مدیران خودروعصر اعتبار

تنها ۳ درصد املاک تهران مشمول مالیات خانه‌های لوکس می‌شوند

عصر ساختمان- کارشناس اقتصادی با اشاره به برخی ایرادات مالیات بر خانه‌های لوکس گفت: دامنه شمول این مالیات کم بوده و تنها ۳ تا ۴ درصد کل املاک تهران شامل آن می‌شوند.

تنها ۳ درصد املاک تهران مشمول مالیات خانه‌های لوکس می‌شوند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از مهر، نرگس رزبان، کارشناس برنامه‌ریزی مالیات‌های بخش مسکن با بیان اینکه این پایه مالیاتی در خصوص املاک لوکس و گران قیمت در دنیا تجربه شده و پایه مالیاتی مناسبی است گفت: از آنجایی که در ایران مالیات بر درآمد به صورت کامل و شفاف وجود ندارد، ایجاد این پایه مالیاتی می‌تواند ضعف‌های موجود در بخش مالیات بر مجموع درآمد اشخاص را پوشش دهد.

    وی با بیان اینکه برخی ایرادات به این پایه مالیاتی وارد است، افزود: از جمله ایرادات این است که دامنه شمول این مالیات کم بوده و تنها 3 تا 4 درصد کل املاک تهران شامل مالیات بر خانه‌های گران قیمت (مالیات بر خانه‌های بالای 10 میلیارد تومان) می‌شوند.

    رزبان ادامه داد: از دیگر ایرادات آن این است که بر پایه سامانه شناسایی سامانه املاک است (سامان ملی املاک و اسکان) که قرار است وزارت راه و شهرسازی آن را تکمیل و راه اندازی کرده و به سازمان امور مالیاتی برای شناسایی خانه‌های خالی و اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی اختصاص دهد، بنا شده است در حالی که وزارت راه و شهرسازی چنین سامانه‌ای ندارد.

    به گفته این کارشناس اقتصادی، نحوه قیمت گذاری املاک مشمول این پایه مالیاتی نیز مشخص نیست که چه نوع املاکی شامل آن شده و چگونه قرار است این املاک قیمت گذاری شوند. ضمن اینکه دوره زمانی اجرای آن در صورت تصویب در مجلس، یک ساله است که با توجه به طولانی بودن زمان تهیه آئین نامه آن، ممکن است به اجرا در سال آینده نرسد.

    کارشناس اقتصاد مسکن تصریح کرد: مهمترین حُسن این پایه مالیاتی این است که در زمینه عدالت اجتماعی می‌تواند اتفاق مناسبی باشد؛ به خصوص که این احتمال وجود دارد که در لایحه جامع و کاملی که برای اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم توسط سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد تهیه و به دولت ارائه شده، این پایه مالیاتی نیز درج شده باشد و در کنار مالیات مجموع درآمد، به شفاف و کارآمدسازی مالیات‌ها کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار