مدیران خودروعصر اعتبار

حمایت دانشگاه‌ها از نجات بافت تاریخی مشهد

عصر ساختمان:روسای چهار دانشکده معماری و شهرسازی از «مصوبه شورای عالی معماری برای نجات بافت تاریخی مشهد» حمایت کردند و گفتند این مصوبه می‌خواهد از دخالت بی‌جا در بافت‌های تاریخی و اجازه ساخت در باغات و حرایم شهری جلوگیری کند.

حمایت دانشگاه‌ها از نجات بافت تاریخی مشهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، بافت قدیمی و تاریخی مشهد مقدس در اطراف حرم مطهر رضوی که شهرداری و شورای شهر آن را «فرسوده» می‌نامند، در طول سال‌های گذشته با خطر تخریب مواجه بود، خطری که با تصویب یک طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری قدری از بروز آن کاسته شد.

    اما بار دیگر با اعتراض‌های چند روزه‌ی شورای شهر و شهرداری مشهد، تمایل دارند تا از این طرح به عنوان «طرح بازنگری بافت فرسوده اطراف حرم» یاد کنند و نسبت به تصویبش توسط شورای عالی شهرسازی و معماری معترض‌اند، طرحی که در صورت‌جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در 18 اردیبهشت با عنوان «برنامه راهبردی بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی (ع)» به ثبت رسید.

    پس از این، سید محمد بهشتی، یکی از روسای سابق سازمان میراث فرهنگی، به عنوان یکی از اعضای پژوهشکده بافت تاریخی «ثامن» اعتراض‌هایی را نسبت به تخریب‌های بافت تاریخی مشهد و تک لکه کردن این بافت تاریخی توسط مسئولان شهری مشهد مطرح کرد، اما این مسئولان حتی نسبت به  اعتراض بهشتی نیز ساکت ننشستند و محسن انتظاری هروی، رییس شورای اسلامی شهر مشهد در نشستی خبری با حضور خبرنگاران مشهدی، با بیان اینکه با رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی برخورد قانونی می‌شود، گفت: پیگیری قانونی ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری در دستور کار مدیریت شهری مشهد قرار گرفته است.

    حال با بروز این اتفاقات، روسای دانشکده‌های معماری و شهرسازی دانشگاه‌های شهیدبهشتی، علم و صنعت ایران، هنر، رئیس دانشکده شهرسازی و رئیس دانشکده معماری دانشگاه تهران در نامه‌ای دفاع و موافقت علمی و فنی خود را از مصوبه‌های شورای عالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به عنوان اسناد بالادستی شهرداری‌ها اعلام کردند.

    در نامه روسای دانشکده‌های معماری و شهرسازی دانشگاه‌های شهید بهشتی، علم و صنعت ایران، هنر و تهران به عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی - آمده است: «نزدیک به سه سال است ذهن مدیران حوزه معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و سایر دلسوزان، مشغول پاسخ به این پرسش است؛ آیا به هر قیمتی می‌توان درآمد شهرداری‌ها را افزایش داد؟

    این عزیزان قصد دارند بگویند افزایش درآمد نباید به قیمت از بین بردن سلامت زندگی، تجاوز به حق و حقوق دیگران، برهم زدن و دخالت بی‌جا در بافت‌های تاریخی و اجازه ساخت در باغات و حرایم شهری باشد. در اقدامی شایسته و بخردانه، شورای عالی شهرسازی و معماری، این مساله را در دستور جدی کار خود قرار داده و آن را پیگیری می‌کند.

    اعضای هیات علمی و مسئولین دانشکده‌های باقدمت معماری و شهرسازی کشور خود را موظف می‌دانند از طرح این پرسش علنی و اقدامات لازم توسط معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و همکاران ایشان برای جلوگیری از موارد یاد شده حمایت قاطع داشته باشند.»

    این نامه به امضای اکبر حاجی ابراهیم زرگر، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی، احمد اخلاصی، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، علیرضا مستغنی، رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر، اسفندیار زبردست، رئیس دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران و شاهین حیدری، رئیس دانشکده معماری دانشگاه تهران رسیده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار