مدیران خودروعصر اعتبار

در روزهای کم فروغ معاملات بازار مسکن؛

مسکن مهر باری از دوش خانه‌به‌دوش‌ها برنداشت

افزایش پنهان اجاره‌ها

عصر ساختمان:علی‌رغم افت قیمت مسکن از دو سال پیش و رکود در بازار مسکن اما اجاره‌بها همچنان سیر صعودی دارد و واگذاری مسکن مهر هم باری از دوش خانه‌به‌دوشان در خراسان جنوبی برنداشته است.

مسکن مهر باری از دوش خانه‌به‌دوش‌ها برنداشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، وضعیت امروز خانه‌به‌دوشان قصه تکراری دیروز است، داستان تازه‌ای نیست. صاحب‌خانه‌ای خانه‌اش را بنا به میل و سلیقه شخصی قیمت می‌گذارد مشاورین املاک وسیله‌ای می‌شوند برای جذب مشتری.

    خانه‌به‌دوش‌هایی که اگر بنا به میل صاحب‌خانه رفتار نکند هرسال محکوم به نقل‌مکان و جابجایی اسباب و اثاثیه زندگی‌اش است.

    مستاجران مجبورند که با درنظرگرفتن شرایط مالی خود، یک آپارتمان را اجاره کنند؛ موضوعی که همیشه هم به نفع مستاجران نیست و اغلب آنها باید با حداقل خواسته های خود در یک آپارتمان ساکن شوند که شاید کمترین امکانات را داشته باشد.

    با این قیمت‌ها سوراخ موش هم گیر نمی‌آید چه برسد به خانه

    زن جوان جویای خانه اجاره‌ای با کرایه پایین با نگاهش ورق های دفتر مشاور املاک را زیر و رو می‌کند در پاسخ به سؤال بنگاه‌دار مبنی بر اینکه دنبال چه قیمت خانه هستید با کنار چادرش چهره‌اش را می‌پوشاند و می‌گوید: نهایت قیمت 100 تا 120 هزار تومان، هرچه ارزان‌تر، بهتر!

    مرد بنگاه‌دار لبخندی زده و می‌گوید: با این قیمت‌ها سوراخ موش هم گیر نمی‌آید چه برسد به خانه آدم‌نشین.

    در جواب نگاه متعجب مشاور املاکی، زن که چهره‌اش از خجالت سرخ‌شده می‌گوید: برای زنی که سرپرست 2 فرزند صغیر است همین مبالغ هم به‌قدری زیاد است که در جبران کرایه‌خانه مجبور است بعضی شب‌ها کودکانش را گرسنه بخواباند.

    صورت شرمسار و محجوب زن در سیاهی چادری مندرس گم می‌شود آرام دست کودکانش را گرفته و از بنگاه مشاور املاک خارج می‌شود.

    دلمان خوش بود با واگذاری مسکن مهر اجاره‌ها پایین می‌آید اما...؟

    کارگر ساده‌ای که برای اجاره مسکن به یکی از مشاوران املاک سطح شهر آمده می‌گوید: کارگر نانوایی ام و با داشتن سه فرزند به هر جا که برای اجاره منزل مراجعه کرده‌ام یا قیمت‌ها خیلی بالاست و یا باقیمت پایین تر خانه مناسب جمعیت پنج نفر پیدا نمی‌شود.

    محمد خسروی که دل پری از اجاره‌بهای مسکن در شهر دارد، می‌گوید: دلمان خوش بود با ساخت و سازهای اخیر و واگذاری خانه‌های مهر به مردم مشکل افزایش روزافزون اجاره‌بها حل می‌شود اما انگار واگذاری مسکن مهر هم باری از دوش خانه‌به‌دوشان برنداشت.

    افزایش تورم بهانه‌ای برای افزایش اجاره‌بها

    از حقوق 550 هزارتومانی‌اش می‌گوید که با کسر کرایه‌خانه، به‌سختی تا دهه اول مخارج ضروریات زندگی را کفاف است.

    از سر درماندگی و استیصال سری تکان داده و ادامه می‌دهد: علیرغم افزایش تورم هر روزه در همه کالاها، کسی به فکر قشر کارگر نیست علاوه بر آن برخی صاحب‌خانه‌ها هم همین تورم را بهانه‌ای برای افزایش اجاره‌بهای خانه کرده و هر ساله بسته به انصاف خود مبلغی را به آن اضافه می‌کنند.

    در بنگاه املاک دیگری مردی میان‌سال در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: بعد از 2 سال زندگی در خانه استیجاری در یکی از محله‌های جنوب شهر به دنبال افزایش اجاره‌بهای 70 هزارتومانی صاحب‌خانه خانه را خالی نموده و در پی خانه‌ای متناسب با درامد ماهیانه هستم، علیرغم رکود بازار مسکن قیمت اجاره‌ها بالاست.

    احمد بوشادی ادامه می‌دهد: عده‌ای نیز از موقعیت خانه و محل تحصیل بچه‌های مستأجران سوءاستفاده نموده و در پایان سال قرارداد با افزایش ناگهانی اجاره‌بها مستأجر را شوکه می‌کنند و در این شرایط برخی ناچارند با افزایش قیمت پیشنهادی صاحب‌خانه بسازند.

    وی می‌گوید: برخی مجبورند علیرغم مشکلات مالی برای جلوگیری از دغدغه جابجایی مدرسه بچه‌ها قرارداد را یک سال دیگر تمدید کنند به این امید که شاید تا سال دیگر گره از کارشان گشوده شود.

    وی اضافه می‌کند: عده‌ای مثل من نیز که توان پرداخت مبلغ اضافه‌شده را ندارند ناچارند برای یافتن خانه جدید، با همان نرخ کرایه به محله‌های پایین تر سری بزنند.

    تعدد فرزندان بهانه‌ای برای افزایش اجاره‌بها

    مستأجر دیگر که دارای خانواده 7 نفری است، می‌گوید: از صبح بیش از 10 مشاور املاک سر زده‌ام اما تمام صاحب‌خانه‌ها به‌محض شنیدن تعداد اعضای خانواده حاضر به اجاره ملک خود نیستند و اگر هم راضی شوند تعدد فرزندان را بهانه کرده و ملک خود را باقیمتی بالاتر از عرف جامعه اجاره می‌دهند آخر فرزندانم را که نمی‌توانم از خانه بیرون کنم!؟

    حسین براتی ادامه می‌دهد: دو سال قبل در خانه‌ای در بست در خیابان کارگران با کرایه 350 هزار تومان زندگی می‌کردیم اما امسال صاحب‌خانه با این عنوان که می‌خواهیم پسرمان را داماد کنیم عذرمان را خواست، حاضر بودم کرایه را بالا ببرد اما سر زمستان آواره نمی‌شدیم.

    رضا بهروزی که مدت سه سال است در خانه‌ای در جنوب شهر در خیابان سجادشهر ساکن است می‌گوید: از ابتدای قرارداد اجاره مبلغ اجاره‌بها 200 هزار تومان بود اما در مدت این سه سال هر ساله با افزایش 50 هزارتومانی اجاره‌بها در پایان سال قرارداد اکنون ماهی 350 هزار تومان کرایه می‌دهم.

    مستأجر دیگری که در خیابان مدرس ساکن است، می‌گوید: از دو سال قبل، قرارداد اجاره را به‌صورت توافقی و در منزل با مبلغ رهن 2 میلیون تومان و اجاره 250 هزار تومان تهیه کردیم. هر سال با توجه به رفتار انسان دوستانه صاحب‌خانه‌ام مبلغ 30 هزار تومان به اجاره‌بها اضافه می‌شود، خدا خیرش بدهد مؤمن و منصف است.

    رکود بازار مسکن به افزایش اجاره‌نشینی دامن می‌زند

    یک مشاور املاک می‌گوید: با رکود بازار مسکن بسیاری از معاملات خریدوفروش تحت تأثیر قرار گرفته است بسیاری از صاحبان املاک به امید بازار بهتر ملک خود را نمی‌فروشند و از طرف دیگر برخی خریداران نیز به امید پایین آمدن نرخ املاک اقدام به خرید ملک نمی‌کنند، که این خود به افزایش اجاره‌نشینی دامن می‌زند.

    سعیدی ادامه می‌دهد: با واگذاری مسکن های مهر ما انتظار پایین آمدن اجاره‌بها را داشتیم اما با توجه شهرک های نوساز بسیاری از افراد اقبالی برای سکونت در این آپارتمان‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند در محدوده دارای امکانات کامل شهری زندگی کنند.

    به اعتقاد وی در بحث اجاره‌بهای مسکن افزایش محسوسی در قراردادها به چشم نمی‌خورد اما افزایش اجاره‌بهای واحدهای تجاری محسوس تر است.

    وی یادآور می‌شود: به‌عنوان مثال یک کارگاه تجاری که تا سال گذشته با اجاره‌بهای 700 هزار تومان در دست مستأجر بود امسال به پیشنهاد موجر کمتر از یک میلیون و 300 هزار تومان اجاره داده نمی‌شود.

    وی در خصوص بازار اجاره‌بهای املاک می‌گوید: افزایش اجاره‌بهای واحدهای مسکونی بستگی به انصاف صاحب‌ملک داشته و در واقع صاحبان املاک تعیین‌کننده هستند چه بسا صاحب‌خانه‌های باانصافی که مبلغ اجاره خانه برایشان اولویت اول نیست و هرگز انسانیت خود را فدای پول نمی‌کنند و در مقابل افرادی که افرادی که اجاره دادن خانه برایشان به شغل تبدیل‌شده با نادیده گرفتن ارزش های اخلاقی روزگار را بر مست اجران تلخ کرده و در صورت عدم رضایتمندی از قیمت اجاره‌بها بهانه‌جویی کرده و از اجاره ملک خود منصرف می‌شوند

    سعیدی بیان می‌کند: با توجه به اینکه بیرجند به‌عنوان شهر دانشجویی شناخته شده است وجود این قشر خود عاملی جهت افزایش اجاره‌بها محسوب می‌شود به‌نحوی‌که بسیاری از اوقات در آغاز سال تحصیلی برخی صاحب‌خانه‌ها به پشتوانه حضور دانشجویان غیربومی به دنبال افزایش اجاره‌بها خارج از عرف هستند.

    پای صحبت برخی صاحب‌خانه‌ها

    در ادامه گزارش صحبت برخی صاحب‌خانه‌ها نیز شنیدنی است:

    علی رحیمی نیز به‌عنوان یک صاحب‌خانه با اشاره به اینکه برکت پول از مبلغ آن مهم‌تر است، معتقد است: اکثر افراد در شروع زندگی اجاره‌نشینی را تجربه می‌کنند لذا صاحب‌خانه‌ها باید با رعایت انصاف خود را به‌جای مستأجر گذاشته و شرایط آنها را درک کنند.

    سفری مقدم در خصوص افزایش اجاره‌بها به افزایش نرخ تورم اشاره‌کرده و می‌گوید: در شرایطی که همه اجناس تحت تأثیر تورم افزایش قیمت دارند اجاره‌بها هم مستثنا نبوده و این افزایش اجاره به دلیل وجود تورم منطقی و طبیعی است.

    وی با اشاره به ضرب‌المثل هرچه قدر پول بدهی به همان میزان آش می‌خوری می‌گوید: همان‌طور که صاحب‌خانه برای مناسب‌سازی خانه استیجاری هزینه می‌کند، مستأجری که به دنبال خانه خوب است باید برایان هزینه کند.

    محمدعلی نظام دوست صاحب‌خانه‌ای دیگر که هر ساله در ازای تعداد فرزندان مبلغی به اجاره‌بها اضافه می‌کند، می‌گوید: تعدد فرزندان و اعضای خانواده به‌منزله استهلاک بیشتر خانه است و مسلماً اجاره خانه به با زوج مستأجر به‌مراتب بهتر از خانواده‌ای با چند فرزند است.

    اجاره‌بهای واحدهای مسکونی طی دو سال قبل افزایش چندانی نداشته است

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در گفت‌وگو با مهر به وجود بیش از 600 مشاور املاک در استان اشاره و می‌گوید:از این تعداد بیش از 470 مشاور املاک در شهرستان بیرجند است.

    اربابی بیان کرد: قیمت اجاره‌بها بسته به مؤلفه‌هایی همچون مساحت، متراژ و نیز منطقه ساخت آن متغیر است اما به‌طور کلی در 2 سال گذشته اجاره‌بهای واحدهای مسکونی افزایش خاصی برخوردار نبوده‌اند.

    میانگین رشد 6 درصدی در اجاره‌بهای واحدهای تجاری

    وی به‌طور متوسط اجاره‌بهای برخی واحدهای تجاری را در خیابان‌های توحید، معلم، مدرس، بازار و ... را از 600 هزار تومان تا 4 میلیون تومان دانسته و می‌گوید: اجاره‌بهای واحدهای تجاری نیز بر اساس مؤلفه‌هایی مانند مساحت، متراژ و منطقه و کارایی که دارند، طی این مدت از میانگین رشد 6 درصدی برخوردار بوده‌اند.

    اربابی با گلایه از نبود نرخ مصوب اجاره‌بها بر اساس استانداردها در استان و کشور می‌گوید: نبود قوانین در خصوص وضعیت مالک و مستأجر و عدم رعایت استانداردها در خصوص خانه‌های استیجاری از یک سو و نبود قوانین و معیارهای مناسب در تعیین اجاره‌بها و ودیعه موجب اعمال سلیقه اشخاص در این خصوص شده است.

    به اعتقاد وی نبود قوانین و آیین نامه‌های مصوب میان مالک و مستأجر موجب شده تا در اجاره‌نامه‌ها توافق جای قانون را گرفته و موجب شده است نابسامانی وضعیت اجاره‌بها و افزایش پرونده‌های قضایی در بخش اجاره‌نشینی در استان را شاهد باشیم.

    به نظر می‌رسد در شرایطی که بازار مسکن به خواب زمستانی رکود فرو رفته است، اجاره‌بهای خانه نه تنها ثابت نمانده بلکه حتی رو به افزایش است.

    افزایش نامرئی و پنهان اجاره‌بهای خانه از یک سو و قدرت مالی پایین اجاره‌نشین ها از سوی دیگر بازار اجاره را متشنج کرده است آن‌چنان که علی‌رغم نظر مسئولان بسیاری از همشهریان مان از افزایش سالانه اجاره‌بها رنج‌برده و نگران هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار