مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیات مدیره انبوه‌سازان مسکن:

مسکن ملی تاثیری بر قیمت ها ندارد

عصر ساختمان- عضو هییت مدیره انبوه سازان مسکن می‌گوید: در قرار داد های مسکن ملی افزایش قیمت آن پیش بینی شده است.

مسکن ملی تاثیری بر قیمت ها ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ا گسترش نیوز، مدت زمانیست که بازار مسکن ملی داغ شده و متقاضیان زیادی هم داشته است اما آیا این شور و شوق برای دریافت مسکن ملی از سوی متقاضیان سرنوشتی مشابه مسکن مهر را پیش روی این افراد قرار نداده است؟ اما دو طیف فکری از ابتدای طرح اقدام ملی وجود داشتند، عده‌ای بر این باور بودند که مسکن ملی می‌تواند قیمت نجومی مسکن را کاهش داده و تا حدی بازار مسکن را به ثبات برساند. اما عده‌ای دیگر با انتقاد از این طرح، آن را کپی برداری از مسکن مهر و پروژه‌ای ناکارآمد دانستند. حسن محتشم عضو هییت مدیره انبوه سازان مسکن می‌گوید: اصولا اقاداماتی که حاکمیتی است، به دلیل بروکراسی ادارات با بخش خصوصی تفاوت فاحشی دارد. طرح اقدام ملی به نوعی جایگزین مسکن مهر شده با این تفاوت که به قیمت روز در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، که از این حیث مسئله‌ای قابل تامل است. چرا که تجربه مسکن مهر نشان داد باید قیمت‌ها به روز باشند در غیر این صورت پیمانکار و متقاضی با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

    او در ادامه توضیح می‌دهد: منظور از به روز بودن قیمت آن است که در صورتی که سازندگان با افزایش قیمت روبه‌رو شدند افزایش قیمت میدهند و مورد پیش‌بینی قرار گرفته است و با مشکلی از لحاظ مالی دست و پنجه نرم نمی‌کند. به طوری که بخش اول دریافتی مقطوع نیست، برآورد قیمت روز است و متقاضیان باید به‌تدریج واریزی داشته باشند.

    او با اشاره به اینکه مسکن مهر از چنین ظرفیتی برخوردار نبود برای همین با عدیده‌ای از مشکلات دست و پنجه نرم کرد ادامه داد: در قراردادهای مسکن ملی شرایط پیمانکاران هم در نظر گرفته شده است و در صورتیکه با تورم روبه‌رو شود و با تعدیل همراه باشد که منجر به افزایش قیمت می‌شود نه همچون مسکن مهر که در ابتدا بخشی از پول دریافت شود و مابقی آن با تسهیلات به متقاضی واگذار شود و بدون هیچ قاعده‌ای افزایش قیمت داشته باشد که منجر به انصراف بخش عمده‌ای و به تعلیق درآمدن ساخت‌وساز شود.

    عضو هییت مدیره انبوه سازان مسکن با اشاره به اینکه تعداد واحد‌های در دستور کار کمتر از متقاضیان است برای همین همچنان متقاضی برای آن وجود دارد در این زمینه توضیح داد: 400 هزار واحد تعداد واحد هایی است که قرار به ساخت‌وساز برای مسکن ملی وجود دارد در صورتی که متقاضی بیشتری نیز وجود دارد. زیرا 400هزار واحد از سال گذشته و طی دوسال پیش‌بینی شده بود در حالی که یک سال آن را پشت سر گذاشته‌ایم و ساخت‌وساز آن زمانبر خواهد بود. همچنین دولت تجربه مسکن مهر را دارد. به همین جهت قرار داد‌ها با دقت بیشتری تنظیم می‌شود و همچون فرآیند مسکن مهر را که چنین به درازا کشید اتفاق نمی‌افتد. ولی مسئله‌ای که وجود دارد طرق اقدام ملی زمانی که ساخت‌وساز آن اتمام پیدا می‌کند، دیگر نمی‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت‌ها داشته باشد به این دلیل که به سرعت واگذار نمی‌شود تا اتمام واگذاری متقاضیان جدیدی به میان می‌آیند که دوباره با همان کمبود‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار