مدیران خودروعصر اعتبار

فرهاد بیضایی:

تسهیلات ودیعه مسکن باعث افزایش قیمت اجاره می‌شود

عصر ساختمان- هر چند بانک مرکزی در گزارش خود از وضعیت بازار مسکن تهران در ماه گذشته (دی ماه ۹۸) از افزایش حدوداً ۵ درصدی اجاره بها نسبت به ماه قبل از آن (آذر ۹۸) خبر داده است، اما فعالان بازار مسکن معتقدند این افزایش بیشتر از ۵ درصد و گاه تا ۲۰ درصد بوده است.

تسهیلات ودیعه مسکن باعث افزایش قیمت اجاره می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از پارسینه، در شرایطی که مستاجران برای تامین ودیعه و اجاره خود با مشکل مواجه هستند اوایل تابستان جاری وزرات اقتصاد برای کمک به حل این مشکل تصمیم به اعطای تسهیلات ودیعه مسکن با سود 18 درصد که موجران آن را 30 درصد محاسبه می‌کنند، گرفت. فرهاد بیضایی کارشناس ارشد مسکن معتقد است این امر منجر به افزایش قیمت اجاره خواهد شد.

    فرهاد بیضایی در این خصوص گفت: تسهیلات ودیعه مسکن از چند منظر قابل نقد و بررسی است. نکته اول این است که باید مشخص شود آیا طرح‌هایی که از سوی دستگاه‌هایی خارج از وزارت مسکن پیشنهاد می‌شود، هماهنگ با دستگاه‌های متولی مسکن هست یا خیر. نکته دیگر این است که منابع طرح از کدام محل قرار است تامین شود و مجری طرح که احتمالا بار مالی برای دولت خواهد داشت، چه نهاد و سازمانی است.
    بیضایی افزود: موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که طرح مورد نظر با چه هدف گذاری انجام می‌شود و چه ذهنیت و فلسفه ذهنی پشت آن قرار دارد. باید دید آیا دولت وضعیت فعلی حوزه مسکن و ساز وکار‌های موجود در بازار استیجار را مطلوب می‌داند یا به دنبال دخالت در این بازار است.
    او با بیان این که ارایه تسهیلات ودیعه مسکن باعث افزایش سطح توقع موجران خواهد شد، تصریح کرد: سیاست کمک ودیعه علاوه بر این که بار مالی برای مستاجران به همراه دارد، باعث افزایش قیمت‌ها در این بازار می‌شود و هدف سیاستگذار محقق نخواهد شد. همچنین این طرح فشار منابع مالی برای دولت را در پی دارد.
    بنابراین بهتر است دولت برای ارایه راهکار‌ها نگاه عملیاتی‌تر داشته و راهکار‌های موجود را روی میز گذاشته و بررسی کند و در نهایت بر مبنای آن تصمیم گیری انجام شود.
    بیضایی با بیان این که اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند یک راهکار مناسب برای افزایش عرضه باشد، توضیح داد: چنانچه قانون مالیات بر خانه‌های خالی عملیاتی شود، میزان عرضه افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر فشار بر دوش محتکرین مسکن گذاشته شده و درآمد مالی برای دولت ایجاد می‌کنیم. همچنین بار مالی از دوش مستاجران برداشته می‌شود.
    او با بیان این که اکنون انباشت زیادی از خانه‌های خالی داریم، اظهار کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی در نهایت باعث کاهش قیمت اجاره بها می‌شود و هدف گذاری دولت مبنی بر توانمندتر کردن مستاجران نیز محقق می‌شود.
    این کارشناس مسکن با اشاره به این که اجرای سیاست کمک ودیعه به معنای تحریک تقاضاست، گفت: یعنی اجرای این طرح عرضه‌ای در بازار به دنبال ندارد، اما می‌تواند تقاضا را افزایش دهد. در واقع ارایه تسهیلات کمک اجاره‌ای در نهایت اثرات تورمی در بازار را به دنبال دارد.
    او افزود: تسهیلات ودیعه مسکن در مقایسه با اخذ مالیات بر خانه‌های خالی تاثیر بسیار اندکی بر بازار مسکن خواهد داشت.
    هفته گذشته کمیسیون تلفیق مجلس مصوب کرد تا اخذ مالیات از خانه‌های خالی توسط شهرداری‌ها دنبال شود. بیضایی در پاسخ به این که اجرای این قانون توسط شهرداری‌ها تا چه اندازه قابلیت اجرایی دارد، پاسخ داد: در قانون مصوب مجلس این کار بر عهده وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی گذاشته شده است این که بخواهیم با مصوبه‌ای شهرداری‌ها را در این کار دخیل کنیم، با قانون اصلی و حتی قانون خود شهرداری‌ها تناقض دارد.
    او در این باره تصریح کرد: قانون برنامه و بودجه یک قانون یک ساله است و ممکن است سال آینده شهرداری‌ها ازاین کار معاف شوند. بنابراین اگر قرار است این کار توسط شهرداری‌ها انجام شود باید قانون اصلی را نیز تغیر داد تا در ادامه مشکلی به وجود نیاید.
    او با اشاره به این که در این صورت بخشی از درآمد‌ها باید متعلق به شهرداری و بخشی نیز به خزانه دولت واریز شود، اظهار کرد: تصورم بر این است به دلیل این که شهرداری‌ها تجربه اخذ مالیات دوره‌ای به این شکل را ندارند، در یک سال اول در این امر موفق نخواهند شد و شروع کار نیازمند ورود سازمان مالیاتی است و باید از ظرفیت این سازمان حتما استفاده شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار