مدیران خودروعصر اعتبار

ماجرای جمع‌آوری سردیس‌ شهدا از بوستان جوانمردان چیست؟

عصر ساختمان- در پی انتشار فیلمی مبنی بر جمع آوری سردیس شهدای بوستان جوانمردان، مدیریت شهری واکنش نشان داد.

ماجرای جمع‌آوری سردیس‌ شهدا از بوستان جوانمردان چیست؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از این داشت شهرداری تهران به جمع آوری سردیس‌های شهدا در بوستان جوانمردان اقدام کرده است و دیگر خبری از گذر شهدا در این بوستان نیست.

    انتشار این فیلم در حالی رخ داد که هنوز مدیریت شهری و شورای شهر پنجم خاطره حذف نام شهدا از معابر پایتخت را فراموش نکردند و تا آخرین روز‌های فعالیت خود نیز نسبت به طرح شهیدزدایی از معابر پایتخت به تلخی یاد کنند.

    اما این بار برخلاف دفعات گذشته خیلی زود مدیریت شهری نسبت به حذف سردیس‌های شهدای بوستان جوانمردان از خود واکنش نشان داد، اگرچه این واکنش نیز جای تأمل بسیار داشت.

    در ابتدای امر مدیران شهری منکر هرگونه جابجایی سردیس‌های شهدا از بوستان جوانمردان شدند و این موضوع را یک نوع جریان سازی دانستند و در ادامه با ارسال تصاویری از سردیس‌های مشاهیر به گونه‌ای تلاش کردند القاء کنند که فیلم منتشره واقعیت ندارد و حذف سردیس شهدای بوستان جوانمردان یک جریان سازی بر علیه شهرداری و شورای شهر پنجم است.

    اما در ادامه با پیگیری موضوع از شهرداری منطقه 5 تهران، واقعیت برخلاف آنچه که در ابتدا برخی از مدیران شهری اعلام کردند مشخص شد و شهرداری این منطقه جمع آوری سردیس‌های شهدای بوستان جوانمردان را تأیید و اعلام کرد: سردیس‌های شهدا با هدف ترمیم و مرمت تحویل سازمان زیباسازی شهرداری تهران شده و این موضوع نیز با نصب بنر‌هایی در بوستان جوانمردان به اطلاع شهروندان رسیده است.

    رضا علی زمانی معاون خدمات شهری منطقه 5 شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح جزئیات مرمت و بازسازی سردیس‌های شهدا و مشاهیر بوستان جوانمردان گفت: سردیس‌های شهدا و مشاهیر در قالب نماد‌های شهری قرار دارند که پیشینه و افتخارات شهر را بازگو می‌کنند، از این روی حفظ و نگهداری آن‌ها از اهمیتی دو چندان برخوردار است.

    معاون خدمات شهری منطقه 5 شهرداری تهران افزود: سرکشی از سلامت سردیس‌ها در دستور کار اداره زیباسازی شهرداری منطقه قرار دارد و به صورت دوره‌ای این امر با حضور کارشناسان انجام می‌شود.

    علی زمانی با تأکید بر ضرورت مرمت سردیس‌های بوستان جوانمردان گفت: چندین سال از نصب سردیس‌های بوستان جوانمردان می‌گذرد و با توجه به بارش‌ها و تابش نور خورشید این سردیس‌ها در معرض فرسایش قرار گرفتند، به همین دلیل موضوع به سازمان زیباسازی شهرداری تهران اطلاع داده و مقرر شد تا این سردیس‌ها تحت نظارت این سازمان جمع آوری و جهت مرمت به این سازمان منتقل شوند.

    او ادامه داد: بر همین اساس 25 سردیس شهدای والا مقام و مشاهیر کشور در بوستان جوانمردان پس از اطلاع رسانی عمومی جمع آوری شد و هم اکنون در سازمان زیباسازی سردیس‌های شهدا به وسیله هنرمندان و سازندگان در حال مرمت هستند.

    معاون خدمات شهری منطقه 5 شهرداری تهران با اشاره به اینکه قرار بود تمامی سردیس‌ها تا اواخر بهمن ماه در محل خود نصب شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه ساخت و مرمت سردیس‌ها کاری هنری و زمان بر است و میزان فرسودگی سردیس‌ها در زمان اصلاح آن نقش دارد، بر اساس اعلام سازمان زیباسازی این سردیس‌ها پیش از اتمام سال جاری و همزمان با اجرای برنامه استقبال از بهار در محل خود نصب می‌شوند.

    در ادامه سازمان زیباسازی شهرداری تهران جزئیات تازه‌ای از کار مرمت و بازسازی سردیس شهدای بوستان جوانمردان مطرح کرد.

    فرزاد طالبی معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در آخرین جزئیات مرمت و بازسازی سرویس‌های شهدای بوستان جوانمردان گفت: تعداد زیادی از سردیس‌ها و المان‌های شهری جهت مرمت و بازسازی تحویل سازمان زیباسازی شهرداری تهران شده و همین امر موجب طولانی شدن زمان مرمت آن‌ها شده است.

    معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران افزود: با توجه به حساسیت ترمیم و مرمت سردیس‌های شهدا باید دانست که در این مسیر به گونه‌ای عمل می‌شود که سردیس‌ها شباهت خود را به شهید از دست ندهند.

    طالبی ادامه داد: بسیاری از سردیس‌ها برای مرمت و بازسازی به هنرمندان سازنده آن‌ها تحویل داده می‌شود تا آن‌ها کار مرمت سردیس‌ها را به پایان برسانند، اما اگر میزان آسیب دیدگی‌ها به حدی باشد که ترمیم امکانپذیر نباشد، چاره‌ای نیست جز آن که بخواهیم مجدد سردیس مورد نظر را بسازیم که این خود امری زمان‌بر است.

    او تاکید کرد: تمام سردیس‌ها و المان‌های شهری تا انتهای اسفند ماه آماده و پیش از شروع سال جدید در محل خود نصب و جایگذاری می‌شوند.

    حالا باید منتظر ماند و دید آیا مدیران شهری با نصب و جایگذاری به‌ موقع سردیس شهدای بوستان جوانمردان به گمانه زنی‌ها درباره ادامه مسیر شهیدزدایی از پایتخت به شکل تازه پایان می‌دهد یا خیر؟

    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار