجه قرار گرفته اند و تلاش می‌کنیم نیازهای مردم و  شورایاری ها در قالب طرح‌های محله ای دیده شود.

    بودجه در مسیر تصویب

    این روزها لایحه بودجه شهرداری تهران در کمیسیون های تخصصی شورای شهر در حال بررسی کارشناسی است.  پس از آن، جمع بندی نظرات کمیسیون ها به کمیسیون برنامه و  بودجه ارسال می شود و  در نهایت، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در شورا که از اعضای کمیسیونهای مختلف تشکیل شده است، جزییات آن را بررسی و تصویب می کند.

    ابتدای اسفند ماه جاری، ‌بودجه چکش کاری شده برای تصویب به صحن شورای تهران ارائه می شود تا پس از تصویب، به فرمانداری و شهرداری تهران برای اجرا ابلاغ شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو