مدیران خودروعصر اعتبار

دو راهکار برای کنترل بازار اجاره مسکن

عصر ساختمان- یک کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر اینکه عرضه مناسب مسکن بازار اجاره بها را متعادل و کنترل خواهد کرد گفت: با افزایش عرضه ملکی و کنترل سوداگری می‌توان بازار اجاره بهای مسکن را کنترل کرد.

دو راهکار برای کنترل بازار اجاره مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از خبرآنلاین، افشین پروین پور در پاسخ به این سئوال که علیرغم اینکه هنوز تا فصل نقل و انتقالات مسکن فرصت باقیست اما گزارش‌ها حاکی از رشد نرخ اجاره بها و کمبود فایل اجاره در بنگاه‌های املاک است گفت: مادامی که عرضه مسکن افزایش نیابد نه بازار مسکن و نه بازار اجاره بها متعادل نخواهد شد اما این تعادل بازار نیز منوط به این باید باشد که از سوداگری در این بخش به شکل ویژه کاسته شود.

    وی در پاسخ به این سئوال که آیا ساخت واحدهای استیجاری می‌تواند به کمک بازار اجاره بیاید اظهار کرد: عرضه مسکن استیجاری مشکل را حل نمی‌کند چرا که در فرهنگ ایرانی از سال‌ها قبل مالکیت به نوعی برای مردم ایران ارزشمند بوده و هست؛ رفتن به سمت گسترش واحدهای استیجاری که برخی معتقد هستند این روش مشکل مستاجران را حل خواهد کرد غلط است.

    احداث خانه‌های استیجاری برای خانه دارکردن مستاجران غلط است

    پروین پور با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم مستاجران را صاحب خانه کنیم مسیر احداث خانه‌های استیجاری غلط است ادامه داد: متعادل شدن بازار اجاره به عرضه مناسب مسکن بستگی دارد بنابراین عرضه خانه‌های استیجاری مشکلی را حل نمی‌کند.

    وی افزود: مشکل مستاجران با عرضه مسکن ملکی حل می‌شود نه اینکه مسکن استیجاری بسازیم و آن را در اختیار مستاجران برای زندگی قرار دهیم.

    مستاجران مداوم در حال ضرر دادن هستند

    پروین پور گفت: متاسفانه مستاجران در کشور به دلیل تورم بالا مدام در حال ضرر هستند چرا که بیش از نیمی از درآمد آنها صرف پرداخت اجاره بها می‌شود. حال اگر اصل ما در سیاست‌گذاری مسکن اصل استیجاری باشد راه را به اشتباه رفته‌ایم و دولت باید برای حل مشکل به سمت تولید و عرضه مسکن حرکت کند.

    وی در پاسخ به این سئوال که آیا ساخت واحدهای استیجاری می‌تواند در متعادل کردن بازار اجاره و کمک حال مستاجران موفق عمل کند افزود: ساخت واحدهای استیجاری مشکل را حل نمی‌کند و اینکه برخی عنوان می‌کنند عرضه واحدهای استیجاری مشکل مستاجران را حل خواهد کرد اشتباه است چرا که با ساخت این واحدهای مسکونی در حقیقت عرضه ملکی در کشوری که سالانه 800 هزار ازدواج به ثبت می‌رسد فراموش می‌شود.

    مشاهدات میدانی حاکی از این است که در روزهای فصل زمستان علاوه بر رشد قیمت مسکن و میزان معاملات نرخ اجاره بهای مسکن نیز رو به فزونی گذاشته است.

    بانک مرکزی گزارش داده که در ماه بهمن، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 144.0 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 44.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    همچنین تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در بهمن ماه سال 1398، به 3. 13 هزار واحد مسکونی رسید، که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 24.1 و 42.0 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار